James Belok (t. v.) og Daniel Eriksson med Maestro by Gibson MA41BBCH, en fullstørrelses akustisk gitar i honning-utførelse. Pris: 1.500,- Foto: Stian Sønsteng

NÅ SELGER ELKJØP OG LEFDAL GITARER

– Ved å tilby Maestro by Gibson hos Elkjøp og Lefdal, med deres mange utsalgssteder, gjør vi gitarer lett tilgjengelig for folk flest, sier Daniel Eriksson.

Han er ny Norden-sjef i Gibson Innovations, som er en del av Gibson Brands – kanskje mest kjent for sine gitarer. Gibson Innovations har fra før blant annet hodetelefoner og ørepropper fra Philips og Onkyo i porteføljen. Nå begynner de også med gitarer, i rimelige prisklasser.

Mastro by Gibson akustisk gitar i full størrelse i naturfarge. Pris: 1.500,- Foto: Gibson
Mastro by Gibson akustisk gitar i full størrelse i naturfarge. Pris: 1.500,- Foto: Gibson

– Vi tror Maestro by Gibson passer perfekt hos Elkjøp og Lefdal. Dette er gitarer for nybegynnere, og de kommer i en komplett startpakke. Hvis kundene er usikre på hva de trenger av tilbehør, er det enkelt for butikkene å si at denne pakken er komplett, noe som også gjør dette er godt egnet som gave, sier James Belok til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er globalt ansvarlig for Maestro by Gibson, og vi møter ham sammen med Norden-sjef Daniel Eriksson på IFA-messen i Berlin. Elkjøp Nordic er blant de første detaljhandlerene i Europa som tar inn Maestro by Gibson-gitarene, og de selger dem i hele Norden.

Maestro by Gibson er en serie for nybegynnerne, mens Gibson-gitarene er for dem virkelig vet hva de ønsker seg

Fem modeller

– Vi kommer med fire akustiske modeller, med priser fra 900 til 1.500 kroner, mens en elektrisk gitar bygget over den legendariske Les Paul-modellen koster 2.000 kroner. Med sistnevnte følger det også med både en fem watt forsterker, stropper, kabler og instruksjons-DVD, sier Eriksson.

Belok forteller at gitarene allerede selges hos Agos-kjeden i Storbritannia, i USA hos Walmart og Amazon, og i Canada hos BestBuy.

Gitarhodene er utstyrt med logoen «Maestro by Gibson». Foto: Gibson
Gitarhodene er utstyrt med logoen «Maestro by Gibson». Foto: Gibson

– Til Elkjøp kommer de akkurat i tide til julehandelen, sier han.

– Hva er forskjellen på Maestro og de andre Gibson-gitarene?

– Maestro by Gibson er en serie for nybegynnerne, mens Gibson-gitarene er for dem virkelig vet hva de ønsker seg. Med Maestro by Gibson fokuserer vi på at gitarene skal være lette å spille på, og gi mye for pengene. Her er inngangsbilletten lav, mens de andre Gibson-gitarene koster fra noen hundre til tusenvis av dollar, sier Belok.

– Maestro by Gibson er designet med tanke på å gjøre det lett for begynneren å komme i gang. Alt er gjennomtenkt, fra den gripevennlige gitarhalsen til strengene, som krever mindre trykk og dermed gjør det lettere å spille på gitaren, sier Eriksson.

Gibson Innovations, som står bak Maestro, er som nevnt eid av Gibson Brands, som har sitt utspring i gitarproduksjonen.

– Hvem av disse er det som har utviklet Maestro?

– Det ikoniske designet er Gibsons, og man kjenner i Maestro by Gibson igjen formene fra de klassiske Gibson-modellene, sier Belok.

Musikk og livsstil

– Hvor langt fra utviklingsavdelingen til Gibson i USA er Maestro skapt?

– Som nevnt er designet Gibsons. Maestro-gitarene er produsert i Kina, mens Gibson-gitarene er produsert ved fire fabrikker i USA. Selvsagt stiller vi høye krav til kvaliteten også på Meastro by Gibson-produktene, sier Belok.

Mastro by Gibson elgitar i full størrelse kommer i sortlakkert. Pris: 2.000,- Foto: Gibson
Mastro by Gibson elgitar i full størrelse kommer i sortlakkert. Pris: 2.000,- Foto: Gibson

Gibson har bygd gitarer i 115 år, og var kanskje først ute med å lage forsterkere til elgitarer.

– Hvorfor går Gibson Innovations inn med gitarer i elektronikkanalene?

– Forbruket av musikk på nettet er stort, og mange barn og unge drømmer nok om å bli store stjerner. Ved å tilby Maestro bredt, i en kjede med mange utsalgssteder, gjør vi gitarene lett tilgjengelig for disse, sier Eriksson.

Belok supplerer:

– Ambisjonen til Gibson Brands er å være nummer én innen musikk og livsstil, med alt som hører inn i denne sfæren.

– Så Gibson ser ingen problemer med å selge rimelige gitarer med sitt varemerke?

– Gibson ønsker å nå så mange som mulig. Musikkforretningene er ikke nødvendigvis et sted der alle føler seg hjemme; kanskje er de ille berørt fordi de selv ikke kan så mye om det som selges der. Ved å tilby komplette startpakker, som selges hos for eksempel Elkjøp og Lefdal, blir gitarene lettere tilgjengelig for alle, og vi ser på dette som en stor mulighet til å vinne denne kategorien, sier Belok.

Med de akustiske gitarene fra Maestro by Gibson følger det med rem, plekter, strenger og en opplærings-DVD. Foto: Gibson
Med de akustiske gitarene fra Maestro by Gibson følger det med rem, plekter, strenger og en opplærings-DVD. Foto: Gibson
Til toppen