– Alt skal også være innfelt, flatt og integrert, sier Pernilla Døse. Foto: Erik Andersen.

Nordboere er RUNDE, LYSE OG MINIMALISTISKE

– Hvitevarer har gått fra å være funksjon og et praktisk instrument, til å bli et designobjekt. Og da er det viktig hvordan de ser ut.

Det sa Pernille Døse, tidligere designsjef i Asko og nå frilans designer, på årets Bransjeting.

 

– Hvorfor har det blitt slik? Jo, ”cocooning” er på moten, vi trekker oss inn i hjemmet og forsøker å skape oss en harmonisk bopel adskilt for alle valgene og alternativene utenfor. Vi vil ha ro i hjemmet og det påvirker hva vi tar hjem, hevder Døse.

 

– Vi river veggene hjemme, åpner opp og skaper luft. Da vil vi vise frem våre beste sider og hvordan vi bor - og hvilke ting vi omgir oss med sier mye om oss, forklarer hun.

 

Skandinavisk design

I Norden er vi enige om mye, har ensartet kultur og språk. Vi liker omtrent de samme tingene. Produkter som fungerer for skandinaver er funksjonsbaserte. Det er også viktig med høy kvalitet, nordboere stiller langt høyere krav til våre produkter enn mange andre.

 

– De skal være brukervennlige. Funksjon går foran form, hvis man blir tvunget til å velge, i motsetning til for eksempel Italienere som mener ting bør se bra ut heller enn å virke, forteller Døse.

 

– Vi liker enkelhet, ikke for mye bling eller pynt. Men, for at det ikke skal bli for kjedelig ønsker vi en aksent – en farge eller et element som setter prikken over i-en.

 

– Vi har også mykhet i vårt formspråk, fortsetter Døse.

 

– Tyskerne er for eksempel elitistiske og liker kantete ting, til og med ubehagelig kantete. Nordboerne vil ha rundere, enklere produkter.

 

Hvitevarene blir hvitere (eller helt sorte)

Naturnærhet er et annet stikkord, vi tilbringer mye tid i naturen, noe som gjenspeiles i materialvalgene.

 

Vi er forholdsvis miljøvennlige. Miljømerking er viktig i Norden. Lys skal heller ikke glemmes, lyse farger og materialer, selv om ”svart er det nye hvitt”.

 

– Danmark er dog litt mer kantete, sier Døse, og trekker frem Bang & Olufsen som eksempel.

 

Døse trekker frem en rekke eksempler på disse designtrendene, kontra design fra andre land, og oppsummerer med en enkel konklusjon: innredningstrender og hvitevaredesign tilsier at skandinavisk design blir enda enklere og renere i fremtiden.

 

Internasjonale trender

Kjøkken og hvitevarer kommer fra italienerne, om ikke direkte så i modifiserte utgaver med skandinavisk tilsnitt. Vi har også innflytelser fra USA, men estetisk er vi veldig forsiktige med å hente produkter direkte derfra. Vi liker derimot teknologien, forteller Døse.

 

– Innredningstrender påvirker hvitevarer, fra det tradisjonelle og over til det moderne. Hvitevarene må følge trenden. Trenden her er minimalisme og integrerte hvitevarer som synes så lite som mulig. Helst skal de være usynlige. Kjøkkenet blir mer fleksibelt, men det er vanskelig å selge.

 

– Alt skal også være innfelt, flatt og integrert. Håndtakene på kjøkkenskapene skal faktisk helt bort, skuffene skal helst være motoriserte, forklarer Døse. Hun trekker også frem en rekke nye typer hvitevarer, som kombimikrobølgeovn med varmeskap, eller vinskap bygget inn i kjøkkenbenken.

 

– Mye av dette er svindyrt i dag, men kommer til å bli billigere og er på full fart inn i norske hjem, avslutter hun.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

 

Les også:

 

Miljøgifter en stor trussel

 

Morgendagens vinnere har en egen miljøstrategi

 

Miljøfokus gir godt omdømme

 

Ny teknologi supplerer gammel

 

Fremtidens TV-format er i full, full HD

 

Media Markt i Norge i 2009?

 

For mange valg skremmer kunden

 

Den som søker finner – men hvem?

 

Er bransjen forberedt på kriser?

 

Penger, etikk og moral

 

Mye tull på messe

 

Til toppen