Geir Kristoffersen (t. h.) og Martin Färber med kaffetrakteren fra Moccamaster i den nye fargen Brick Red. Foto: Stian Sønsteng
Geir Kristoffersen (t. h.) og Martin Färber med kaffetrakteren fra Moccamaster i den nye fargen Brick Red. Foto: Stian Sønsteng

MOCCAMASTER ER FORTSATT ETTERTRAKTET

– Folk flest foretrekker sort traktekaffe, og de nye generasjonene har også omfavnet markedslederen Moccamaster.

Det sier Geir Kristoffersen i Moccamaster Nordic, når vi møter ham på kompetansedagene til Euronics, Elon og Elkedjan i Ørebro i Sverige.

– Kapselmaskinene var med på å sette et sterkere fokus på kaffe generelt, men filterkaffen står veldig sterkt og vi ser en positiv utvikling i salget, sier Kristoffersen.

I Norden er rundt 4,5 millioner Moccamastere i daglig bruk, og det setter oss i en unik situasjon

– Det er ikke slik at porsjonsbaserte og helautomatiske maskiner tar over mye av kaffekonsumet?

– Kapselmarkedet har stagnert og kanskje hatt en liten tilbakegang, i hvert fall når det gjelder maskinsalget. Når det gjelder helautomatiske maskiner har de en positiv utvikling og bidrar til mer fokus også på filterkaffe. Markedet for kaffetraktere er det svært sterkt. Vi ser at stadig flere, også kaffebarer, fokuserer på et mangfold innen smak og opplevelse. Dette styrker også filterkaffen. Dessuten må vi ikke glemme helseaspektet; filterkaffe er et sunt alternativ, sier Kristoffersen.

– I hvilken grad fokuserer Moccamaster Nordic på hvilken kaffe folk bruker i trakteren?

 

Trakter for én kopp

–Vi konsentrerer oss om maskinene. Det er mange dyktige kaffeprodusenter, og ofte gjør de nytte av våre traktere til å ta frem de gode smakene, sier Kristoffersen.

I fjor kom Moccamaster med One Cup, en liten trakter som tilbereder 0,33 liter kaffe for én kopp. Kristoffersen understreker at dette ikke er en konkurrent til de tradisjonelle trakterne, men et alternativ til porsjons- og helautomatiske maskiner.

– Den fungerer veldig godt, og i butikkene bør den stå sammen med de andre løsningene for én kopp, sier Kristoffersen.

– Dere har lykkes i å lage en liten maskin som tilbereder kaffen i henhold til kravene fra Norsk kaffeinformasjon (NKI)?

– Testkriteriene er én liter vann. Det som har vært utfordringen er å få en relativt liten vannmengde til å levere riktig ekstraksjonstid, både på temperatur og hastighet. Vi har et egenutviklet element som tilfredsstiller kravene til NKI, sier Kristoffersen.

Ute i butikkene er det Scanor AS som representerer Moccamaster.

– Vår oppgave er å gi butikkene den oppfølgingen de trenger, og at det ser ordentlig ut i hyllene, sier salgsrepresentant Martin Färber i selskapet.

 

4,5 millioner i daglig bruk

– Hvilken interesse opplever dere blant butikkselgerne for trakterne til Moccamaster?

– Interessen for kaffe har alltid vært høy, og Moccamaster er det som blir frontet i butikkene, sier Färber.

– Vi er markedsleder, og har lykkes i å skape interesse rundt både produkt og varemerke. Blant annet har vi kommet med nye farger, og den nye One Cup-trakteren. Opplæringen i butikk er viktig. Det kommer stadig nye medarbeidere inn, og dette handler ikke bare om selve produktet, men også på hele verdikjeden innen filterkaffe; alt fra plantasjene til det ferdige produktet, sier Kristoffersen.

– Nå er den klassiske Moccamaster-trakteren blitt et ikon, for å si det på den pene måten, eller for å snu det; den kan kanskje oppleves som gammelmodig? Er det nok å lakkere den ny nye farger?

– Fargene er i hvert fall med på å bidra til større oppmerksomhet. Det er riktig som du sier; Moccamaster er et ikon som er bygd opp gjennom mange år. I Norden er rundt 4,5 millioner Moccamastere i daglig bruk, og det setter oss i en unik situasjon. Vi har en fantastisk posisjon, som også gir mulighet til mersalg av tilleggsprodukter, sier Kristoffersen.

 

Folk vil ha sort kaffe

Mens vi intervjuer ham på kompetansedagene i Ørebro kommer det stadig folk bort som vil ha en kopp nytraktet kaffe.

– Mange av disse er godt voksne. Er det typisk for kundene deres?

Kristoffersen trekker på smilebåndet.

– Det er et godt spørsmål. Den etablerte generasjonen er veldig glade i Moccamaster. Det som er veldig positivt er at de yngre er opplært gjennom sine foreldre og kanskje besteforeldre, og derfor vil ha en Moccamaster. Det er fortsatt fokus på filterkaffe, og folk flest vil ha en kopp svart kaffe. De melkebaserte kaffedrikkene er ikke lenger så populære. Her har vi fått stor hjelp av kaffebarene, som selger veldig mye sort traktekaffe, sier Kristoffersen.

Utvikling og produksjon foregår fortsatt i Nederland, og kapasiteten er økt.

– Vi går imidlertid aldri på kompromiss med kvaliteten; alle Moccamaster er som tidligere håndlaget og individuelt testet, sier Kristoffersen.

Når det gjelder farger forteller han at sølv og sort fortsatt er storselgerne. Årets nye farger er Brick Red og Wild Berry.

– Hva med klassikeren i gull?

– Den har vi faktisk mange forespørsler etter, så vi får se hva som kommer på markedet etter hvert.

Til toppen