Ledelsen i Elkjøp var godt representert på nyåpningen, her ved den populære spill-avdelingen. Fra venstre kjedeleder butikkdrift Norge, André Sørensen, konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch, varehussjef Børre Rypås og regionssjef i Elkjøp Norge, Thomas Voldheim. Foto: Jan Røsholm

NYÅPNING I DRAMMEN

Elkjøp Drammen nyåpnes og blir kjedens niende butikk med 3.0 konseptet. Varehuset har en historie på over 65 år i byen.

Butikken hadde i starten under 100 kvadratmeter salgsflate, og het Ole Lauritzen AS. I 1963 var de blant de første som meldte seg inn i Elkjøp-kjeden. Butikken ble overtatt av Elkjøp Norge i 2009, og i november 2018 reåpnes butikken som den niende med 3.0-konseptet. Nå er salgsarealet over tre tusen kvadratmeter.

Fokus på kundeopplevelse og inspirasjon
Hovedhensikten med det nye 3.0-konseptet til Elkjøp er å gi kundene en bedre opplevelse og mer inspirasjon, samt å se ting koblet sammen.

– Vi har en egen smart-hjem avdeling, hvor kundene ser hvordan de smarte produktene fungerer. Og i spillavdelingen er komplette spillmiljøer satt opp, som selvfølgelig kan prøves, sier varehussjef Børre Rypås.

Etter skoletid er det full brakke her, vi er et moderne SFO, men det er hyggelig – de unge er jo fremtidens kunder

Den nyåpnede butikken har i følge varehussjefen en optimal utforming, med alt samlet på en flate.

– Uka før åpningen var det «black week» hos oss, i byggeperioden. Da fikk vi stresstestet butikken, sier Rypås.

Elkjøp Drammen hadde en omsetning på 12 millioner kroner i Black Week-uka, og fem av disse var på Black Friday.

– Det er en økning på 30 prosent fra i fjor, så det er vi knallfornøyd med, sier han.

Butikken hadde i 2017 en årsomsetning på 232 millioner kroner, og har totalt 64 ansatte.

– Fjoråret var bra, men vi forventer mer i år, sier han.

Spill er viktig
De nye 3.0-butikkene er utstyrt med egne spillavdelinger, og spill er en av kategoriene med størst vekst.

– Vi ser en dobling av gaming-salget i de butikkene vi har egne spill avdelinger, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch, som var tilstede på nyåpningen.  

Spillavdelingen tiltrekker seg ofte de yngre kundene, og mange av dem er i skolealder.

– Etter skoletid er det full brakke her, vi er et moderne SFO, men det er hyggelig – de unge er jo fremtidens kunder, sier Rypås.

Han viser til at barn og unge kan prøve spilleutstyr til flere titalls tusen kroner i butikken, og noen tar også med foreldrene sine.

– En del foreldre har nok fått et nytt syn på gaming etter et besøk i vår spillavdeling, sier han.

Til toppen