Filmansvarlig Steinar Storløkken i Platekompaniet inne på kjedens lokaler i juli 2013. Foto: John Berge, Videomagasinet

SALGSREKORD HOS PLATEKOMPANIET

Landets ledende kjøpefilmkjede melder om en ny, meget sterk rekord. Dårlig sommervær gir solid videoomsetning.

Det pøsregner i Oslo da vi kommer på besøk hos Platekompaniets hovedkontor i Akersbakken i Oslo. Sommeren er så definitivt «i boks», som en av sommerens kampanjeplakater fra kjeden vitner om. 
Det får filmansvarlig Steinar Storløkken til å smile bredt.

– Dette er akkurat det sommerværet vi ønsker oss, sier han med et stort smil og mener det for bedriftens vedkommende.

Det kom mye bra, så fikk folk skatte- og feriepenger disse dagene. Sammen med været slo dette riktig så fint inn

For som videomagasinet.no har meldt mange ganger i år, er det fortsatt et kraftig fysisk marked, og en kjede som Platekompaniet opplever faktisk vekst innenfor markedet. Med noe færre utsalgssteder og en sterkere markedskonsentrasjon rundt nettopp de butikkene med godt fysisk utvalg, er det en naturlig konsekvens.

– Sist onsdag satte vi en ny rekord for omsetning av film utenfor desember og julesalget, forteller Storløkkken.

– Været slår helt klart inn. Utenom desember, som er voldsomme uker omsetningsmessig, er sommeren en meget god periode.

Hva gjorde utslaget?
 Onsdag 26. juni var det fire-fem sterke nyheter ute på samme dag: A Good Day to Die Hard, Bullet to the Head, The Last Stand, Flight, Hansel & Gretel: Witch Hunters og Snitch, for å nevne de viktigste.

– Det kom mye bra, så fikk folk skatte- og feriepenger disse dagene. Sammen med været slo dette riktig så fint inn, forteller en strålende fornøyd filmsjef.

Perioden fra rundt 15. juni og ut juli var en veldig sterk periode for kjeden, som hadde meget bra salg også disse ukene, tross en noe «mildere» utgivelsesplan fra videogramdistributørene.

Til toppen