Norden-sjef i HMD Global, Ossi Korpela, presenterte den nye Nokia 8 på en pressekonferanse i Helsinki. Foto: Marte Ottemo

NOKIA 8 FOR NORGE

Finske HMD har brakt merkevaren Nokia tilbake på mobilmarkedet med enklere modeller. Nå skal flaggskipet Nokia 8 gi fart i det norske markedet.

Finske HMD Global blåste nytt liv i merkevaren Nokia i vinter, da de lanserte fire mobiler under den gamle mobilkjempens navn. Nå er den første flaggskipmodellen, Nokia 8, klar for markedet.

– Vi selger allerede våre telefoner i mer enn hundre markeder, men spesielt for det norske markedet har vi ventet på flaggskip-modellen vi lanserer i dag. Vi vet at gjennomsnittlig salgspris i Norge er høyest i hele Norden, så vi har hele tiden sett på Nokia 8 som modellen for det norske markedet, sier Ossi Korpela, Norden-sjef i HMD Global, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ved å bruke både front- og hovedkameraet lager Nokia 8 bilder og video med delt skjerm, slik at den som tar bildet også kan være med. Foto: Nokia
Ved å bruke både front- og hovedkameraet lager Nokia 8 bilder og video med delt skjerm, slik at den som tar bildet også kan være med. Foto: Nokia

Vil på topp tre

– Hvilke mål har dere for det nordiske markedet?

– Vi vil ikke sette et spesifikt tall på målene for markedsandeler, vi konsentrerer oss om å oppfylle konsumentenes behov. Men selvsagt, vi har gått ut og sagt at vi er ambisiøse og ønsker å være inne på topp tre innen tre til fem år, sier Korpela.

Nokia som mobilmerke har vært gjennom en berg- og dal-bane de siste årene. I 14 år var Nokia som verdens største produsent av mobiltelefoner, og motoren i Finlands økonomi. Men finnene hang ikke med i omskiftningen som kom i mobilmarkedet etter at Apple lanserte sin iPhone, og i 2012 tapte Nokia fire milliarder dollar. I 2013 ble mobiltelefonavdelingen, med 32.000 ansatte, solgt til Microsoft. I fjor solgte Microsoft mobildivisjonen videre til et datterselskap av den kinesiske mobilprodusenten, Foxconn Technology Group, og HMD leaser rettighetene til Nokia-navnet på telefoner fram til 2027.

– Vi har rettighetene til merkevaren Nokia for mobiltelefoner, men vi jobber også tett med Nokia på teknologi, som Ozo-funksjonen i Nokia 8. På produksjonssiden samarbeider vi med Foxconn, den kanskje best kjente produsenten innen forbrukerelektronikk, og de gjør også noe forskning og utvikling for oss. I tillegg har vi tett samarbeid med Google og Qualcom. Vi er et moderne, partnerbasert oppstartsselskap, sier Korpela.

HMD har hovedkontor i Helsinki, men også utvidede funksjoner i noen andre byer som London.

– Nå er vi 600 ansatte globalt, og vi har en interessant miks av bransjeerfaring. Det er selvsagt mange som har bakgrunn fra Nokia, men også mye nytt, ungt talent, sier han.

Vi vet at gjennomsnittlig salgspris i Norge er høyest i hele Norden, så vi har hele tiden sett på Nokia 8 som modellen for det norske markedet

Ta en «bothie»

Nokia 8 måler 152 x 74 x 7,9 mm, og veier 160 gram, kjører en ren Android 7.1.1, så og si helt rensket for egne Nokia-tilpasninger. Skjermen er 5,3 tommer dekket av Corning Gorilla Glass 5, med oppløsning på 2560 x 1440 piksler.

Nokia 8 er utstyrt med to kameraer, ett i front og ett bak. Hovedkameraet har optikk merket Zeiss, med en monokrom sensor og en sensor som håndterer fargene, og kombinerer disse i ett bilde for best mulig kontrast og dynamikk.

En av nyhetene er det Nokia kaller «Dual-Sight», som gir deg mulighet til å live-strømme video direkte til sosiale medier. Ved å bruke både front- og hovedkameraet lager Nokia 8 bilder og video med delt skjerm, slik at du for eksempel kan fange både konserten på scenen og din reaksjon på det som skjer.

Nokia 8 er bare 4,6 mm på det tynneste, og 7,3 mm i gjennomsnitt. Foto: Marte Ottemo
Nokia 8 er bare 4,6 mm på det tynneste, og 7,3 mm i gjennomsnitt. Foto: Marte Ottemo

 

– Vi vet at fans skaper og deler live innhold mer enn noen gang før, med millioner av bilder og videoer som blir delt hvert minutt på sosiale medier. Folk blir inspirert av innholdet de konsumerer, og ser etter nye måter å skape sitt eget. Det er disse menneskene som har inspirert oss til å lage en flaggskip-telefon som perfekt balanserer topp design, en super opplevelse og en kraftfull ytelse, sier Juho Sarvikas, produktsjef hos HMD Global.

Han vil at vi skal slutte å ta selfies, og heller ta «bothies» - om navnet slår an gjenstår å se.

Nokia 8 er også ifølge selskapet selv den første smarttelefonen med Ozo Audio, som skal ta opp lyd i 360 grader for at videoene du filmer også får optimal lyd. 

Selve mobilen er bare 4,6 mm på det tynneste, og 7,3 mm i gjennomsnitt. Aluminiumskroppen er frest ut i ett stykke, og under panseret finner du Qualcomms Snapdragon 835 prosessor.

Nokia 8 er tilgjengelig for bestilling i Norge i fargene stå og blå i september, mens de høypolerte kobber og blå versjonene skal komme senere. Anbefalt utsalgspris er 5.500 kroner.

Nokia 8 kommer i fire farger, men det er usikkert når vi få se de høyglansede versjonene på det norske markedet. Foto: Nokia
Qualcom- , produktsjef Juho Sarvikas og nordensjef Ossi Korpela i HMD Global viser hvordan en ekte «bothie» skal tas. Foto: Marte Ottemo
Til toppen