Alexander Hellesnes er opplæringsansvarlig for Elkjøp Norge AS og Lefdal Elektromarked AS, eller «People Development Manager» som det heter i epost-signaturen hans. Foto: Stian Sønsteng
Alexander Hellesnes er opplæringsansvarlig for Elkjøp Norge AS og Lefdal Elektromarked AS, eller «People Development Manager» som det heter i epost-signaturen hans. Foto: Stian Sønsteng

OPPLÆRING VIKTIG FOR MILJØ OG SALG

– I år har vi en digital quiz i messeområdet med en intro og oppsummering i plenum, for at våre medarbeidere skal være best mulig rustet i salgsarbeidet.

Det sier Alexander Hellesnes, opplæringsansvarlig for Elkjøp Norge AS og Lefdal Elektromarked AS, når vi møter ham på Campus på Gardermoen.

– Campus er til for våre selgere, og det er viktig for oss at de har kunnskap om produktene de selger. Kundene skal være trygge på at vi vet hva vi snakker om, og vi kjører derfor intern produkttrening som alle må gjennom. Her vi ser vi fokusproduktene, selgerne får ta på dem, og vi forsøker å gjøre dette på en engasjerende og inspirerende måte – som gjennom quizshowet, sier Hellesnes til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier konsernet har en tydelig strategi rundt opplæring.

– Dette er viktig, både for at de ansatte skal trives, men også for at de skal gjøre det godt i møtet med kunden. Den interne kursstrukturen er veldig god, og vi følger de ansatte fra første dag, videre med generell salgstrening, og helt opp til lederutvikling, sier Hellesnes.

Hos Sony Mobile Communications prøvde de butikkansatte smartproduktet Xperia Touch, som projiserer et berøringssensitivt bilde. Foto: Elkjøp/Lars Holand
Hos Sony Mobile Communications prøvde de butikkansatte smartproduktet Xperia Touch, som projiserer et berøringssensitivt bilde. Foto: Elkjøp/Lars Holand

 

Frame og 3310

– Teknologien i produktene blir stadig mer avansert. Hvordan påvirker dette salgsarbeidet?

– Vi bruker teknologien til vår fordel, i år har vi for eksempel digitalisert internopplæringen. Våre ansatte i Elkjøp og Lefdal har veldig god kontroll på både produkter og teknologi. De synes det er ekstremt gøy å se de nye produktene som vises her på Campus, sier Hellesnes.

Dette er viktig, både for at de ansatte skal trives, men også for at de skal gjøre det godt i møtet med kunden

– Hvilke produkter får størst oppmerksomhet her?

Hellesnes trekker på det.

– De fleste, kanskje 90 prosent, vil nok si The Frame fra Samsung, mens Nokia 3310 kommer på andreplass – trolig på grunn av nostalgien, sier Hellesnes.

Opplæringsarbeidet skjer i regi av personalavdelingen, der Hellesnes arbeider, men han sier dette skjer i nært samarbeid med de andre avdelingene i konsernet.

– Opplæringen skjer på tvers av sektorene, og det er viktig å integrere alle forretningsenhetene slik at alle får et eierskap til dette.

Les flere artikler fra Campus:
ALLE VINNER PÅ EN RASK LØSNING
MER SPILL OG LYD HOS ELKJØP NORDIC
EGNE VAREMERKER UTGJØR TI PROSENT

I løpet av Campus ble det avholdt festmiddager for de ulike gruppene. Foto: Elkjøp/Lars
I løpet av Campus ble det avholdt festmiddager for de ulike gruppene. Foto: Elkjøp/Lars
Til toppen