Produktsjef Fredrik Johnsen hos Harman/Neby viser JBLs nye On Air multimedieanlegg for trådløs signaloverføring. Pris: 3.000,-. Foto: Erik Andersen.

ØNSKER JBL INN I VARMEN

JBL lanserer nå produkter til Apples Air-konsept, som er basert på elektronisk signaloverføring mellom produktene.

– Enkelt sagt går konseptet ut på å kople mange enheter sammen med hjemmenettverket ditt. Det gjør det enkelt å overføre musikk fra Apples produkter til din datamaskin eller andre multimedieprodukter. Dermed omfatter det også mobilkommunikasjon og mobile tjenester. Se på Air som en standard som kan integrere produkter av alle merker sammen med Apple-produktene, sier produktsjef Fredrik Johnsen hos Harman/Neby AS.

 

Han karakteriserer konseptet som en plattform. Det gjør at man slipper å tenke på formater eller ulike kombinasjoner av teknologier.

 

Enkelt grensesnitt

Johnsen legger vekt på at konseptet har et enkelt brukergrensesnitt. Det skal være lett for folk å kombinere produkter og inkorporere mobilkommunikasjon. Etter det han opplyser har Apple valgt fem samarbeidspartnere for en slik plattform, og Air-konseptet er altså i samarbeid med JBL.

 

– Dette går på firmaer som Apple ser på som nyvinnende innen teknologi. Sammen med oss har de utviklet JBL On Air. Det er første strømmingsproduktet med skjerm. Dette hadde ikke JBL fått til hvis firmaet ikke var en av de fem Apple hadde valgt ut, sier Johnsen.

 

De andre produsentene er Marantz, Denon, Bowers & Wilkens (BW) og Ihome. On Air er det første produktet i en serie, og Johnsen lover flere. Dette vil gjelde både eksisterende produkter og nye, som vil gå inn i konseptet.

 

On Beat

Samtidig lanserer JBL et nytt eget konsept kalt On Beat. Dette produktet er i første rekke en basestasjon for Apple-produktene, men har i tillegg inngang for andre programkilder gjennom mini-jack og USB-terminal. Det har to høyttalere og stereoforsterker på 2x7,5 Watt. Johnsen ser ikke bort fra at det kommer flere produkter i On Beat-serien som også vil ha On Air.

 

Hodetelefon-kult

Harman/Neby har også agenturet på østeriske AKG hodetelefoner. Denne produsenten har i mange år hatt et nært samarbeid med musikklegenden Quincy Jones. Jones har selv vært med på å bestemme lydkvaliteten og egenskapene for flere av AKGs modeller, og det har gjort dem nærmest til kultprodukter. Han skapte liv og røre på utstillingen til AKG på fjorårets IFA da han møtte opp på messens åpningsdag.

 

– Quincy Jones har naturligvis betydd enormt mye for AKG. Som artist er han jo en verdensstørrelse, og det interessante er at han selv valgte å komme til AKG for å påvirke konstruksjonen av hodetelefonene deres, forteller Johnsen.

 

Ny storebror

Nå lanserer Harman/Neby to nye hodetelefonmodeller. Det er Q460, som er basert på K450. K450 har vært en av de mestselgende modellene til AKG. Quincy Jones har laget en liten lydteknisk forandring på Q460. Den nye storebroren i serien heter Q701. Den tidligere toppmodellen het K701. I følge Johnsen har denne modellen hatt en egen fanklubb. K701 er sluttsolgt i Norge og vil nå bli erstattet av Q701. I tillegg kommer den nye modellen K550. Den karakteriserer Johnsen som spennende både når det gjelder lydkvalitet og design.

 

– Dette blir en dyr modell. K550 kommer til å koste 3.000 kroner i Norge. Den er både for bruk hjemme og sammen med dine bærebare lydprodukter. Den skal gi topp lyd på lydkilder som Iphone og Ipad, sier Johnsen.

 

Produktsjef Fredrik Johnsen demonstrerer JBLs On Beat for redaktør Øyvind Paulsen i Dinside. OnBeat her basestasjon for Apple-produkter. Pris: 1.300,-
AKG Q701 erstatter K701. Fås i fargene sort, lime og hvit. Pris: 4.000,-
AKG Q460. Finnes også i fargene sort og hvit. Pris: 1.200,-
Til toppen