Kanalansvarlig for Emea, Paul Dunne, lover ett kontaktpunkt for Polys partnere framover. Foto: Marte Ottemo

PLANTRONICS BLIR TIL POLY

Plantronics kjøpte Polycom forrige sommer, og blir nå til Poly. Navneskiftet skal gi ny giv i selskapet, samtidig som de lanserer en rekke nye produkter.

I mars 2018 ble det kjent at hodetelefoneksperten Plantronics kjøpte telekonferanseselskapet Polycom for rundt 17 milliarder kroner for å styrke sin posisjon som leverandør av møteroms- og taleteknologi. Ett år senere skifter nå selskapet navn til Poly.

Målet er å endre navn til Poly på alle merkevarene, men det kommer ikke til å skje over natten

På sin pressekonferanse den 18. mars 2019 sier Paul Clark at det nye selskapet skal utnytte sin audio- og videoekspertise til å gi en bedre arbeidsopplevelse på tvers av ulike kommunikasjonsplattformer.

– Siden Plantronics kjøpte Polycom i fjor sommer, har det tatt oss litt tid å samkjøre selskapene. Siden starten av året har vi fått integrert selskapene, og i dag skifter vil navn til Poly, sier han.

Mobilitet og nye samarbeidsmåter

Det nye selskapet skal fokusere på fire distinkte innovasjonsområder:  

  • Gjøre arbeidsplasser intuitivt fungerende for alle. Det moderne åpne kontorlandskapet har introdusert distraksjoner og støy til arbeidsplassen, noe som leder til lavere produktivitet og tilfredshet hos de ansatte, ifølge Poly. De vil tilby løsninger for å adressere støyplagene i åpne landskap, og teknologier som gjør små møterom og -plasser like kraftfulle som styrerom.
  • Hjelpe folk å samarbeide på deres måte. Folk bruker nå tre eller flere samarbeidsverktøy i løpet av en dag, og trenger sluttpunkter som fungerer sammen med og på tvers av disse, ifølge Poly.
  • Designe løsninger som er «mobil først» for den moderne arbeidsstyrken. Uavhengig av om du bruker din personlige smarttelefon som jobbmobil eller du navigerer gjennom en arbeidsdag hvor det personlige og businessen smelter sammen, folk trenger stemme- og videoløsninger som forflytter seg sammen med dem. Polys nylanserte Elara 60 er siste tilskudd på stammen i Polys rekke av mobile headsets.
  • Avanserte skytjenester som hjelper IT-profesjonelle og -brukere å få mer ut av sine enheter. Makrotrenden med sluttbruker-fokus fortsetter, og IT-ansvarlige får en stadig større utfordring i å vite hva som brukes hvor. Poly fokuserer på å lage brukervennlige løsninger som også er enkle å styre.

Ett kontaktpunkt på tvers

– Hvordan vil kunder og partnere oppleve nye Poly framover?

– Verdikjeden er livsblodet i vår organisasjon, og vi gjør nesten alt salg via kanalen. Vi har hatt et uformelt samarbeid mellom Plantronics og Polycom i mange land i årevis, og når vi nå er slått sammen oppfyller vi våre partneres ønske om ett kontaktpunkt på tvers av land og selskaper, sier Paul Dunne, kanalansvarlig for Emea i Poly.

Ola Mygind, salgsansvarlig for Norden og Benelux i Poly, sier det nordiske markedet skiller seg noe ut fra resten av verden.

Ola Mygind, salgsansvarlig for Norden og Benelux i Poly, sier det nordiske markedet skiller seg noe ut fra resten av verden.

– Globalt kommer rundt 80 prosent av salget vårt fra B2B-løsninger og 20 prosent fra konsumentprodukter. I Norden er tallene mer 50/50,  hvor Plantronics har vært svært gode på å drive konsumentsiden, sier han.

– Hva vil skje med merkenavnene, blir hodetelefonene Plantronics Backbeat til Poly Backbeat, eller beholder dere navnene på produktene?

– Målet er å endre navn til Poly på alle merkevarene, men det kommer ikke til å skje over natten. Folk vil se endringer i først de nylanserte produktene, så ruller vi ut skiftet over de neste månedene, sier Sonal Bish, kommunikasjonssjef i Emea for Poly.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2019, som ble distribuert 10. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen