Kronikkforfatter Jérôme Franck-Sætervoll, administrerende direktør i RiksTV, tror 2018 kan bli et år med nye og spennende samspill i den utvidede TV-bransjen. Foto: RiksTV

«REALITY-TV» ANNO 2017

KRONIKK: Tradisjonell TV-titting har gått drastisk ned i de yngre målgruppene. Nå har også fallet startet blant de over 50 år.

Publisert

Ny teknologi kombinert med nysgjerrige og innovative nordmenn skaper store og hurtige endringer, og retningen er soleklar.

I fjor så nordmenn i snitt 167 minutter på tradisjonell TV hver dag, ifølge TNS Kantar. I de siste 12 månedene inkludert november var TV-tittingen i snitt på 152 minutter, og snart får vi 2017-svaret. Selv om tradisjonell TV fortsatt er svært stort og viktig for nordmenn, har denne delen av TV-kaken blir mindre.

Like fullt er TV-titting større enn noensinne – også her til lands. Nå handler TV om langt mer enn store skjermer, lange programmer og serier distribuert via kabel, fiber, parabol eller digitalt bakkenett. Nå handler det vel så mye om mindre skjermer, korte videoer, «binge-watching» og private snutter distribuert over nettet.

En ting har imidlertid ikke endret seg så mye. Norske TV-seere elsker fortsatt norsk innhold. Det er fremdeles kun norsk innhold som klarer å skape de store seersuksessene som samler hele nasjonen, i alle fall store deler av den. Norske skihelter, håndballmesterskap, «Skam» på NRK eller «Farmen» på TV 2 skaper snakkiser – og samler godt over en million seere på høydepunktene.

Det er fremdeles kun norsk innhold som klarer å skape de store seersuksessene som samler hele nasjonen, i alle fall store deler av den

De multinasjonale

Det er heller ingen tvil om at multinasjonale selskaper har kommet sterkt de siste årene. YouTube er for lengst blitt størst i Norge på strømmet fri-TV. Netflix er den største på strømmet premium-TV. Og HBO Nordic ser ut til å bli blant vekstvinnerne i 2017. 

De tradisjonelle TV-distributørene har sett utfordringene og mulighetene for lengst – noe som ikke minst har skapt mange nye strømmetjenester med spennende produkter og tjenester som stadig flere nordmenn tar i bruk.

Vi i RiksTV opplever de enorme endringene som en positiv mulighet. I november i fjor brukte 18 prosent av våre snaue 300 000 kunder våre strømmetjenester på månedlig basis. Tilsvarende tall i november i år var hele 31 prosent. Og dette vil øke enormt. Jeg tipper at vi passerer 50 prosent før slutten av neste år.

Som flere andre distributører lanserte vi i år HBO som en strømmetjeneste til våre abonnenter. Visst er det blitt en populær tjeneste, men likevel står fremdeles NRK og TV 2s strømmetjenester sterkere. Og det skulle bare mangle, for de norske og nordiske innholdsleverandørene bør være best på å skape de største TV-øyeblikkene for et norsk publikum.

Og ikke bare skaper de seersuksesser her hjemme. De høster også internasjonal suksess. 2017 har vært et år hvor Norge har eksportert både mange TV-programmer og TV-formater til det store utland. Facebook Watch kjøpte nylig rettighetene til formatet «Skam» i det amerikanske markedet. NRK-serien «Vikingane» og TV 2-formatet «Maniac» er solgt til Netflix og TV 2-formatet «Truls à la Hellstrøm» er foreløpig solgt til fire land. 

Sterkere inntektsstrømmer

Norsk TV trenger stadig sterkere inntektsstrømmer for å levere varene. TV-husene får sine fortjente penger fra reklamekjøpere, distributører, abonnementsinntekter fra folket – og nå også eksportinntekter. Skal norsk innhold fortsette å vinne på hjemmebane, er vi avhengige av at innholdsmiljøer utvikles, men også at de har penger til å ta risiko.

TV-kanalene, både strømme-TV og tradisjonell TV, bør imidlertid også samspille mer enn de gjør i dag. I dag fremstår TV 2 Sumo, Dplay fra Discovery og MTGs Viaplay som lukkede og isolerte strømmetjenester. Her har de utvilsomt en utfordring i konkurranse med internasjonale aktører. Daglig dekning til Netflix er langt større enn TV 2 Sumo, Discoverys Dplay og MTGs Viaplay til sammen, til tross for at innholdet er langt mindre relevant for norske seere.

Vi står foran et TV-år hvor endringene vil komme minst like raskt som det året vi snart sier adjø til. De internasjonale aktørene kommer til å gi norske og nordiske aktører enda større kamp i 2018. Skal de norske kringkasterne klare seg i konkurranse er de nødt til å samarbeide med distributører om felles løsninger. Vi står klare!

2018 kan bli et år med masse nye og spennende samspill i den utvidede TV-bransjen. Til det beste for norske og nordiske aktører, men først og fremst til det beste for de nye TV-sjefene, nemlig Ola og Kari.

Powered by Labrador CMS