Raymond van der Rots (t. v.) og Geir Frode Skjæveland presenterte på CES serien EC Living. Foto: Stian Sønsteng

NORSK MULTIROM MED STRØMMING

EC Living er Electrocompaniets kompakte multiromsløsning. – Lykkes vi snakker vi om en omsetning på mange hundre millioner kroner.

Det sier markeds- og salgsdirektør Geir Frode Skjæveland når vi møter han i selskapets suite på hotell Venetian i forbindelse med CES-messen i Las Vegas i januar.

– Vi ønsker fortsatt å være en high end-leverandør, men skal vi overleve må vi også være tilstede i midtsjiktet. Vi har derfor utviklet EC Living for det nye markedet for strømmingsprodukter, og bruker selskapets teknologi og kunnskap, sier Skjæveland til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi er de første i dette segmentet som strømmer med high end-kvalitet innen både audio og video

– Hvorfor skal kundene velge deres løsning?

– Det er flere årsaker til dette. Den ene er selvsagt kvalitet, i tillegg bør design og fleksibilitet spille inn. Vi er de første i dette segmentet som strømmer med high end-kvalitet innen både audio og video. Da koples våre produkter til TVen, og man hente innhold fra BD-spilleren eller fra nettet. Til neste år vil vi tilby 4K-strømming, sier Skjæveland.

Utvikling, design og produksjon foregår hos Electrocompaniet på Tau i Rogaland.

 

Fire EC-modeller

EC Living består av fire modeller. Model #1 styres med en app på nettbrett eller smarttelefon, og kan stå alene eller settes opp som en stereoløsning sammen med Model #2. Model #3 er den samme som Model #1 men med betjeningspanel. Model #4 er en mediaspiller som koples til TVen og med menystyring på TV-skjermen, denne kan eventuelt koples til Model #2. Produktene er ventet i butikkene andre kvartal, og de blir i det norske markedet lansert i samarbeid med fiberleverandøren Altibox. Applikasjonen er klar for Wimp og Spotify, og det arbeides også med å implementere for eksempel Netflix og HBO.

– Hva med de øvrige og tradisjonelle produktene til Electrocompaniet?

– De lever i beste velgående, og vi tilbyr strømming også i det dyrere segmentet; Classic Line. Vi lanserer her på CES en ny grammofonforsterker, ECP-2, til 15.000 kroner. I fjor lanserte vi også vår første platespiller, ECG-1, til 29.000 kroner, sier Skjæveland.

For Electrocompaniet utgjør hjemmemarkedet i Norge kun tre prosent av omsetningen.

 

Fra 50 til 150 millioner

– Hvor mye omsetter dere for?

– I år vil vi omsette for cirka 50 millioner kroner, neste år ser jeg ikke bort fra at vi er oppe i 150 millioner kroner.

– Hvilken kapasitet har dere på Tau til å produsere i store volum?

– Vi har satt opp egne linjer, som helautomatisert skal spy ut produkter med robotmontering.

– Hvor mange ansatte har dere?

– Vi er 195 ansatte på Tau, i selskapene Westcontrol og Electrocompaniet. Vi har kjøpt et selskap som heter Kopera, med hovedkontor i Silicon Valley her i USA. De har også en utviklingsavdeling ved Pune i India. Hovedsakelig driver disse med programvareutvikling.

– Har dette vist seg å være en fornuftig investering?

– Ja, den er veldig viktig for oss. Det er vanskelig å få tak i folk i Norge med denne kompetansen, ikke minst på Tau der det bare bor 4.600 innbyggere, og det er vanskelig å holde på dem i lengre tid etter at vi har lært dem opp.

Til toppen