Videogramhyller hos en Rema 1000-butikk sommeren 2013. Foto: John Berge, Videomagasinet

REMA 1000 ØKER PÅ FILM

Rundt 400 Rema 1000-butikker har film i sortimentet, og kjeden øker i kategorien. Men negativitet rundt varegruppen er skadelig.

Det forteller innkjøpssjef Terje Vik Schei hos Rema Nonfood. Kjeden har hatt både volum- og verdivekst i 2013 innen film, og Vik Schei forklarer suksessen med sortimentskifte og -spissing, nye prispunkt og et nytt visuelt konsept i butikkene.

Hos Rema 1000 er fastpris på fullpris 149 kroner for DVD og 199 kroner for BD. Lavpris DVD koster 79 kroner. Tross dårlige tall på lavpris BD i 2012, økte kjeden satsingen i 2013.

Det er derfor en utfordring å opplyse at vi har klart å snu trenden, men vi er avhengig av gode produkter, og store titler

– Med nye prispunkt klarer vi å selge betydelig antall BD i år til 99 kroner per stykk, forteller Vik Schei.

Barnekonseptene har egne hyller, med Disney, DreamWorks, Barnas favoritter, Barbie og øvrige barnefilmer. Kjeden har byttet ut dekorlistene og fått inn nye figurer.

Satsing har gitt avkastning

– Det gjør at kundene opplever dette som nytt, og sammen med spisset sortiment har det gitt en ny start. I stedet for bare å holde på begrensinger har vi satset og investert, og det har gitt avkastning, sier innkjøpssjefen.

At dagligvarekjeder og hypermarked er et mer naturlig sted å finne kjøpefilm, mener han er en naturlig utvikling.

– Det er en form for «one-stop-shopping», som vi ser for eksempel i England og i større grad i Norge. Tilleggsprodukter, som ikke var så vanlig for noen år siden, dominerer mer. Når det gjelder film, har vi dratt mer ut kategorien enn det grossisten Massemedia i sin tide gjorde. Vi har topplister, fullt sortiment, Blu-ray og nyheter, mens det tidligere bare var billigfilm og noen sjokknyheter. Vi erkjenner at filmsalget hos oss i stor grad er impulskjøp. Et stativ fanger blikket til barn og voksne, og de slipper å stå og rote i en palleboks, sier Vik Schei.

To utfordringer

Han mener kategorien i kjeden står overfor to store utfordringer i 2013.

– Det ene er at det er så mye negativt snakk om varegruppen, at selv om vi opplever vekst, så er kjøpmenn og eksponeringshjelp av annen oppfatning. De tror det er like før de skal pakke ned filmene og sende dem i retur. De tror det er dødt, selv om det er over 20 prosent vekst i 2013. Det brer om seg en oppfatning av at fysisk film er på vei bort. Men det stemmer ikke. Det er derfor en utfordring å opplyse at vi har klart å snu trenden, men vi er avhengig av gode produkter, og store titler, sier Vik Schei.

Få nyheter

Den andre utfordringen er mangel på filmnyheter.

– Vi opplevde at både første og andre kvartal var sterke, men nå i sommer har det vært en tørkerperiode hvor det nesten ikke kommer nyheter av format. Vi sier derfor til leverandørene at de må spre titlene bedre. Q3 i 2013 er det svakest så lenge jeg har jobbet med film. Det blir derfor en utfordring med fjerde kvartal. Tradisjonelt har Q3 vært bra, da er det enklere å selge inn Q4 og å få med kjøpmenn på kampanjer. Nå har vi det veldig tøft med Q3, med få store utgivelser, og innsalget til Q4 vil lide under det. Kjøpmennene er mye mer vare på hvor mye og hva de ønsker. Så her vil leverandørene få svi, mener Rema 1000s innkjøpssjef.

Terje Vik Schei, innkjøper hos Rema Nonfood. Foto: John Berge, Videomagasinet
Til toppen