NAVIGASJON PÅ SMARTTELEFONER VOKSER

– Mobilapplikasjonene våre står for 10 prosent av omsetningen, men andelen er stadig økende.

Det sier Alan Friis, salgsdirektør for Navigon AG i EMEA (Europa, Midt-Østen og Afrika). Han var med å starte Navigon i Norge i 2006.

– Navigons posisjon i Norge har vært litt ustabil i og med at vi har hatt problemer med at dere står utenfor EU. Nå har situasjonen bedret seg, vi har fått styr på ettermarkedet og har fått en god fot innenfor hos Elkjøp og Lefdal. Markedsandelene er derfor på vei opp, sier Friis.

Fortsatt står håndholdte navigasjonsenheter (PND,Personal Navigation Devices) for 90 prosent av omsetningen til Navigon, men salget av applikasjoner til smarttelefoner er stadig økende. Navigon har utviklet applikasjoner både for Apple, Android, Windows Phone 7 og Samsungs plattform Bada.

Ny forretningsmodell

– Vi ligger godt an på Apples App-store, og er for øyeblikket på topp i 29 land. Årsaken til suksessen er at vi har tatt med stadig flere innovasjoner fra våre PNDer, etter hvert som prosessorkraft og minnet i smarttelefonene er blitt større. Applikasjonen er intuitive, oppgraderingene kommer ofte og de er gratis, sier Friis.

En ny forretningsmodell er at enkelte operatører inkluderer applikasjonen Navigon Select i sine abonnement.

– Dette gjelder for eksempel operatøren T-mobile i Tyskland. Dette er en operatørdrevet modell, som får markedet til å vokse raskere enn via applikasjonsbutikkene. En viktig del av konseptet er at brukerne får mulighet til å kjøpe tilleggspakker, disse gir økt omsetning både for Navigon og operatørene, sier Friis.

– Når kommer løsningen til Norge?

– Det kan jeg ikke uttale meg om.

Navigon bruker kartverk fra amerikanske Navteq. Hovedkontoret for salg og markedsføring ligger i Hamburg.

Powered by Labrador CMS