Selskapet DSG Retail Ltd. håndterer konsernets egne varemerker. Foto: Elkjøp/Joakim Mangen

EGNE VAREMERKER UTGJØR TI PROSENT

Elkjøp Nordics egne varemerker har økt og utgjør nå ti prosent av omsetningen i kategorien småelektriske produkter. Samtidig utvides det totale sortimentet.

Publisert

– Vi ønsker å ha en stor bredde for å være mest mulig relevante for alle kundene våre. De bruker mye tid på nettet, får inspirasjon fra magasiner, og vet i stor grad hva de vil ha. Vi ønsker å tilby alle produkter kundene ønsker innen våre produktområder, sier Tommy Heggestad Myhre.

Han er kategoridirektør for småelektriske produkter i Elkjøp Nordic AS, og forteller at konsernet er i ferd med å øke hele sortiment betydelig.

– Butikkene vil ha samme bredde som tidligere, men i nettbutikkene våre og ved sentrallageret i Jönköping i Sverige økes antallet varelinjer. Med dette kan vi fange opp nisjeprodukter og være stedet kundene finner alle de produktene ønsker, sier Myhre.

Tommy H. Myhre, kategoridirektør for småelektriske produkter i Elkjøp Nordic AS, trekker frem KitchenAid som et spennende varemerke. Foto: Stian Sønsteng

Samtidig har konsernets egne varemerker økt, til cirka ti prosent av omsetningen innen småelektriske produkter.

– Vi er komfortable med denne andelen, samtidig som vi hovedsakelig ønsker å jobbe med kjente varemerker, noe Elkjøp alltid har vært kjent for. Men det er også viktig for oss å arbeide frem egne og selvstendige varemerker som står på egne ben. Dette er i dag varemerker som begynner å bli godt etablert, og dermed kjent av kundene på linje med mange av de andre varemerkene vi tilbyr. I tillegg fortsetter det tøffe presset på priser i markedet, da er det viktig å ha produkter og varemerker som vi selv har kontroll over, sier Myhre.

Småelektrisk på Campus

Vi møter ham på ElDomestic 2017, der internmessen for småelektriske produkter for første gang er en del av konsernets arrangement Campus. Her deltar rundt 5.000 personer fra konsernets kjeder, i tillegg mange hundre leverandører og samarbeidspartnere i løpet av to uker i juni, i kongressanlegget The Cube som er tilknyttet Clarion Hotel & Congress Oslo Airport.

Butikkene vil ha samme bredde som tidligere, men i nettbutikkene våre og ved sentrallageret i Jönköping i Sverige økes antallet varelinjer

Av totalt 130 leverandører på Campus, er halvparten å finne i det store messeteltet der det vises småelektriske produkter.

– Hva sier disse til konkurransen fra kjedens egne varemerker?

– De innforstått med at en stor og internasjonal detaljhandler gjør dette. Vi har et eget kontor i Hong Kong som hjelper oss med å finne produkter både til Elkjøp Nordic og vårt eierselskap Dixons Carphone i Storbritannia. De er svært profesjonelle, er i kontakt med fabrikkene og gjennomfører tekniske inspeksjoner, sier Myhre til fagbladet Elektronikkbransjen.

Natalia Coombes Høijord i Elkjøp Stormarked Horten i en av videoene som ble spilt inn hos Kenwood, DeLonghi og Braun. Flere ligger på eldomestic.com.

– I hvilket ledd av kjøpsprosessen selger dere egne varemerker?

– I enkelte varegrupper har vi en stor andel egne varemerker, slik som vifter og luftavkjøling om sommeren. Her dominerer våre egne merker, og disse markedsføres også. I andre varegrupper er våre egne varemerker en del av butikksortimentet.

Stabil andel på smått

– Hva med ansvaret dere har som leverandør av egne varemerker?

Hos BSH Husholdningsapparater tilberedte man smaksprøver med Bosch-produkter. Foto: Elkjøp/Joakim Mangen

– Vår ettermarkedsavdeling er svært dyktig, vi har verkstedselskapet InfoCare som en del av konsernet, så vi er godt rustet til å ta vare på kundene også når det gjelder våre egne varemerker. Vi gjør garantiavsetninger på lik linje med de andre varemerkene, for å dekke disse kostnadene, sier Myhre.

ElDomestic er et tradisjonsrikt arrangement i konsernet, og er for første gang en del av Campus, som også består av Elbit-messen samt flere internsamlinger og Elkjøp Awards, der konsernet setter pris på sine ansatte og avdelinger i en rekke kategorier.

– Hvilken posisjon har de småelektriske produktene i konsernet?

– Dette er selvsagt en viktig kategori, som står for rundt åtte prosent av omsetningen i Norden. De seneste ti årene har det vært en formidabel økning i selskapets totale omsetning, med mange milliarder kroner, og de småelektriske produktene har beholdt sin andel, sier Myhre.

Vi er godt forberedt på at stadig flere internasjonale spillere kommer på banen, og ønsker å være klare når for eksempel Amazon kommer

De fleste av de 65 leverandørene i kategorien er representert i messeområdet, og tolv har i tillegg klasseromsundervisning der de går mer i dybden på produktene.

Kaffe desidert størst

– Hvordan vil du beskrive kategorien i dag, sammenlignet med for fem eller ti år siden?

– Den største endringen er at det i dag fokuseres mye på design, og at kundene er opptatt av at produktene de har stående fremme skal identifisere dem. Kvaliteten er høy, og det er også enkelte små nisjemerker som vinner i kampen mot de store. Har man en høyspesifisert stavmikser, for eksempel, kan den finne sin posisjon selv om det finnes tunge aktører som slåss om den samme kunden.

Plast1 leverer kapselstativ under varemerket New Nordic. Foto: Elkjøp/Joakim Mangen

– Hvordan ligger småelektriske produkter an når det gjelder fortjenestemuligheter for konsernet?

– Det er fortsatt mulig å tjene gode penger på kategorien, selv om vi som de andre produktgruppene merker konkurransen, også fra rene nettaktører som er aggressive på pris. Vi er godt forberedt på at stadig flere internasjonale spillere kommer på banen, og ønsker å være klare når for eksempel Amazon kommer. Siden marginene er presset er det viktig at vi øker i volum.

– Hva er det viktigste produktet i kategorien?

– Den største produktgruppen for oss er kaffe, og da snakker vi om både filter, helautomatisk og kapsel.

– Hvor mye større er kaffe enn nummer to?

– Kaffe står nok for nærmere en tredel. Den neste produktgruppen er husholdningsprodukter, som består av alt fra kjøkkenmaskiner og blendere til brødristere og vaffeljern, og denne er halvparten så stor som kaffe, sier Myhre.

KitchenAid

Han tar oss med til utstillingsområdet til KitchenAid.

– Dette er et spennende varemerke, som veldig mange kunder ønsker seg. De står for høy kvalitet, farger og høyere snittpriser, og er definitivt viktig både for oss, men også kategorien som helhet. KitchenAid bringer inn noe nytt; de er fargeglade og tidsriktige, sier Myhre.

Elkjøp Nordic har de seneste tre årene kjøpt varene sine direkte fra Whirlpool-eide KitchenAid, tidligere hadde de et mindre sortiment de hentet fra lokale distributører.

Fra KitchenAid trekker Myhre frem en høyhastighetsblender, samt den nye maskinen som tilbereder kald kaffe; Cold Brew.

– Dette startet i USA, men også her i Europa ønsker man nå å kunne lage kald kaffe. KitchenAids maskin gjør dette på en fantastisk måte, og vi har også andre alternativer som for eksempel Ninja kaffetraktere, sier Myhre.

Håvid Engmark og niesen Vårild Engmark bød på mat tilberedt på den norskproduserte steketakken Meteor. Foto: Stian Sønsteng

Hos Philips møter vi Erika Krieg, som er markedssjef for OneBlade, og viser frem de to modellene One Blade og One Blade Pro.

– Dette er et hybridprodukt med ett blad, som både er barbermaskin og skjeggtrimmer. Dette er nytt i Norden i år, og har allerede solgt over to millioner enheter på verdensbasis. Vi retter oss mot menn som varierer skjeggstilen, som med dette klarer seg med ett og samme produkt. Prisen er fra 500 kroner, sier Krieg.

Oslo-takke

Oslo-selskapet Engmark Meteor AS viser på ElDomestic sine norskproduserte steketakker. Her møter vi Håvid Engmark, som er fjerde generasjon som driver selskapet, og niesen hans Vårild Engmark.

– Det er en økende interesse for hjemmelaget og kortreist mat, og vi tilbyr kortreiste produkter til markedet, sier Engmark.

– Har det vært noen produktutvikling siden selskapet ble etablert i 1928?

– Det har det vært, siden vi startet med helt andre ting. Vi var en av 30 komfyrfabrikanter i Norge, og har vært innom diverse ting - blant annet hadde vi sammen med noen andre den første Elkjøp-butikken i Norge. De senere 30 årene har det vært steketakker. Vi har selvfølgelig vært forsøkt kopiert mange ganger, men dette er vi kommet over.

– Selges takkene deres spesielt godt i enkelte distrikter?

– Takkene selger helt klart mer på bygda, men vi har også urbane kunder som ønsker å lage kule ting inspirert av mattradisjoner fra fjerntliggende strøk, sier Engmark.

Powered by Labrador CMS