MOTOROLA EN MILEPÆL FOR LENOVO

– Dette er en milepæl for Lenovo og Motorola, og sammen er vi nå klare til å konkurrere, vokse og vinne det globale smarttelefonmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

Det uttalte Yang Yuanqing, styreleder og administrerende direktør i Lenovo, i en pressemelding i oktober, da det ble offentliggjort at Lenovos oppkjøp av Motorola Mobility fra Google var fullført. På messen Mobile World Congress (MWC) i Barcelona i mars ble varemerkene Lenovo og Motorola vist på samme utstillingsområde, fra Motorola ble blant annet smarttelefonene Moto X, Moto G og Moto E vist, samt smartklokken Moto 360. Moto E ble lansert rett i forkant av MWC. Smarttelefonen kommer med 4G LTE, en 4,5-tommers qHD-skjerm, Android Lollipop og Qualcomm Snapdragon-prosessor.

Heleid datterselskap

Vi har gode priser, uten at vi går på kompromiss med verken spesifikasjoner, byggekvalitet eller andre elementer

Lenovo vil drifte Motorola som et heleid datterselskap fra sitt hovedkontor i Chicago. Med oppkjøpet ønsker Lenovo 3.500 nye ansatte fra hele verden velkommen, og ifølge pressemeldingen blir Lenovo med dette verdens tredje største produsent av smarttelefoner.

– Ved å skape en sterk nummer tre og en troverdig utfordrer til de to som ligger foran, ønsker vi å gi markedet noe det er behov for - større valgfrihet, mer konkurranse og en ny gnist av innovasjon. Dette samarbeidet har vært en perfekt match helt fra starten. Lenovo har en klar strategi, en stor global portefølje og selskapet har bevist god drift. Motorola tilfører en sterk tilstedeværelse i USA og i andre modne markeder, i tillegg til gode relasjoner, en ikonisk merkevare, en sterk IP-portefølje og et utrolig dyktig team. Dette er en vinnende kombinasjon, uttalte Yuanqing i pressemeldingen.

IBM X86 og Think

På MWC møter fagbladet Elektronikkbransjen Thomas Aanstad Evensen, ansvarlig for forbrukermarkedet i Norge hos Lenovo. Han ser frem til å ytterligere forbedre samarbeidet med Lenovos norske partnere.

– Vi har nylig fått inn IBM X86-serien, vi har Think-serien med PCer for det profesjonelle markedet, konsumentserien, samt et bredt sortiment nettbrett. Vi har i Lenovo opplevd at hvis man tror på det man gjør og arbeider mot konkrete mål sammen med partnerne, når man målene sine. Vi har arbeidet strategisk en lang periode ved det norske kontoret for å bli den største PC-leverandøren, og er veldig nær dette. Vi har også arbeidet hardt for å bli en stabil nummer tre når det gjelder nettbrett, sier Evensen.

– Hvilke nyheter presenterer Lenovo her på MWC?

A for Android

– Vi har flere fantastiske nettbrett. I A-serien, der A står for Android, kommer vi både med en 8- og en 10-tommer. Dette er våre innstegsmodeller, ofte med de spesifikasjonene sluttkundene er på jakt etter. Vi får stadige tilbakemeldinger på at vi leverer meget gode multimedia-produkter, og har derfor forbedret A8 og A10-70 ytterligere, sier Evensen.

Tab 2 A10-70 er Lenovos første 10-tommers Android-nettbrett med Dolby Atmos-teknologi, og skal gi en bedre film- og lydopplevelse. Nettbrettet har full HD-skjerm, innebygd lydplanke, 8 MP kamera og ti timers batteritid. Tykkelsen er 8,9 mm, vekten 509 gram, og det kommer med både LTE- og wifi-forbindelse.

Tab 2 A8 er Lenovos første nettbrett med Android 5.0 Lollipop. Vekten er 360 gram, det har Dolby Atmos, og er utstyrt med en MediaTek 64-bit Quad Core-prosessor og har både LTE og wifi.

Tror på Windows-brett

– I Windows-familien har vi kommet med en ny IdeaPad Miix 300; vi har stor tro på Windows som operativsystem. Som verdens største PC-leverandør har vi et tett samarbeid med Microsoft, og vi ser de vokser i det fallende markedet for nettbrett, sier Evensen.

Miix 300 kommer med Windows 8.1 og Microsofts Office-programmer, og har en IPS WUXGA-skjerm, Intels Atom-prosessor, opptil 64 GB intern eMMC-lagring, micro-SD-leser, wifi, blåtann og to kamera.

– Hvordan ligger dere an prismessig på nettbrett?

– Vi har gode priser, uten at vi går på kompromiss med verken spesifikasjoner, byggekvalitet eller andre elementer som er essensielt for sluttkundene. Vi ønsker hele tiden at sluttbrukerne skal være veldig fornøyd med produktene våre, sier Evensen.

A10-70 koster 1.700 kroner for wifi- og 2.200 kroner for LTE-modellen. A8 koster henholdsvis 1.300 og 1.500 kroner, mens Miix 300-10 koster 3.000 kroner.

Nettbrett med projektor

I Barcelona viser Evensen også Yoga Tablet 2 Pro, som ble lansert i Norge i november. Nettbrettet har innebygd projektor som skal kunne vise et bilde på opp til 50 tommer. Skjermen er på 13 tommer med en oppløsning på 2560 x 1440 punkter. Nettbrettet har JBL-høyttalere med dypbasshøyttaler, et 9.600 milliampere batteri som skal gi 15 timers batteritid, samt et 8 MB kamera. Prisen er 4.500 kroner for 3G og 5.000 kroner for 4G.

– Jeg bruker den selv både på reise og hjemme. Det vil ikke erstatte en fullblods projektor, men er et sterkt alternativ i multimediamarkedet, sier Evensen.

– Hvordan er det å konkurrere i markedet for nettbrett, der en amerikaner og en koreaner dominerer?

– Det norske markedet er dominert av to spillere, men vi ser her nede at det er veldig mange nykommere og etablerte leverandører som kommer med spennende produkter. Vi mener selv vi er en sterk utfordrer, og arbeider strategisk sammen med både kunder og partnere for å skape en god portefølje for det nordiske markedet. Vi er blitt en klar nummer tre på nettbrett i Norge, dette ønsker vi å stabilisere og styrke, sier Evensen.

Powered by Labrador CMS