Det kom ny flat-TV i hvert tredje norske hjem i fjor, og mer enn 1,5 millioner kunne glede seg over underholdning og informasjon fra de nye apparatene. Foto: Sharp.

NOK ET ÅR MED VERDIOPPGANG

Nok en gang ble det verdiøkning i bransjen. Totalomsetningen av forbrukerelektronikk i 2007 var 31,16 milliarder kroner. Det er 9,5 prosent høyere enn 2006.

Fenomentalt salg av flat-TV og digitale mottakerbokser, toppomsetning av mobiltelefoner og god vekst i omsetning av hvitevarer bidro til at vi fikk nok et år med verdivekst i bransjen. Salg av lyd, bilde og multimedia steg 12 prosent til 11,964 milliarder. Av dette sto TV-omsetningen alene for 6,141 milliarder, som er en økning på 20 prosent fra 2006. Vi står midt i generasjonsskiftet fra rør- til flat-TV. Akkumulert er det til nå omsatt nær 1,3 millioner flat-TVer.

Selv om gjennomsnittsprisene har falt i mange produktgrupper, gjorde den kraftige volumveksten at verdien av totalmarkedet steg til 31,16 milliarder kroner, som er 9,5 prosent høyere enn i 2006. Det betyr at hver innbygger kjøpte forbrukerelektronikk for nesten 7.000 kroner i fjor. Til sammenligning økte verdien av totalomsetningen med 12,3 prosent fra 2005 til 2006. På sikt tror prognosekomiteen i Stiftelsen Elektronikkbransjen at totalomsetningen av forbrukerelektronikk ikke vil fortsette å øke. Den økte volumomsetningen i mange produktgrupper vil trolig ikke være nok til å oppveie synkende gjennomsnittspriser. Selv om mange kjøper dyrere produkter enn tidligere, forventes det at den totale verdien av omsetningen vil stagnere og på lenger sikt synke.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.1/2008

Relevante artikler:

NESTEN NY MOBILREKORD

HD IKKE BARE PÅ TV

SMÅELEKTRISK ØKTE MEST

HVERT TREDJE HJEM KJØPTE FLAT-TV

LYD I NYE FORMATER

Totalomsetning lyd- og bildeprodukter 2007

Totalomsetning mobil og trådløse telefoner 2007

Totalomsetning DVD 2007

Totalomsetning elektriske husholdningsapparater 2007

Til toppen