MER MILJØVENNLIGE STØVSUGERE

– Fokuset på støvsugere med høyt wattforbruk er omtrent som at bilprodusentene hadde brukt høyt bensinforbruk som salgsargument.

Administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss i Miele AS smiler av sin egen sammenligning. Mieles nye støvsugerserie har da også lavenergimodeller.

– Med den nye S6-serien har vi valgt å tilfredsstille både det nye og det gamle markedet. De som er glad i høy effekt på motoren og mener det er det viktigste kan velge modellen på 2.000 watt. De som ønsker en lavenergistøvsuger av hensyn til miljøet har et godt alternativ med modellen på 1.200 watt. Begge har samme støvopptak, sier produktsjef Stian Normann-Arvesen.

Støvsugere er en viktig produktgruppe for Miele. Normann-Arvesen anslår at de har en markedsandel på 30 prosent målt i enheter og over 40 prosent i verdi. Normann-Arvesen sier kundene ikke lenger er så opptatt av motorstyrken.

– Det viktigste for de fleste er at det skal bli rent i huset. Blir det like rent med en motor som bruker mindre strøm, velger de gjerne denne. Tilbakemeldingene vi får fra kjeder og butikker er at lavenergimodellene blir svært godt mottatt. Vi har vært gjennom en kald vinter, der mange har supplert oppvarmingen med en ekstra varmeovn. Hvis du samtidig smeller i gang en støvsuger på 2.000 watt går gjerne sikringen – selv med Mieles mykstart, sier han.

Lavenergi godt mottatt

Steenfeldt-Foss tror fokuset på høy effekt er noe bransjen har skapt selv, for å overgå hverandre.

– Dette er nok også et utslag av at vi ikke har noen energimerking på støvsugere. Dette vil nok komme, men man sliter med å finne frem til en norm. I påvente av dette fokuserer vi på lavenergimodellene, der vi har utviklet andre egenskaper ved støvsugeren for at den skal arbeide effektivt, alt fra munnstykke, luftføringen i maskinen og mer effektive motorer. Vi ser vi får like gode resultater med et lavere forbruk, sier Steenfeldt-Foss.

Normann-Arvesen var tidligere produktsjef i Sony. Han sier den største forskjellen er at kundene ser på hvitevarer som en investering.

– Brunevarene kjøper man kanskje mer impulsivt. Salgsprosessen for hvitevarer er annerledes. Brunevaresalget drives mer av presseomtaler og teknologi. Innen hvitevarer kreves det mer av selgerne for at kunden skal gjøre en investering. Det viktigste for Miele er at produktene våre er best på funksjon, det de skal gjøre, samt at de er pålitelige og driftssikre. Produktene skal være en god venn i hverdagen, år etter år.

Powered by Labrador CMS