Euronics-sjef Kenneth Baltzersen og kategoriansvarlig Knut Grimstad vil gjerne ha en tettere dialog med kundene sine. Foto: Marte Ottemo

REN BRUN SAMLING

Euronics avholdt i høst sin årlige kjedesamling i Fredrikstad, og for første gang er ikke hvitevarene representert.

– Vi har hatt en egen kjedesamling for hvitevarer og småelektrisk i april i Örebro, så denne høsten er det full fokus på brunevarene, sier Kenneth Baltzersen, daglig leder i Euronics Norge.

Kjeden flyttet sitt lager på hvitevarer til Örebro i vår, og dermed var det naturlig å holde hvitevarearrangementet hos söta bror.

Det å ha lager flere steder er på sikt ikke så veldig hensiktsmessig

– Er dette en løsning dere vurderer for andre produktgrupper også?

– Vi ser på flere samarbeidsformer for å samle innkjøpene våre under én nordisk paraply innen flere varegrupper. Det å ha lager flere steder er på sikt ikke så veldig hensiktsmessig, sier han.

 

Teknisk kompetanse

Ifølge Baltzersen er det 75 deltakere fra Euronics-butikkene rundt om i landet, og sier stort sett alle butikkene er representerte.

– I tillegg er det 32 leverandører her. Det er litt færre enn i fjor, men det er fordi hvitevaresegmentet ikke er til stede, sier Euronics-sjefen.

– Hvorfor er denne type samlinger viktig for Euronics?

– Vi har hatt kompetansedager helt siden 90-tallet, og det er tredje året på rad vi er her på Quality Hotell Fredrikstad. Vi selger produkter som blir stadig mer kompliserte, så å få oppgradert den tekniske kompetansen er viktig, selv for erfarne selgere med lang fartstid. Og så er det sosiale, det å være sammen og møte andre kollegaer og ha det morsomt, også viktig. I den rekkefølgen, sier Baltzersen.

På messen er både brunevarer, data, tele og foto representert.

– Jeg tror leverandørene gleder seg til å komme hit hvert år. De får anledning til å vise fram både seg selv og produktene på en effektiv måte, sier han.

– Det har akkurat vært den store IFA-messen i Berlin, er det nyheter produsentene viser fram her, eller varer som allerede er ute i butikkene?

– Det er i hovedsak barer som handlerne våre skal selge nå og utover nyåret. Noen innovasjonsprodukter er det selvsagt her, men fokus er på det vi skal selge nå, sier Baltzersen.

 

Opp på hvitt

Euronics har de siste årene jobbet med å få på plass mer struktur og å få sine handlereide butikker til å gå mer i takt. Baltzersen sier satsningen begynner å bære frukter.

– Sortimentsmessig går det definitivt framover. Flere og flere av butikkene tar inn større deler av kampanje- og grunnsortimentet vårt, og for leverandørene er det en suksessfaktor å være med der. Nå jobber vi også inn nye innredninger i butikkene våre, med lyse farger og fokus på å få produktene ut av skapet, sier Euronics-sjefen.

– Hvordan har det siste året gått for Euronics økonomisk sett?

– Vi er på eksakt samme omsetning som i fjor, mens markedet generelt er ned. Men vi slår oss ikke på brystet av den grunn. Det vi ser er at en oppgang på hvitevarer veier opp for et fall på brunt, sier han.

– I hvilke andre segmenter ser dere vekst?

– Nedgangen på brunt skyldes i stor grad en nedgang i TV-salget. Men bruttoresultatet vårt har likevel blitt bedre, og skyldes dab-salget. Dab fungerer bra, og markedet ville sett vesentlig verre ut uten løftet på radio, mens tele er relativt stabilt, sier Baltzersen.

Et massiv fokus på 4K og oled på TV-siden på IFA til tross, Euronics-sjefen har ikke tro på at de nye produktene kommer til å løfte TV-salget.

– Konkurrentene våre kommer nok til å si noe helt annet, men jeg tror ikke ny teknologi kommer til å løfte markedet. TV-salget har vært høyt i mange år, og terskelen for å bytte ut én flat tv med en ny flat tv er høy, sier han.

 

Egen kundeklubb

– Hvilke produktområder mener du stagnerer?

– Foto faller, men er ikke vår viktigste målgruppe. Vi har respondert på det med å skru vårt fokus ned, sier han.

– Hvilke produktgrupper skal Euronics satse mer på fremover?

– Jeg tror balansen vår nå er rimelig fornuftig, men vi er litt for svake på innbyggingsprodukter, som vi ser tar mer og mer markedet. Det gjør vi noe med nå, sier Baltzersen.

Mange har hørt Euronics-sjefens hese stemme på radioen dette året, og Baltzersen sier P4-kampanjen har vært en stor suksess.

– Vi må være annerledes og alternative, og da er radiospottene gode for å vise at vi er lokale og handlerdrevne på butikkenes premisser. Vi forteller vel egentlig at kjeden er til for medlemmene, som den eneste elektronikk-kjeden i Norge, sier han.

En annen løsning Euronics nå vurderer, er en egen kundeklubb.

– Vi ønsker å ha en tettere kundedialog. Vi kjenner kundene våre og har lyst til å ta vare på dem, og en-til-en-kommunikasjon er mer riktig for oss enn andre, sier han.

Foreløpig er prosjektet i startfasen, så Baltzersen vil ikke gå ut med detaljer for hvordan kundeklubben vil bli seende ut.

Kjell Sigve Ivarsøy og Karsten Vestbøstad, begge Euronics Fitjar i samtale med Jennie Franzén fra Brother Norge. Foto: Jan Røsholm
Theis Vasstøl (Euronics Grimstad) og Einar Holen (Euronics Skreia) er fornøyde messedeltakere. Foto: Jan Røsholm
Til toppen