Tamira Snell i Instituttet for fremtidsforskning i København. Foto: Stian Sønsteng

NYE KRAV TIL KJØKKENET

Nye familiekonstellasjoner, flere som bor alene, flere eldre og nye teknologier påvirker fremtidens kjøkken.

Dette kan oppsummere foredraget Tamira Snell i Instituttet for fremtidsforskning i København holdt under Siemens’ pressemøte.

– Nesten halvparten av alle måltider inntas nå av en voksen alene, sier Snell.

Nesten halvparten av alle måltider inntas nå av en voksen alene

Hun tar i sitt foredrag for seg megatrender; globale endringer som kan være så langvarige som 10-15 år.

– Folk lever i disse dager flere ulike livsstiler i løpet av en uke. De seneste 60 årene har vi sett stadig flere nye familiesammensettinger, i Danmark teller vi i dag 37 ulike konstellasjoner, sier Snell.

Globalt blir befolkningen stadig eldre, og Snell viser til at det er mange måter å være eldre på.

– Hvordan kan teknologien hjelpe de eldre å leve uavhengige liv? Etter hvert som vi blir eldre blir smakssansene dårligere. Vil vi fortsatt like mat? Med stadig flere eldre kan det være naturlig å ha felles kjøkken der folk kan lage mat og spise sammen. Vi må gjøre nettopp det Siemens har gjort; se nærmere på hvordan folk faktisk lever og hva de gjør, sier Snell.

 

Delt kjøkken

Urbanisering er en annen megatrend. Snell sier plass vil bli en verdi, ikke bare når det gjelder størrelsen på boligene men også områdene vi bor.

– Det vil være et behov for å integrere naturen der vi bor, som å dyrke tomater på kjøkkenet, sier Snell.

Hun mener Sharing economy, eller deleøkonomi, også vil innta kjøkkenet.

– Vi deler allerede biler og tar inn fremmede overnattingsgjester. I Tyskland finnes et nettsted der du kan donere mat du ikke ønsker å kaste, og i England har vi Leftover Swap der du kan gi bort eller få restemat via en applikasjon. Vi ser allerede kokker som inviterer kunder hjem til seg på mat. Vil vanlige folk også gjøre det? spør Snell.

Hun understreker at de nye trendene ikke ville oppstått hvis teknologien ikke var tilgjengelig.

– Vi sier ikke lenger at vi skal gå på internett; vi er der hele tiden. Sensorer er den nye forretningsmodellen, og det passer godt inn i helsetrenden. Kjøkkenet har mye med følelser og gjøre. Det handler om mennesker, og hvis nyvinningene ikke gjør livet vårt bedre ønsker vi dem ikke.

BHSs Mikael Christensen forbereder seg på storinnrykket av 1.100 kunder som fikk se de nye produktene.
Til toppen