Daglig leder Alf Einar Nygaard og innkjøpssjef Oddvar Melleby i Target United viser fram de siste dab-radioene fra selskapet. Foto: Marte Ottemo

RETRO-LYKKE PÅ DAB

Distributøren Target United lanserer nye dab-produkter, men ser veksten sakke noe.

Fagbladet Elektronikkbransjen møter daglig leder Alf Einar Nygård og innkjøpssjef Oddvar Melleby under årets IFA-messe. Distributøren leverer både TV, lyd og personlig pleie-produkter.

– Vi har akkurat hatt en gjennomgang av Remingtons nye produkter, og en av trendene innen hårpleie er bruken av vann for å style håret. På den måten kan du krølle eller rette håret med damp, slik at du ikke trenger like høye temperaturer. Det er bedre får håret og frisyren holder fasongen lengre, sier Nygård.

Vi begynte å jobbe med Roberts i august, så det er helt nytt for oss

 

Slutt på stubber

For herrene kommer Remington med barbermaskiner og hårklippere som suger opp håret samtidig som de klipper.

– Når hu mor kommer på badet etter deg, får du ikke kjeft fordi det er stubber i vasken. Modellene skal suge opp 98 prosent av alt hår, og vi har fått god respons fra damene som har vært innom standen, sier han.

Nygård mener betalingsvilligheten for pleieprodukter har blitt større.

– Man ser at markedet beveger seg mer mot det frisørene selv vil selge og bruke, og det gir bedre marginbilde, sier han.

Nygård har også tro på kaffetraktere og vannkokere med filter som tar bort klorsmak, kalk, urent vann og partikler.

– Vi tror dette kan bli et nytt område for oss. Vi ser at det er veldig mye brukt i Sverige og Tyskland, sier han.

Også andre sider av helsemarkedet er i vekst.

– Helse er veldig in for tiden, både på kjøkkensiden med produkter som slow juicere og blendere, men også mer overvåkning av puls og søvn, den mer medisinske delen, sier Melleby.

 

Fortsatt Finlux

Target har også lenge hatt agentur på Finlux TVer, og spesialisert seg på 12-volt-markedet for båt-, caravan- og hytteeiere.

– Vi var jo veldig skeptiske da Expert begynte å selge Finlux, men det har faktisk bare vært positivt for oss. Vi brukte mye tid og energi på å bestemme oss for hva vi skulle gjøre, plukke opp en nytt merkevare eller fortsette med Finlux som vi hadde jobbet med i ni år, sier Nygård.

Han forteller at Expert tok agenturet for hele Norden og kunne følgelig love et salg på 50-60 000 enheter per år.

– Vi distributørene i Norden solgte vel like mye til sammen, men nå fikk Finlux de alt på en plass. Men det har egentlig bare vært positivt for oss, vi har sett en veldig hyggelig økning i salget siden Expert kom på banen. Vi holder oss jo til nisjen i 12-volt, og en av tingene vi har gjort nå er å ta inn en 22 tommer stor TV med wifi og smart-TV. Det blir stadig bedre utbygde trådløse nett i havner og på campingplasser, og da vil mange gjerne se Netflix og andre strømmetjenester også der, sier Target-sjefen.

Selskapet satset tidlig på dab, og har lenge distribuert produkter fra blant annet Sangean. Nå ruller de ut et nytt merke.

– Vi har tatt inn nye dab-produkter fra Roberts, i retro-stil. Vi begynte å jobbe med Roberts i august, så det er helt nytt for oss, men vi merker at designen blir veldig godt mottatt, spesielt blant kvinner, sier Nygård.

Han forteller at dab-salget ikke har gått så veldig mye opp etter at det ble bestemt slukking.

– Vi tror det kommer av at de to store kjedene nå har mye direktesalg av egne merkevarer, økningen blir spist opp der, sier Nygård.

Roberts er en helt ny merkevare for Target, her vist fram av Roger Berg på Euronics’ kompetansedager tidligere i høst. Foto: Stian Sønsteng
Til toppen