Steve Koenig snakket på Stiftelsen Elektronikkbransjens middag i Las Vegas. Foto: Jan Røsholm

Middag og mingling på CES

Tradisjonen tro holdt den norske og svenske bransjeforeningen middag for CES-deltakere og journalister på Maggiano’s i Las Vegas.

I år fikk vi også besøk og et kort foredrag fra analysedirektør Steve Koenig i vår amerikanske bransjeorganisasjon CTA. Talen var et kort sammendrag av pressekonferansen Koenig åpnet CES-messen for flere hundre internasjonale journalister og analytikere med, og på fem minutter fortalte han om bransjeorganisasjonens tro på utviklingen i forbrukerelektronikkmarkedet i 2017.

Smartmobiler størst

Koenig pekte på at Brexit og Trump-valget gjør markedene usikre, og CTA forventer at det globale salget vil ligge flatt målt i volum, men synke to prosent i verdi i 2017. Etablerte markeder i vesten synker, mens det er til dels kraftig vekst i såkalte «emerging markets», da særlig i Asia.

– Det er sju produktgrupper som står for 81 prosent av alt forbrukerelektronikksalgi verden; TVer, bærbare og stasjonære PCer, mobiltelefon, nettbrett, kamera og smartutstyr. Innen sistnevnte kategori vokser særlig smartklokkene, sier Koenig.

Det er særlig smarttelefoner som står for en stor del av kaken, med 47 prosent av omsetningen av forbrukerelektronikk globalt sett. Størst optimisme har analysedirektøren likevel på smartarmbånd og -klokker.

– Smartutstyr vokser raskt, og omsetningen er forventet å vokse fra 15 milliarder dollar I 2016 til 21 milliarder dollar i 2017. Dette er et globalt fenomen, og det er innovasjon som er bakgrunnen for veksten. Vi trenger organisk vekst, og vi får det fra smartutstyr, sier han.

Vi holder denne middagen for å skape en avslappet møteplass for både store og små produsenter, representanter fra kjedene og journalister og innholdsprodusenter

Nordisk samling

– Steve var også på vår «årets julegave»-middag og holdt foredrag i 2015, og det er veldig hyggelig at han ville være med og spise middag med sine, ganske så mye mindre, søsterorganisasjoner her i Las Vegas. Vi kan vel si han har blitt en skikkelig norgesvenn, spøker administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Størstedelen av kvelden var likevel dedikert hyggelig mingling mellom ulike deler av bransjen og journalister fra både Norge, Sverige og Danmark.

I år var 55 personer med på middagen, nitten svensker og også fem dansker hadde funnet veien til Maggiano’s.

– Vi holder denne middagen for å skape en avslappet møteplass for både store og små produsenter, representanter fra kjedene og journalister og innholdsprodusenter. Det blir ny middag på samme sted neste år, så det er bare å sette av i kalenderen, sier Røsholm.

Til toppen