Nordisk salgssjef Steen Marquard viser fram Jabras populære trådløse øreplugger Jabra Elite 65t Active og ett av de nye proffsettene med nakkebøyle. Foto: Marte Ottemo

NY HODESETT-TEKNOLOGI

Danske Jabra kommer med ny teknologi i seks hodesett fordelt på to serier for medarbeidere som sitter i kunde- og service-samtaler hele dagen.

Vi er i selskapets nye lydsenter i Ballerup, like utenfor København. Jabra har dekket reise for fagbladet Elektronikkbransjen.

– Bygget ble designet med lyd i mente. Det er ny, nordisk design, men akustikken er det viktigste. Du ser for eksempel ingen rette linjer, sier Claus Fonnesbech, PR- og markedssjef i Jabra.

Jabra er en del av GN Group, som også har merkenavn som ReSound og Belton. De to sistnevnte er fokusert på hørselshjelp-markedet.

Markedsansvarlig Calum McDougall går gjennom proff- og konsumentproduktene til Jabra. Foto: Marte Ottemo

Mye ny teknologi

Nå kommer Jabra med ny hodesett-teknologi for medarbeidere i kunde- og service-bransjen.

De nye Jabra Engage-hodesettene består av i alt seks enheter fordelt på to serier: Jabra Engage 65-serien og 75-serien. Typiske brukere er medarbeidere som jobber med kundeservice, eller i ulike hjelpesentre, og som gjerne tilbringer mesteparten av dagen i telefonen.

Vi får tilgang til ny teknologi tidlig, for eksempel innen miniatyrisering og batteriteknologi

– I takt med at samtalene varer lengre står virksomhetene overfor utfordringer med de tilgjengelige DECT-kanaler, som begrenser antallet medarbeidere i et gitt arbeidsområde. Jabra Engage kan forbinde tre ganger så mange brukere innenfor et gitt område sammenlignet med konkurrerende teknologier uten at det påvirker lydkvaliteten eller rekkevidden, sier nordisk salgsdirektør, Steen Marquard, til fagbladet Elektronikkbransjen.

De nye Jabra-hodesettene er utstyrt med et signallys som kan benyttes som varsel om at brukeren er opptatt i kundesamtale og ikke må forstyrres. Rekkevidden er på 150 meter, og gjør at medarbeiderne kan bevege seg rundt i lokalet uten å miste kontakten.

Den nye Evolve-serien er beregnet på folk som sitter i telefonen mesteparten av dagen. Foto: Marte Ottemo.

Den nye serien er ifølge Jabra selv ledende i markedet innenfor samtalesikkerhet. I takt med økt cyberkriminalitet og at kundesamtaler involverer sensitive data, blir sikkerheten enda mer avgjørende enn tidligere. Engange har nye egenskaper som gjør det til verdens sikreste profesjonelle trådløse headset. Dette inkluderer godkjennelses- og krypteringsfunksjoner sammen med "fysisk assistent-parring", som skaper en hemmelig link-key mellom headsettet og docking-basen.

Jabra Engage bygger på mer enn 115.000 utviklingstimer blant Jabras teknikere og det er underveis registrert fire nye patenter.

Kontorlandskap gir nye krav

Jabra har brukt mye ressurser både på undersøkelser av kundenes behov, og har gjennomført en studie på hvordan kontor- og arbeidsmiljø har endret seg de siste årene.

Jabra viste også frem flere av sine ørepropper både med og uten kabel. Foto: Marte Ottemo.

– Vi ser at produktivitet er på agendaen hos selskaper, og mange har gått over til åpne kontorløsninger. I starten var dette en måte å kutte kostnader på, nå ser vi at fokus ligger på produktivitet og innovasjon. Men åpne kontorløsninger har vist seg å ikke være særlig produktive, sier Bjørn Ekner, global produktansvarlig i Jabra. 

På proff-siden er det støykansellering som gjelder, med trenden mot åpne kontorlandskap

Selskaper bruker stadig mindre plass per ansatt, fra 50 kvadratmeter i 1960 til 10 kvadratmeter i dag, og ifølge Jabra sier 78 prosent av de ansatte sier at støy og forstyrrelser fra kollegaer har en negativ påvirkning på produktiviteten. Kunnskapsmedarbeider sier de blir avbrutt minst hvert tiende minutt.

– De nye hodesettene har avanserte støyreduserende mikrofoner for å bøte på nettopp disse problemene, og avanserte høyttalere leverer perfekt lydkvalitet også i omgivelser med mye støy, sier Ekner.

Flere sensorer og målinger

– Hvordan ser dere det norske markedet for hodesett i dag?

– Jeg ser Norge i front av kurven, med nye måter å jobbe og leve på. Det er et av landene som tidligst tok i bruk Skype i jobbsammenheng, sikkert mye på grunn av den spredte geografien. Og så er jobb-fritid-balansen viktig. Folk skal plukke opp barna fra barnehagen, og krever fleksibilitet. Norske arbeidsgivere er opptatte av å ansette de rette personene, og bruker jobb-fritids-balansen for å oppnå det. Og så er nordmenn fortsatt veldig fokusert på høy kvalitet på produktene, og er villige til å betale for det, sier nordisk salgsdirektør Steen Marquard.

Jabra tester også ut nye løsninger for kontoret som ikke skal puttes i ørene. Denne sensoren måler støynivået i et åpent landskap. Foto: Marte Ottemo.

Han sier selskapets undersøkelse viser at arbeidstakere i Norden er svært produktive, og at Jabra ser mer fokus på å kombinere proff- og konsumentproduktene.

– Hvilke fordeler har Jabra av å sitte sammen med for eksempel ReSound, som også jobber med lyd med da på det medisinske feltet?

Jabra Elite 65 t Active er helt trådløse og kompatible med Siri, Google Now og Alexa. Foto: Jabra.

– Vi får tilgang til ny teknologi tidlig, for eksempel innen miniatyrisering og batteriteknologi, og når prispunktet kommer lavt nok kan vi bygge det inn i våre konsument- og proff-produkter, sier han.

– Hvordan jobber dere mot det norske markedet?

– Vi gjør ingen form for massemarkedsføring, vi satser på events og ambassadører. I dag har vi ingen ansatte i Norge, men vi håper på å få dette på plass i framtiden. Og så jobber vi selvsagt mot elektronikk-retailerne, vi selger ikke våre produkter i andre typer butikker, sier Marquard.

– Hvilke trender ser du i hodesettmarkedet framover?

– På proff-siden er det støykansellering som gjelder, med trenden mot åpne kontorlandskap. Det samme gjelder gode mikrofoner, men også fleksiblitet – du skal kunne ta på deg hodesettet på vei hjem også. På konsumentsiden handler det om data og sensorer. Vi ser en trend med pulsmåling i året, stemmestyring og guiding rett i øret, sier han.

Jabra Elite 65 t Active leveres med ladeboks og tre par EarGels. Foto: Jabra.
Til toppen