Salgssjef Johan Huss i TCL med den minste av de to fjernkontrollene som følger med flaggskip-TVen Xclusive X1. Foto: Stian Sønsteng
Salgssjef Johan Huss i TCL med den minste av de to fjernkontrollene som følger med flaggskip-TVen Xclusive X1. Foto: Stian Sønsteng

NORDEN HÅND I HANSKE FOR TCL

– Norden passer TCL som hånd i hanske, og vi kommer til å etablere oss her med en liten organisasjon etter at samarbeidet med Strong avsluttes.

Det sier svenske Johan Huss, TCLs salgssjef for Norden, Storbritannia og Baltikum. Han arbeider fra det kinesiske konsernets europeiske hovedkontor i Paris, og sier de er i ferd med å etablere seg i Storbritannia.

– Dette er selvsagt et stort marked, men Norden er viktigere for oss som en strategisk region for vår kinesiske ledelse.

Avgjørelsen ble tatt fordi Strong ble oppkjøpt av en av våre største konkurrenter i Kina; Skyworth

– Hvorfor er lille Norden viktig for TCL?

– I Norden har man visse kunder som er veldig strukturerte og sentraliserte, noe som skaper en forutsigbar og smidig verdikjede. Vi har kunder i Norden som legger inn ordrer seks måneder frem i tid, dem er det ikke mange av i Europa, og dette setter TCL pris på. Dessuten er det nordiske markedet nummer én i Europa for store størrelser, Ultra-HD og smart-TV, noe som passer svært godt inn i vår satsing. For eksempel står Ultra-HD for 35-40 prosent av markedet i Norden, mens tallet bare er det halve i Frankrike, sier Huss.

– Bruker TCL Norden som et testmarked?

– Det vil jeg si. Tar du Kina, der vi har 15 prosent andel i et marked med snart 1.384 millioner innbyggere, blir Norden med et totalmarked på i underkant av to millioner TV-apparater lite. Men siden markedet passer som hånd i hanske med TCLs strategier, er det naturlig at selskapet følger nøye med her, sier Huss.

TCL Corporation ble stiftet i 1981 i Kina, og har over 75.000 ansatte i 80 land. Ved årsskiftet avsluttes samarbeidet med Strong Scandinavia A/S, som har solgt Thomson og TCL i Norge, Danmark og Sverige.

 

Ny og liten organisasjon

– Hva betyr dette for TCL?

– Vi har hatt en fantastisk relasjon med Strong, og kommer til å opprettholde denne, men det blir privat og ikke i forretningssammenheng. Beslutningen var tøff, siden Strong med sin organisasjon i Århus og lokalt ansatte i de enkelte land var med å bygge opp Thomson og også litt når det gjelder TCL. Avgjørelsen ble tatt fordi Strong ble oppkjøpt av en av våre største konkurrenter i Kina; Skyworth. En konsekvens av dette er selvsagt at de nå blir en konkurrent. Samarbeide vil fortsette ut året, samtidig arbeider vi for å bygge opp en ny organisasjon i Norden, sier Huss.

Han understreker at det i første omgang ikke er snakk om noe stort kontor med mange ansatte.

– Det blir en liten organisasjon for TCL Multimedia, som stort sett består av TV, trolig med hovedsete i Stockholm. TCL Communications, som arbeider med TCL Alcatel-mobiltelefoner, har noen ansatte i Danmark og Sverige. Vi ser på en løsning der vi kan trekke synergier med et samarbeid på enkelte områder. Vi kommer aldri tilbake på samme nivå som for 15 år siden, da vi var 40 ansatte i Norden, men vi må ha folk som hjelper våre kunder å selge produktene. Jeg er glad om en kunde tar inn tusen TVer, men det hjelper ikke hvis de blir stående på lager, sier Huss.

Han understreker at de allerede har forretningen gående med de store kjedene.

– Tanken er å ekspandere for både Thomson og TCL. Vi har en markedsandel i Norden på rundt fem prosent, noe som gjør Norden til en viktig region for oss. For å opprettholde og øke denne andelen kreves det folk lokalt på salg, salgsfremming i butikk, markedsføring og ettermarked. Jeg kommer også selv til å bruke mer tid i Norden, sier Huss.

 

To merker for kanalstyring

Han mener TCL på IFA viser markedet at de ligger langt fremme når det gjelder nye teknologier, men innrømmer at TCL som varemerke ikke står sterkt.

– Vi selger mye, men det er ikke mange forbrukere som kommer i butikken og spør etter en TCL. Dette er selvsagt noe vi arbeider med, sier Huss.

– Dere ønsker å bygge opp TCL også fordi det koster penger å lisensiere Thomson-varemerket?

– Markedet er tøft, med ulike kanaler, og to varemerker hjelper oss i kanalstyringen, svarer Huss.

– Hvilke varemerke vil dere satse på i Norden?

– Både TCL og Thomson. Sistnevnte er mer tradisjonell, og retter seg mot et litt mer voksent publikum. Med TCL ønsker vi å appellere til yngre familier og mennesker. Når det gjelder produktene vil Thomson dekke alle segment fra 22 til 65 tommer, med god kvalitet og design, fra innstegsmodeller og oppover. Alt som kommer inn med nye innovasjoner og teknologi, som vår Xclusive X1 med JBL-lyd og HDR, kommer først som TCL, for å bygge opp varemerket.

– TCL viser også sine hvitevarer her på IFA; er det aktuelt å gå inn i Norden med denne kategorien?

– Når vi viser hvitevarer her på IFA, er det et tegn på at det finnes planer for Europa. For Nordens del må vi først få et solid ståsted for TV før vi tar inn hvitevarer. Vi viser her på IFA også mobiltelefoner fra TCL Alcatel, og det finnes allerede en liten organisasjon i Norden som selger til operatørene. Det er ikke unaturlig å tenke seg at disse produktene også kommer inn i detaljhandelen, sier Huss.

 

TCL Xclusive X1

– Har dere andre kategorier som er aktuelle for Norden?

– TCL produserer mye audioprodukter for andre gjennom datterselskapet Tonly Electronics. En gang i fremtiden kan det komme produkter som passer inn i vårt økosystem i Norden.

Sentralt i utstillingen på IFA står den buede flaggskipmodellen TCL Xclusive X1.

– Den kommer kun i 65 tommer, og i denne størrelsen kan man ha en positiv effekt av en buet skjerm. Den kommer i butikkene i begynnelsen av 2017, litt senere i flat versjon. X1 viser at TCL har det beste innen ny teknologi. Den kommer med vår QHD Quantum Dot, lokal dimming med 288 soner, HDR og en lysstyrke på 1.500 Nits, det er ikke mange som når dette nivået. Den kommer med JBL-lyd på 2x30 watt, et nytt grensesnitt og er vår første Android-TV, sier Huss.

Dette er den samme modellen som TCL viste på CES-messen i januar, nå er den altså snart klar for det europeiske markedet.

– Den er designet av vår danske designsjef Flemming Pedersen. Han har lagt vekt på at TVen også er pen på baksiden, blant annet med en enkel måte å skjule alle kabler på. Prisen er foreløpig satt til 40.000 kroner, sier Huss.

Til TVen lanserer TCL to fjernkontroller, der den ene er en enkel designmodell med få knapper.

– Dette tror jeg vil skape interesse i butikkene, at TVen kommer med to riktig fine fjernkontroller, sier Huss.

Til toppen