Annika Johansen er norsk salgssjef i Olympus. Her er hun fotografert i 2018. Foto: Stian Sønsteng

OLYMPUS FÅR NY EIER

– Olympus’ kameraer vil leve videre, men med nye eiere. Inntil videre driver vi videre som normalt i Norge, sier Annika Johansen.

Publisert

Hun er norsk salgssjef i Olympus, og ble onsdag informert av sin europeiske sjef om at japanske Olympus Corporation selger sin kameradivisjon til investeringsfondet Japan Industrial Partners, Inc. (JIP). Om varemerket Olympus vil leve videre på kameraene med den nye eieren, er ennå ikke avklart.

– Vi vet foreløpig veldig lite. Den 30. september signeres avtalen, transaksjonen skal fullføres ved årsskiftet, og hva som skjer med den norske organisasjonen vet vi ikke ennå. Olympus har sagt at de vil gjøre hva de kan for å sikre en best mulig overgang for oss ansatte, sier Johansen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hun har hatt et par travle dager, med mange spørsmål fra kunder og ambassadører. I tillegg til Johansen består Olympus Norge av nøkkelkundesjef Øyvind Engøy og markedssjef Juliane Hval Holmedahl.

– Vi vil gjøre det vi kan for å være her for våre kunder og sluttbrukere. Dette kan være en positiv handel for Olympus’ kameraer, og etter det jeg vet vil produktutviklerne i Japan følge med over til JIP, sier Johansen.

Kjøpte også Sony Vaio

JIP kjøpte i 2014 Sonys PC-divisjon, og Vaio har siden levd videre som varemerke.

– Dette er en rar situasjon for oss alle, men alle produktlanseringer vil gå som planlagt, sier Johansen.

I tillegg til kameraene, vil diktafonene for forbrukermarkedet trolig også bli med over til JIP.

– Hvordan har situasjonen for Olympus vært i Norge i forkant av dette oppkjøpet?

– Vi har vokst og tatt markedsandeler. Første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor hadde vi en økning både i salg og markedsandeler, så vi har vært positive til fremtiden for våre produkter. Vi har også tatt en stor markedsandel for naturfotografene og blitt et anerkjent varemerke også her. Nå håper vi kameraene våre får en ny giv, med en ny eier i ryggen. Olympus har vært veldig fokuserte på den medisinske biten, og det har kanskje kameraene lidd litt under, sier Johansen.

Olympus ble etablert i Japan i 1919, og deres første produkt var et mikroskop. På kamerasiden har selskapet de senere årene fokusert på sitt mikro 4:3-system, som de har utviklet i samarbeid med Panasonic.

– Vi kommer til å ta ferie, men reiser som alle andre ikke noe sted, så vi blir nok veldig tilgjengelig i ukene som kommer, sier Johansen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Powered by Labrador CMS