Shawn G. DuBravac (t. v.) og Steve Koenig i Consumer Electronics Association (CEA). Foto: Stian Sønsteng

NORDEN VIKTIG FOR CES

Folk bruker stadig mer penger på forbrukerteknologi. Derfor mener arrangøren at CES-messen i januar blir viktigere enn noen gang.

– Norden er et viktig marked for CES. Sverige og Danmark er på topp 20-lista når det gjelder våre internasjonale besøkende, og vi venter 1.250 deltakere fra Norden, sier toppsjef Gary Shapiro i Consumer Electronics Association (CEA) som arrangerer CES i Las Vegas i januar.

Messen arrangeres fra tirsdag 8. til fredag 11. januar. Rundt 3.000 firma vil vise seg fra sin beste side på 167.225 kvadratmeter, og Shapiro venter 150.000 besøkende fra 150 land. Av disse er 35.000 internasjonale deltakere og 5.000 journalister. Antall produktlanseringer er ventet å bli svimlende 20.000.

Vi kaller dette den dynamiske duoen innen forbrukerelektronikk

– Møtene på CES representerer en besparelse på 3,17 millioner kilometer forretningsreiser, sier Shapiro.

Under et pressemøte i Stockholm, der CES hadde dekket flybilletten til fagbladet Elektronikkbransjen, ble vi presentert for messen og CEAs nye markedsanalyser.

Økt salg før jul

I 2012 venter den amerikanske bransjeforeningen at 76 prosent vil kjøpe en elektronisk julegave. Tallet har vært økende siden 2008, da det lå på 73 prosent.

– Folk bruker mer penger på forbrukerteknologi enn noen gang, sier Shawn G. DuBravac som er sjeføkonom og seniorresearcher i CEA.

Han tror teknologi blir stadig viktigere som julegave, og knytter salgstoppene til lanseringen av viktige produkter, som Iphone 5.

– Smarttelefoner og nettbrett dominerer bildet, ifølge våre salgsstatistikker. Vi kaller dette den dynamiske duoen innen forbrukerelektronikk, og ser at salget av de andre kategoriene er nedadgående, sier Steve Koenig, direktør for industrianalyser i CEA.

Mobil og nettbrett

Smarttelefoner og nettbrett øker både i volum og verdi. Åtte prosent av amerikanske forbrukere ønsker seg et nettbrett til jul, mens bare fem prosent ønsker seg fred. Hele 16 prosent av voksne amerikanere ønsker å gi et nettbrett til julegave.

Av kundene som kjøper seg en smarttelefon eller et nettbrett, kjøper 29 prosent disse for spill. Dette går naturlig nok på bekostning av spillmaskinene.

I løpet av et års tid forventer folk seg langt mer avanserte nettbrett til en lavere pris. I dag har 31 prosent av amerikanske husstander et nettbrett, denne andelen har vært kraftig økende de senere par årene.

– Her ser vi den samme differensieringen som har vært i kameramarkedet; der for eksempel har leketøyskjeden Toys ’R’ Us har lansert sitt eget nettbrett slik at mamma og pappa får tilbake sitt, sier DuBravac.

Trenden snur

– Sony Xperia Odin blir trolig lansert på CES, og representerer trenden der folk ønsker seg smarttelefoner og enheter med stadig større skjermer. Trenden fra noen år tilbake, der mobiltelefonene ble stadig mindre, er altså snudd som en konsekvens av multimediabruken, sier Koenig.

DuBravac mener CES vil beholde posisjonen som en arena for lansering av nye produkter og teknologier.

– Vi ser at designet går i sykluser. Enhetene får stadig større maskinkraft, og siden i fjor er det lansert tre nye mobile operativsystemer; Ios 6, Android og Windows 8. Vi vil også se nye måter å bruke produktene på, som stemme- og bevegelsesstyring. Ny teknologi blir innebygd, som NFC og Bluetooth Smart, som er en ny og strømgjerrig standard som gjør det mulig å knytte produktene sammen, sier DuBravac.

Windows 8

Han karakteriserer CES som Ground Zero for mobilinnovasjoner, og mener en ikke planlagt konsekvens av smarttelefoner og nettbrett er at de er blitt navet i bruk av annen teknologi, som at man kan fjernstyre lekehelikopter med dem, diagnostisere biler, styre TVen, bruke dem som søker til kameraet, måle blodtrykket eller veie babyen.

– Vi vil se mer av dette på CES 2013, mener DuBravac.

Koenig sier de har opprettet en egen iLounge, med 440 utstillere, der disse mulighetene skal vises.

Ifølge DuBravac er CES blitt den største app-messen i verden.

– Hva er det neste? spør Koenig.

Han trekker selv frem produktene som kommer som følge av lanseringen av Windows 8; med nettbrett og datamaskiner med ulike tastetaturløsninger.

Redder liv

– Dette skiller denne Windows-lanseringen fra de tidligere, at vi som en konsekvens vil se en lang rekke nye produkter av ulike varianter. Det er ikke lenger snakk om å selge en ny programvarepakke som kundene installerer på maskinen sin. Windows 8 endrer måten vi tenker på data, mener DuBravac.

Helse og trening er en annen trend CES-arrangøren ønsker å fremheve.

– Vi ser en endring, fra at teknologi endrer liv til at den redder liv. Det er kanskje ikke like sexy som Ultra High Definition, men desto viktigere, sier Koenig.

Ultra HD

DuBravac fremhever at sensorene som er innebygd i produktene gir en lang rekke nye muligheter.

– For eksempel kan man tilberede frokosten basert på hvordan man sov om natten. Digitale målinger brukes altså for å bedre livskvaliteten, sier DuBravac.

Teknologi for bil har vært viktig på CES. DuBravac sier trenden har gått fra hva som er brukervennlig, til hva som er viktig.

På TV-siden venter CES-arrangøren at jumboskjermene vil øke, både i størrelse og antall. I 2016 tror de Ultra HD vil stå for 16 prosent av TV-salget.

Gary Shapiro, administrerende direktør i Consumer Electronics Association (CEA).
Til toppen