Tiny Audio C5 er den mest avanserte av de nye adapterne, med stor skjerm og mulighet for blåtannstrømming. Foto: TT Micro
Tiny Audio C5 er den mest avanserte av de nye adapterne, med stor skjerm og mulighet for blåtannstrømming. Foto: TT Micro

MER DAB I BILEN

TT Micro har hatt et dårlig 2015 med brann og tilbakekalling av radioer, men ser framover og kommer nå med tre nye biladaptere for DAB.

Etter sommeren ble det klart at TT Micro og Pinell tilbakekaller alle radioer av modellen GO og GO+ som er solgt mellom mai 2013 og september 2015.

Årsaken er en produksjonsfeil i batteriet hos en tredjeparts leverandør. Denne kan i sjeldne tilfeller kan forårsake overoppheting og brann.

Det er 2,8 millioner norske biler som trenger denne type løsninger når det blir stille først i nord fra januar 2017

– Modellene har solgt veldig bra, så det er en stor operasjon å hente inn alle de noen og førtitusen enhetene som er berørt. Vi snakker om kostnader mellom fem og ti millioner kroner her, sier Tom Vedvik, markedssjef og medeier i TT Micro til fagbladet Elektronikkbransjen.

Mat for advokat

Han sier TT Micro har vært svært opptatt av å være åpne om problemet og hente inn alle de berørte enhetene.

– Så langt er det bare oppdaget feil i 14 av 40.000 enheter, men vi skal ta vare på kundene, ryktet vårt og navnet Pinell, så vi skal ha inn alle enhetene for å skifte batteri.

Vedvik sier selskapet har sørget for Nemko-sertifisering av batteriet, men at det er slurv i produksjonen som nå har ført til Norges største recall.

– Støv og forurensning i produksjonen er det som forårsaker feilen. Vi kjører nå på med advokater for å se hva som er mulig å få til i forhold til erstatning. Det er urimelig at vi skal sitte igjen med totalansvaret. Vi har stoppet salget siden mai, tatt en knekk for merkevaren i tillegg til utgiftene ved tilbakekallingen, sier Vedvik.

Han sier deres batteriprodusent leverer rundt 150.000 batterier hver dag til ulike produsenter verden over, så problemstillingen kan fort ramme andre.

Som ikke det var nok, brant det også i lokalene til selskapet tidligere i år, noe som påførte skader for rundt 30 millioner kroner.

– Bygget er jo forsikret, men det er klart vi mistet en del arbeid og papirer, sier markedssjefen.

Dermed blir 2015 et tungt år for TT Micro.

– Helt siden oppstarten har alle år vært bra for oss – så kom 2015. Det er godt vi har litt på kistebunnen, for andre hadde slike hendelser kanskje vært kroken på døren, sier Vedvik.

 

Tre nye adaptere

Nå ser selskapet fremover, og viste fram tre nye biladaptere under årets IFA, i tid til slukkingen av FM-nettet.

– Nå er slukking bestemt i 2017, og nye løsninger for bil trenger seg på. Det er 2,8 millioner norske biler som trenger denne type løsninger når det blir stille først i nord fra januar 2017. Markedsundersøkelser viser at det vil bli solgt flere hundre tusen adapter-enheter i 2016. Det er ganske mange som sier de ønsker en plug-in-løsning, mens andre sier de vil vente til 2017. Det kan føre til en propp både på installasjon- og produktsiden, sier Vedvik.

De tre adapterne blir hetende Tiny Audio C5, C10 og C11.  

Tiny Audio C5 har en stor skjerm for enkel betjening, blåtann-strømming og en spesiell antenne som Vedvik sier selskapet har lagt ned veldig mye arbeid med, utviklet av den nederlandske antennespesialisten Funke. Adapteren har også såkalt «service following», som gjør at man slipper å skanne på nytt etter kanaler mens man kjører, og kobles til bilen enten trådløst via FM eller via AUX-inngangen. Prisen vil ligge rundt 1890 kroner.

Tiny Audio C10 er en integrert adapter hvor du bare ser en fjernkontroll på dashbordet, og kan bruke skjermen som er i bilen. Også C10 har blåtann og handsfree, kommer i butikk i november/desember og vil koste 1690 kroner.

C11 er en enkel dab-adapter som kobles via AUX-inngangen eller via FM-hardlinking, her er det ingen trådløs versjon. Den har bare dab, ikke service following og koster 1190 kroner.

 

Klar for eksport

– Vi har jobber mye mot NRK og Radio Norge med disse biladapterne, det er viktig at alt fungerer skikkelig, og er testet for norske forhold, sier Vedvik.

– Hvordan er det å jobbe mer mot bilbransjen med denne type produkt, i forhold til elektronikkjedene?

– Vi har alltid drevet mot bil, og leverer både til elektrokjedene, bilbransjen, bilrekvisita- og bensinstasjoner, så vi har en veldig bred distribusjon. Tilgjengelighet kommer til å avgjøre suksessen for denne type produkter. Det er fortsatt ikke alle som har fått med seg at dab faktisk blir noe av, sier han.

Produktene er utviklet sammen med en produsent i Asia, men med norske menyer.

– Dette blir også produkt vi kommer til å eksportere. Allerede i dag er 10 prosent av omsetningen fra eksport, og med dab-adapter for bil ser vi enda flere muligheter. Det gjelder å finne riktige partnere, og per i dag har vi Tyskland, England, Sveits, Østerrike, Nederland og Polen, sier Vedvik. 

Til toppen