Kenneth Sporsheim på oppdrag med Pentax K3, under Chrome Division-konserten på Rockefeller 21. mars. Foto: Jon Glittenberg

PENTAXIANER OG ROCKFOTOGRAF

Rockfotograf Kenneth Sporsheim mener han med et mindre APS-C systemkamera fra Pentax tar like gode bilder som med fullformat.

– Vi ønsker gjennom Kenneth som vår Pentax-ambassadør å nå nye systemkamerabrukere, sier Rune Reiersen i Focus Nordic.

Han forteller at Ricoh, som er ny eier av Pentax, satser europeisk der hvert land minimum skal ha én ambassadør.

Nå er man foroverlent og lanserer produkter i en mye høyere takt

– Vi skal trekke veksler på dem gjennom å referere til deres arbeid og bruke dem i ulike arrangement. Richo skal ha tilgang på X-antall bilder i løpet av året til internt bruk, kalendere og internett, sier Reiersen.

Det var Pentax-fotograf Amund Oksavik som tipset ham om Sporsheim.

– Det tok ikke lang tid før vi fant tonen. Jeg ønsker at vi skal være litt annerledes. Det er veldig mange Pentax-ambassadører som er natur-fotograferer, og en konsertfotograf skiller seg ut, med andre utfordringer. De fleste kamera tar allrighte bilder i dagslys. Det å kunne utfordre kameraet i vanskelige omgivelser som på en konsert gir andre utfordringer, sier Reiersen.

I storformat har Pentax reklame- og motefotograf Virre Dahl som ambassadør.

– Han i ferd med å ferdigstille en egen fotobok om Norge, der alle bildene er tatt med Pentax 645 og K5II. De fleste bildene ble tatt i 2013, før K3 ble lansert. Ricoh Norge er involvert med skrivere og papir, vi har bidratt med fotoutstyret, sier Reiersen.

 

Undermerke av Ricoh

Han forteller at Focus Nordic, som representerer kameraene fra Pentax og Ricoh, samarbeider når anledningen byr seg.

– Vi har ingen sammenfallende kunder, siden de er innen grafisk og kopi og vi innen foto og elektronikk. Men, dukker det opp fellesnevnere gjør vi ting sammen.

Pentax er nå et undermerke av Ricoh, og brukes på alle systemmodellene. På kompaktkameraene brukes varemerket Ricoh, for eksempel heter Pentax WG-3s etterfølger Ricoh WG-4.

– Det er de samme teknikerne og utviklerne som står bak, men deler av toppledelsen er byttet ut, sier Reiersen.

– Har dere merket at Ricoh nå eier Pentax?

– Ja, det er en helt ny giv. Nå er man foroverlent og lanserer produkter i en mye høyere takt, og det er en vilje til å befeste seg som en kameraleverandør.

Som Pentax-ambassadør får Kenneth Sporsheim låne det han trenger av kamerahus og objektiver, og han har tilgang på spesialoptikk når det trengs. – Vi er ikke mer enn en halvtime unna hverandre. Vi sørger for at utstyret er på plass, og når det kommer nye produkter som overgår det han har får han dem. Samarbeidet ble formalisert i slutten av februar, og andre halvår vil det begynne å skje ting. Det tar litt tid å konvertere fra et system til et annet, og ikke minst bygge opp et bildearkiv, sier Reiersen.

 

K3 et stort steg

Sporsheim forteller at han alltid vært Nikon-mann.

– Pentaxianerne har vært på meg i flere år, for å omvende meg. Amund Oksavik kommer fra samme kommune som meg, Aukra, en liten øy på Vestlandet. De har forsøkt å legge inn små hint og signaler, så slik sett har jeg hatt Pentax i bakhodet. Jeg har alltid visst at de har hatt gode objektiver, men kamerahusene har aldri helt falt i smak. Men så kom K3, og da jeg etter møtet med Rune fikk låne et slik hus merket at det var tatt et veldig stort steg i forhold til tidligere kamerahus fra Pentax. Når jeg begynte å snoke litt rundt filosofien, visjonene og målene deres, føltes det mye mer spennende. Siden jeg ikke fikk den samme responsen hos Nikon, og hadde en vellykket opplevelse av K3 på Dream Theater-konserten, bestemte jeg meg for å bli en del av Pentax. Her føler jeg meg som en del av en større helhet, der jeg blir inkludert i hele prosessen, sier Sporsheim.

Reiersen sier ambassadørene på verdensbasis skal brukes som en informasjonsbank, som skal gi Ricoh ideer til forbedringer.

– Dette er en del av endringen som er kommet i og med det nye eierskapet. Det er blitt kortere vei mellom brukere og produsent, og det tror vi er positivt for alle, sier Reiersen.

 

Vanskelige omgivelser

Sporsheim mener det ikke er mange fotografer som får testet fotoutstyret på samme ekstreme måte som konsertfotografene.

– Jeg kjører utstyret hardt i vanskelige omgivelser, under tidspress med skiftende lys fra sekund til sekund, sier Sporsheim.

– Du har ikke snakket med lysteknikerne, slik at de kan gi dere bedre forhold å arbeide under?

– Jeg har forsøkt, men de er gjerne sære og har brukt mange timer på å sette opp lysshowet. Vi har bare de første tre låtene til å få tatt bildene våre. Jeg er to meter høy, og ser at jeg ikke kan sperre utsikten for publikum som skal se barndomsheltene sine, sier Sporsheim.

Som oftest må utstyret pakkes ned etter de tre første låtene, hvis han vil se hele konserten.

– I og med at jeg har vært med så lenge kjenner jeg mange av artistene og managementet, og det hender jeg får fotografere bak scenen. Det er flere kommende band som tar kontakt for at jeg skal ta promobilder og omslagsbilder, og nylig ble jeg flydd til Stockholm for å fotografere Vinnie Paul fra Pantera.

– Vil du si at du arbeider under vanskeligere forhold enn en sportsfotograf?

 

Sportsfoto enklere

– De har det mye lettere, med langt bedre lysforhold. Utfordringen for en rockfotograf er kombinasjonen av dårlig lys, mye røyk og bevegelse. Mange ferske konsertfotografer får enten helt hvite eller sorte bilder, sier Sporsheim.

Han sier fokussystemet får kjørt seg hardt, med lite frontlys, mye baklys og mye røyk.

– Når du kun ser noen silhuetter som hopper og spretter på scenen, må du vite hva du holder på med. Jeg kjører autofokus da jeg har ikke sjanse til å stille skarpt manuelt, alt annet kjører jeg manuelt. Det er ofte det som skiller klinten fra hveten; de som ikke er så erfarne og ikke vet hva de holder på med jukser litt, men får sjelden de beste bildene. Det hender jeg bruker TAV, et program Pentax er alene om. Det gjør at jeg kan stille inn en kombinasjon av blender og lukker, og kameraet svarer med nødvendig iso-innstilling. Også andre har auto-iso, men da fungerer det annerledes. I TAV kan jeg kjøre prioritering av lukker, blender eller begge, og jeg kan selv definere hvor aggressiv iso-verdien er. Jeg kjører opp til 3.200 uten problem, sier Sporsheim.

 

Større dynamikkområde

Produktsjef i Focus Nordic, Helge Rose, skyter inn at Pentax mener iso-verdien fint kan settes opp til 6.400. Han presiserer at dynamikkområdet på K3 ligger på 13,5 EV, mens konkurrentene ligger på i underkant av 10.

– Gapet mellom det mørkeste mørke og det lyseste lyse er større, sier Rose.

– Utfordringen med mindre bildebrikker har vært at det har vært vanskelig å hente ut informasjon i mørke områder sammenlignet med fullformat. K3 har tatt inn mye av dette gapet. Forskjellen begynner å bli så liten at det er ikke noe problem lenger. K3 ligger langt foran tilsvarende kamera fra andre produsenter, mener Sporsheim.

Mens en fullformat bildebrikke er 36x24 mm, er APS-C-sensoren Pentax bruker 23,5x15,6 mm.

– På K3 er pikseltettheten større og prosessoren er veldig avansert og god. Kameraet har den siste teknologien når det gjelder signalprosessering, sier Rose.

– Hva er det K3 mangler i dag?

– Ikke så mye, men jeg skulle ønske et større fokusfelt, sier Sporsheim.

– På den annen side har du 25 kryssfokus-punkt og to som ikke er det, det er det ingen andre som har. De arbeider med hverandre både vertikalt og horisontalt, de andre gjør det bare horisontalt, sier Reiersen.

 

Metal Hammer Norway

Hovedoppdragsgiveren til Sporsheim er den norske utgaven av det britiske magasinet Metal Hammer, utgitt av Guess Publishing og eies av Team Rock Limited.

– De eier de fleste europeiske musikkmagasinene, og den norske utgaven hadde treårs-jubileum i april. Vi har ti utgaver i året, og det hender det britiske magasinet også bruker bildene våre. For eksempel hadde vi under Inferno-festivalen fire skribenter og to fotografer, og jeg drar på de aller fleste store konsertene, sier Sporsheim.

Han sier Metal Hammer alene ikke er en stor nok oppdragsgiver for ham.

– Det er for øyeblikket en stor dugnad, for å få ting til å gå i pluss. Det har vært en endring i organisasjon og ledelse, nå er det profesjonelle som tar seg av alt fra abonnement, annonsesalg og trykk. Vi har egne designere fra et eksternt firma, så nå begynner det å bli bra. De fleste arbeider ved siden av, jeg er utdannet grafiker og har et eget firma. Hobbyen går over i jobb, så det blir mange sene nattetimer og helgejobbing, sier Sporsheim.

Han sier engasjementet som Pentax-ambassadør også var kjærkomment rent økonomisk.

– Det er en del av helheten at jeg kunne selge unna det gamle fotoutstyret og oppgradere det andre jeg bruker.

 

Ertet av fullformat-fotografene

– Hvordan er du blitt møtt med en Pentax i nevene?

– Det skapte nesten sjokktilstander, siden jeg har gått under navnet Mister Nikon. Alle skal bort og snakke, høre om Pentax, se kameraet og objektivene.

– Det er viktig at Pentax gjennom Kenneth er synlig. At han faktisk fotograferer med en mindre sensorstørrelse, samtidig som han arbeider like krevende og i andre enden får ut et resultat som er like bra, sier Reiersen.

– Hvordan er det imagemissig for en stor mann på to meter å arbeide med en K3, blir det ikke for lite og puslete?

– Det er helt greit. Det er nok mange som synes det ser litt morsomt ut, men de holder kjeft når de ser bildene. Det hender de andre fotografene mobber meg, der de kommer med de store kameraene sine og ser ut som de skal ut i krigen. Likevel tar jeg ofte bedre bilder, sier Sporsheim.

Han anslår at en Pentax K3 med batterigrep og 200 mm linse veier mindre enn utstyret han hadde tidligere, uten batterigrep og med en 50 mm.

– Du merker at det blir lettere, spesielt på en festival. At det er vanntett har jeg fått testet godt, siden det ofte sprutes mye øl i fotopiten, sier Sporsheim.

– At bildestabilisatoren sitter i huset gjør at optikken man bærer med seg veier mindre, sier Reiersen.

 

Alle vil fikle med K3

Sporsheim forteller at det er ganske mange som tar konsertbilder i ny og ne, men anslår at han er en del av en kjerne på 15 fotografer som er på det meste.

– Etter at jeg signerte avtalen med Pentax, har jeg ikke vært på en eneste konsert uten at noen av de andre fotografene kommer for å fikle med utstyret. Mange er litt skeptiske siden det ikke er fullformat, men de blir overbevist når de ser bildene. Det er lett å skjule dårlige bilder når de kun publiseres på nett, mens mine bilder kommer på trykk i opp til A3-størrelse. Jeg tar alltid bilder i raw-format, og selv om jeg beskjærer bildene til det halve blir det godt nok. Det hender vi blir plassert bak miksepulten. Med en 200 mm, tilsvarende 300 mm, får jeg gode nok nærbilder av frontfiguren selv om de må beskjæres kraftig, sier Sporsheim.

– Hva skal til for at flere rockfotografer bytter til Pentax K3?

– Bøygen for mange er at det ikke er fullformat, og at de har en så stor utstyrspark rundt selve huset. Derfor låner jeg gjerne bort utstyret til kjente, hvis jeg selv ikke skal på en konsert, sier Sporsheim.

Han ser dette som en del av ambassadør-jobben, og bruker også emneknaggen #pentax når han publiserer smakebiter på sosiale medier som Twitter og Instagram.

På Facebook finnes en Pentax-gruppe med rundt 500 medlemmer, som ifølge Reiersen er svært aktive.

 

Vil nå unge fotografer

– Vi er også med der, og bringer tidvis tilbakemeldinger herfra direkte til hovedkontoret, sier Reiersen.

– Hvilke forventninger har Focus Nordic til Pentax?

– Målet er at vi skal vokse, og vi har satt oss som mål for Norden at vi skal etablere oss som et meget godt alternativ til de to største innen speilrefleks. Det kommer fremover lanseringer både i midt- og høysegmentet, i forbindelse med Photokina-messen i september eller kanskje tidligere. Det spekuleres mye på nettet rundt dette, sier Reiersen.

Sporsheim forteller at Pentax-folkene ofte er på ham for å få vite nyheter.

– Pentaxianerne er gjerne mer religiøse og trofaste enn andre fotoentusiaster, litt som Apple når det gjelder datamaskiner. Når du først har satt foten innenfor, blir du veldig opptatt av dette, sier Sporsheim.

Reiersen mener det er objektivparken som knytter brukerne til et merke.

– Vi er ute etter de nye systemkamerabrukerne; den yngre generasjonen som kjøper utstyr for første gang. Da har vi enkelte og viktige salgsargumenter; robusthet, vanntetthet, og gode hjelpefunksjoner som gjør det enkelt å ta bilder. Med en Pentax trenger du ikke kjøpe et nytt kamera for å vokse som fotograf, du kan ganske enkelt etter hvert ta i bruk flere av funksjonene som ligger der, sier Reiersen.

– Jeg oppdager hele tiden nye funksjoner i K3, og sitter stadig med kameraet mellom hendene for å oppdage dem, sier Sporsheim.

All Time Low på Sentrum Scene 19. februar, fotografert for Metal Hammer Norway. Foto: Kenneth Sporsheim
Dream Theater i Oslo Spektrum 21. februar var den første konsertjobben Sporsheim dekket med Pentax K3, fotografert for Metal Hammer Norway. Foto: Kenneth Sporsheim
Rune Reiersen (t. v.) er glad Focus Nordic har fått rockfotograf Kenneth Sporsheim som Pentax-ambassadør. Foto: Stian Sønsteng
Rockfotograf Kenneth Sporsheim har fått mindre utstyr å bære på, etter at han ble Pentax-ambassadør og byttet ut fullformat-kameraet med en Pentax K3. Foto: Stian Sønsteng
Nine Inch Nails i Oslo Spektrum 12. mai, fotografert for Metal Hammer Norway. Foto: Kenneth Sporsheim
Rotting Christ på Rockefeller under Infernofestivalen 19. april, fotografert for Metal Hammer Norway. Foto: Kenneth Sporsheim
Satyricon på Rockefeller 21. mars, fotografert for Metal Hammer Norway. Foto: Kenneth Sporsheim
Tristiania under Infernofestivalen på Rockefeller 18. april, fotografert for Metal Hammer Norway. Foto: Kenneth Sporsheim
Dimmu Borgir på Rockefeller 17. april under Infernofestivalen, fotografert for Metal Hammer Norway. Foto: Kenneth Sporsheim
Kenneth Sporsheim er Fotograf i Metal Hammer Norway.
Til toppen