Fra venstre Carmine Infante (regiondirektør for Sentral-, Nord- og Øst-Europa), Davide Pavanati (salgsdirektør Nord-, Sør-, og Sentral-Europa) og Mikael Hellström (Norden-sjef) i Haier Europe. Foto: Stian Sønsteng

NÅ KOMMER HAIER TIL NORDEN

I løpet av to-tre år skal Haier Europe være topp tre i Europa. Norden-sjef Mikael Hellström sier man også på våre breddegrader vil merke satsingen.

Som vi tidligere har skrevet kjøpte kinesiske Haier opp Candy-gruppen, med varemerkene Candy og Hoover, for å sikre seg vekst i det europeiske markedet. Fra før har de Fisher & Paykel (New Zeeland) og General Electric (USA) i porteføljen, men på utstillingsområdet til Haier Europe under IFA-messen i Berlin den første uken i september er det varemerkene Candy, Hoover og Haier som vises frem.

Anton Mitsyuk (marketingsjef i Sentral- og Øst-Europa) med Haiers 83-serie. Foto: Stian Sønsteng.

Haier Europe har tatt over hovedkontoret til Candy-gruppen i Brugherio, 10 kilometer fra Milano i Italia, og Carmine Infante, regiondirektør for Sentral-, Nord- og Øst-Europa, sier beslutningene for Europa fattes her.

Med et slags hologram viser Haier hvordan kjøleskapene deres fungerer, med en rekke sensorer som blant annet skal gi optimal luftfuktighet. Foto: Stian Sønsteng.

– Haier er verdens største selskap innen husholdningsprodukter, og omsetter for 40 milliarder amerikanske dollar. Vårt neste mål er at vi i løpet av to-tre år er blant de tre største i Europa, der vi i dag ligger på femteplass, sier Infante til fagbladet Elektronikkbransjen.

Selskapet posisjonerer Candy på 80-100, Hoover på 100-120 og Haier på 120-160, der 100 representerer snittprisen i markedet.

Liebherr ble Haier

– At Haier Europe er et selvstendig selskap gjør det mulig for oss å skreddersy løsninger for våre kunder, og merkestrategien vil være lik i hele Europa, sier Infante.

Haier ønsker å vise hvordan de bruker avansert teknologi for å ta vare på maten i sine kjøleskap. Foto: Stian Sønsteng.

– Hvordan passer porteføljen til de tre varemerkene sammen?

– Haier har utgangspunkt i et fellesforetak (joint venture) med Liebherr, og siden kineserne uttalte navnet «Liebhaier» ble dette utgangspunktet for navnet på selskapet. Haiers hovedvirksomhet har vært kjøl og frys, der de har fantastiske produkter, men de har også vask og tørk, og fra Candy suppleres porteføljen med toppmatede vaskemaskiner. Candy, på sin side, hadde ikke egne kjøleprodukter. Haier hadde ikke småelektriske produkter, noe Candy har under varemerket Hoover. Haier var ikke sterke på innbyggingsprodukter, noe Candy er. Haier har stor erfaring innen vinskap, noe Candy manglet. Med disse eksemplene som bakgrunn, er det lett å se at kombinasjonen av disse merkene passer perfekt. Også når vi ser på produksjonen, gir våre fabrikker i Kina, Tyrkia, Russland og Italia oss stor fleksibilitet, sier Infante.

Siden kineserne uttalte navnet «Liebhaier» ble dette utgangspunktet for navnet på selskapet

– Hva er historien bak Haier og Liebherr?

– Tilbake i 1984, da Haier ble etablert, startet tyske Liebherr produksjon av kjøl og frys i Kina. Siden ble fellesforetaket avviklet, og Haier fortsatte som et selvstendig selskap. I dag er selskapet blant annet børsnortert i Europa.

Haier Europe har de tre varemerkene Candy, Hoover og Haier. Foto: Stian Sønsteng.

Skiller merkene

– Vil dere ha klare skillelinjer mellom varemerkene, eller vil det komme ganske like produkter med ulike navn?

– Vi posisjonerer varemerkene helt klart fra hverandre. Dette handler ikke bare om hvordan vi presenterer produktene, de vil også ha ulike funksjoner og egenskaper. Candy er italiensk design som gjør daglivet enklere. Hoover er litt kulere med mer avanserte funksjoner. Haier er for dem som vil ha det beste. Differensieringen vil absolutt være klar, uten overlappinger.

Anna Bizzarro viser hvordan man med Candys RapidO-modeller via en app og mobilkameraet kan beregne vaskemengde og basert på bildet velge rett program. Foto: Stian Sønsteng.

– Hvordan er markedsandelen til de tre varemerkene?

– Hoover står for eksempel sterkt i Storbritannia, mens Øst-Europa gjør en førsteklasses jobb med Haier. I Italia står alle tre merker sterkt. For øyeblikket er vi små i Tyskland og i Norden, så her er vekstpotensialet er svært stort.

– Vil dere satse mer på Norden enn dere tidligere har gjort?

– Definitivt, spesielt vil man merke Haier, som pris- og kvalitetsmessig posisjonerer seg svært riktig for Norden. Vi er klare for å ta de nødvendige investeringene som skal til for å få en vekst i Norden.

– Når vil dette skje?

Oppvaskmaskinene i Hoover AXI-serien har stemmestyring fra Google og Amazon, samt Hoovers egen der man kan snakke direkte til maskinen. Kapasiteten er 16 kuverter. Foto: Stian Sønsteng.

– I år startet vi med Hoover, som vi posisjonerer på et prispunkt varemerket fortjener. 2020 vil bli Haiers år, sier Infante.

Vil investere i Norden

Mikael Hellström, som siden mars vært Norden-sjef, sier det er krefter og vilje i Haier Europe til å investere i det nordiske markedet.

Norden-sjef Mikael Hellström i Haier Europe med den ladbare støvsugeren Hoover H-Free 500. Pris: 2.700,- Foto: Stian Sønsteng.

– Men, dette må skje sammen med de riktige partnerne, sier Hellström.

Infante mener IFA-messen er et godt eksempel på satsingsviljen og -evnen til det nye selskapet.

– Utstillingen vi har her på IFA er i år langt større enn arealet Candy og Haier til sammen hadde i fjor.

Kvaliteten og innovasjonene Haier representerer viser at dette definitivt et merke for fremtiden

For Nordens del, mener Hellström markedet trenger et nytt varemerke.

– Kvaliteten og innovasjonene Haier representerer viser at dette definitivt et merke for fremtiden, sier han.

Hoover H-Wash 700 er en kombimaskin som tar 14 kilo vask og ni kilo tørk, med stemmestyring fra Google og Amazon, samt Hoovers egne direkte stemmestyring. Foto: Stian Sønsteng.

– Du kom selv inn i selskapet i mars. Hvordan vil du beskrive posisjonen selskapet har hatt i Norden frem til nå?

– Den har variert fra år til år, og fra kanal til kanal. Vi forsøker å få et bedre snitt når det gjelder salget i de ulike landene, og målet er at vi har det samme nivået i alle land i Europa.

– Hvordan vil den norske bransjen merke det nye eierskapet?

– Dette er selvsagt avhengig av hvilke salgskanaler vi kommer inn i, og i hvilken takt. Det er en tøff oppgave å lansere et nytt merke i et marked som Norden, der to-tre merker står for 70 prosent. Samtidig er det absolutt plass for et merke til, av et kaliber som Haier.

Hoover

På produktsiden viser Hellström først frem Hoover H-Free 500.

– Den har lang batteritid, er ultrakompakt og kan foldes sammen slik at den bare blir 69 centimeter høy. Den har wifi, høy effekt, og kommer med en lang rekke tilbehør. Denne er en del av H-Free-serien ladbare støvsugere, som koster fra 1.500 til 3.500 kroner. Alle nye Hoover-produkter har nå navn som starter på H.

Den ladbare støvsugeren Hoover H-Free 500 kan foldes sammen, slik at høyden blir 69 cm. Pris: 2.700,- Foto: Stian Sønsteng.

– Er Hoover støvsugermerket deres?

– Hoover er med sine 110 år det eldste støvsugermerket, og her har vi et stort potensial, spesielt innen ladbare stavstøvsugere. Hoover er i dag nr. 2 i Europa, og jeg tror definitivt at vi kan ta markedsandeler i Norden.

– Dere ligger i pris langt lavere enn markedslederen?

– Våre rimeligste modeller starter svært lavt, og de dyreste ligger omtrent der de starter.

Hoover AXI er en serie oppvaskmaskiner med stemmestyring, både Google Assistent og Amazon Alexa, samt Hoovers eget der man kan snakke direkte til maskinen. Maskinene har 12 program, men man kan via appen velge blant 25 program. Kapasiteten er 16 kuverter.

Candy RapidO har hurtigprogram fra 14 til 59 minutter, vasker 10 kilo på 1.600 watt, og kommer i butikkene i oktober. Via en app kan man beregne vaskemengde og velge program. Foto: Stian Sønsteng.

Candy

Hos Candy trekker Hellström frem vaskemaskinen RapidO.

– Denne er unik, med de raskeste programmene, der resultatet fortsatt holder nivå A+. Dette er en svært høy klassifisering av hvor ren vasken blir, og hurtigprogrammene går fra 14 til 59 minutter. Også denne har wifi, når man ser på designet er luken plassert høyt opp for enklere bruk, og den vasker hele 10 kilo på bare 1.600 watt. Denne kommer i butikkene i oktober, sier Hellström.

Dette er en svært høy klassifisering av hvor ren vasken blir, og hurtigprogrammene går fra 14 til 59 minutter

Alle RapidO-modellene har funksjonen «Snap & Wash» der man via en app og mobilkameraet kan beregne vaskemengde og basert på bildet velge rett program. Det samme har også Bianca-serien.

– Denne er litt mer avansert, med mer fokus på design. Som RapidO har denne det vi kaller Simply-Fi, det vil si wifi som både fungerer med Android- og Apple-telefoner.

Haier

Hos Haier er det kjøl og frys som dominerer utstillingsområdet. Bak en glassvegg brukes det noe som ligner på hologram, for å demonstrere noe av teknologien.

Slik viser Haier hvordan deres direktedrevne invertermotorer fungerer sammenlignet med beltedrevne vaskemaskiner. Foto: Stian Sønsteng.

– Vi bruker infrarødt lys som registrerer hvor i kjøleskapet man setter varm mat, og fokuserer den kalde luften her. Vi er jo opplært til å ikke sette varm mat i kjøleskapet, men med denne teknologien oppnår man en rask nedkjøling, og maten bevares dermed bedre. Samtidig sparer man energi, og de øvrige matvarene forringes ikke ved at temperaturen økes. Dette er en unik funksjon hos Haier, som innebærer en energibesparelse på 12 prosent, sier Hellström.

Marketingsjef for Sentral- og Øst-Europa, Anton Mitsyuk, sier Haier på verdensbasis produserer ett av fem kjøleskap, og én av 4,5 vaskemaskiner.

– I Europa er Haier representert med varemerkene Candy, Hoover og Haier. Vi har også merkene General Electrics og Fisher & Paykel, som fortrinnsvis er størst i henholdsvis USA og Australia/New Zeeland, og i Kina har vi også Casarte, sier Mitsyuk.

Hos Haier viser man også en racerbil, drevet av fem av deres invertermotorer fra vaskemaskinene. Foto: Stian Sønsteng.

 

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen