Legion Y540 er en av Lenovos nye bærbare spill-PCer. Foto: Lenovo

MER YOGA OG GAMING FRA LENOVO

Lenovo ser vekst i både gaming- og premiumsegmentet på bærbare PCer, og lanserer en rekke nye produkter på årets CES.

Publisert

– Et av de viktigste produktene vi lanserer her på CES er Yoga S940. Yoga-navnet har blitt en veldig sterk merkevare for oss, og for et år siden gjorde vi om modellbetegnelsene på våre bærbare. Før var Yoga-navnet forbeholdt hybridmodellene, nå er merket for alle våre premium-bærbare i konsumentmarkedet, fra 7-serien og oppover, sier Martin Sterner, direktør for konsumentmarkedet i Lenovo Nordic, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hurtiglading på 15 minutter

Martin Sterner, direktør for konsumentmarkedet i Lenovo Nordic, viser fram de nye Legion hodetelefonene fra selskapet. Foto: Marte Ottemo.

Yoga S940 er en slank Windows 10-maskin som har fokus på sikkerhet og personvern. Den kommer med Lenovo Smart Assist AI-aktiverte funksjoner som blant annet gir mulighet til å filtrere ut støy og distraherende bakgrunnslyder i videosamtaler. Så fort du snur hodet bort fra maskinen, merker Yoga S940’s AI-sensorer at du ikke er tilstede lenger og skjermen slukkes automatisk.

Vi ser at premiumsegmentet inne bærbare til forbrukere vokser, og selv om totalmarkedet går ned

Maskinen veier 1,2 kilo og er 12,2 mm tynn. Den har en 4K-skjerm og en batteritid på opptil 15 timer om du skrur skjermoppløsningen ned til full-HD.

Nye Lenovo Yoga S940 har egen privatmodus slik at du kan jobbe på sensitive dokumenter også i åpne kontorlandskap eller på reise. Foto: Lenovo.

– Vi ser at premiumsegmentet inne bærbare til forbrukere vokser, og selv om totalmarkedet går ned. Smarttelefonen har tatt over mange av de lettere arbeidsoppgavene fra PCene, så når folk kjøper ny maskin legger de gjerne mer penger i noe som gir større skjerm og mer kraft. Tradisjonelle bærbare med en tykkelse over 2 cm faller kraftig, sier Sterner.

– Hva er viktig for nordmenn når de kjøper ny PC?

– Det er noen punkter som er viktigere enn andre; en god skjerm, bra tastatur og god batterikapasitet. Vi jobber nå med skjermer opp til 500 nits, så du i prinsippet kan sitte ute og jobbe. Og generelt blir batteritiden bedre, og fra 5-serien og oppover kommer vi med hurtiglading, hvor 15 minutter lading gir to timer ekstra bruk, sier konsumentsjefen.

Hybridmaskinen Yoga C730 har fått nye hengsler med innebygde høyttalere. Foto: Lenovo.

Lenovo lanserer også nyheter innen hybrid-bærbare, med toppmodellen Yoga C730. Den 15 tommer store maskinen har 4K-skjerm, kjører 8. generasjons Itel CoreTM i7-prosessor og har en innebygd digital penn.

– Der vi før hadde hengsler designet som metallarmbåndet på en klokke, har vi nå tatt steget videre og lansert solide hengsler med innebygd høyttaler for ekstra bra lyd, sier Sterner.

God vekst i gaming

Lenovo har satset hardt på spillmarkedet, og lanserer en rekke nye PCer i sin Legion-serie på messen.

Spillskjermen Legion Y44w er på hele 44 tommer, og har innebygd høyttaler i foten. Foto: Marte Ottemo.

– Nå kommer vi også med vår første spillskjerm under Legion-navnet. Med 44 tommer er det som å ha to skjermer i ett, og dette er en høyspesifisert skjerm, sier han.

Skjermen gir et breddeforhold på hele 32:10, med oppløsning på 3840x1200 piksler. Det tilsvarer to 24-tommer 16:10 skjermer. Den har doble integrerte USB-C-porter som gir to videoinnganger som samtidig kan overføre data-, video- og lydsignaler, samt gi opptil 90 W ladestrøm.

Vi ser at mange ønsker seg produkter og tilbehør som fungerer til mer enn bare gaming, så designet vår er veldig rent og skandinavisk

– Gaming tar en større del av markedet, og det vokser. Særlig i premiumdelen av markedet er det god vekst, mens innstegsmodellene stagnerer eller går litt tilbake, så vi tar nå markedsandeler fra selvbygg-modellene. Vi har hatt en god posisjon på gaming i Norden den siste tiden, selv om vi er ganske nye på markedet. Gaming har blitt et av de viktigste markedene for oss på konsumentsiden, sier Sterner.

Lenovo lanserte sitt første mekaniske tastatur på CES, sammen med en ny gaming-mus. Foto: Lenovo.

Han forteller at Lenovo har hatt en vekst på hele 300 prosent i høyende-delen av gaming-markedet i Norden siste kvartal.

– En av årsakene til veksten er at vi har gjort et dypdykk i hvem som er kundene og hva de ønsker seg. Blant annet fant vi ut at det er en 40/60 splitt mellom kvinner og menn som kjøper gaming-produkter, så det er en større andel kvinner enn mange tror i dette markedet, sier Sterner.

Større bredde i markedet

Lenovo lanserte også sitt første mekaniske tastatur, mus og hodetelefoner i Legion-serien under CES.

– Vi ser at mange ønsker seg produkter og tilbehør som fungerer til mer enn bare gaming, så designet vår er veldig rent og skandinavisk, sier han.

– I hvilke kanaler selges Legion-produktene?

– Det er en god miks. Tradisjonelt har det vært mye ehandel, men nå har gaming gått fra en nisjet kanal til mer bredde. Mange av de store retail-aktørene har blitt veldig gode på spillmarkedet, sier Sterner.

I det semi-proffe markedet kommer Lenovo med Yoga A940, en PC for designere og entusiaster som retter seg mot samme kundegruppe som Microsoft Studio, men for en betraktelig lavere sum på rundt 2.000 dollar. Foto: Lenovo.

Lenovo har også gått inn i e-portverdenen på sponsorsiden.

– Vi er nå maskinvaresponsor for et norsk e-sportlag som heter Nordavind, og i Norden sponser vi blant annet også Gray Gunners og Silver Sniper, lag hvor gjennomsnittsalderen ligger mellom 60 og 70 år, for å vise bredden i spillmarkedet, sier han.

Powered by Labrador CMS