Even Amdal (t. v.) i Samsung og Pål Kristensen i Spaceworld har gått i tospann når de åpner den første rene Samsung-butikken i Norge. Foto: Stian Sønsteng

SAMSUNG ÅPNER BUTIKK I OSLO

Den første rene Samsung-butikken i Norge åpnet på kjøpesenteret CC Vest i Oslo den 25. november. Driver er Spaceworld-kjeden.

– Dette er en ren godtebutikk, kun med Samsung-produkter, sier Even Amdal.

Han er Samsung-sjef i Norge, og sier butikkåpningen er strategisk viktig for selskapet på slutten av 2014.

Kunden kan komme hit for å få hjelp for å maksimere bruken av Samsung-produktene sine, samt få kanskje markedets hurtigste løsning på reklamasjon og service

– Vi har rullet ut slike opplevelsesbutikker i flere markeder allerede. Når vi får den første her i Norge synes vi det er fantastisk. Fokuset er at vi isolert sett her skal gjøre en profitabel forretning. Dette er vårt flaggskip, og kundeopplevelsen vil stå i sentrum med et bredt produktutvalg og en unik ettermarkeds- og serviceløsning, sier Amdal til fagbladet Elektronikkbransjen.

– På hvilken måte vil dere bruke denne butikken?

– Dette blir et viktig vindu for oss. Hit vil vi invitere kunder og presse når vi vil presentere nyheter og innovasjoner.

– Hvorfor valgte dere å samarbeide med nettopp Spaceworld?

– Det er en spennende kjede vi har hatt et godt samarbeid med over tid. De har fantastisk gode lokasjoner i de største kjøpesentrene, og ville dele indrefileten sin med oss her på CC Vest. Vi skal ta det beste fra to verdener, Spaceworld fra Reitan-systemet og Samsung. Vi er sikre på at de kommer til å drive denne butikken godt, og de vet at vi skal satse hardt her, sier Amdal.

 

Rask service

Samsung har stått for utformingen av butikken, mens Spaceworld står for driften med sitt butikksystem og sine ansatte.

Pål Kristensen er kjedesjef i Spaceworld, og sier nyåpningen betyr mye for dem.

– Dette er en stor satsing for både Samsung og Spaceworld. Vi har tro på at kundene her får se de og føle på nyeste produktene. Sammen med våre kunnskapsrike medarbeidere vil dette gi en god handleopplevelse. En viktig del av konseptet er servicepunktet, at kunden kan komme hit for å få hjelp for å maksimere bruken av Samsung-produktene sine, samt få kanskje markedets hurtigste løsning på reklamasjon og service, sier Kristensen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han legger vekt på at Samsung-butikken kommer i tillegg til kjedens 40 butikker i norske kjøpesentre.

– Vi ligger der folk er, vi har medarbeiderne og kompetansen på produktene, sier Kristensen.

– Vil dette samarbeidet prege de øvrige Spaceworld-butikkene?

– Det medfører ingen endring i de eksisterende Spaceworld-butikkene. Det vi gjør her på CC Vest er helt unikt, med en ren opplevelsesbutikk, sier Kristensen.

Spaceworld hadde tidligere en butikk i samme lokale, og de ansatte i Samsung-butikken er primært de samme som tidligere.

 

Ikke gift med Samsung

– De har vært gjennom et treukers intensivt treningsprogram på produktene, og vi har i tillegg hentet én medarbeider som arbeidet med Samsung i vår konseptbutikk i Storgata i Oslo, sier Kristensen.

Spaceworld har butikk i butikk-løsninger for Samsung ved tre av sine avdelinger.

– Har dere giftet dere med Samsung?

– På ingen måte. Vi er opptatt av alle leverandørene, og skal være først med det siste innen personlig teknologi.

– Har dere et tilsvarende samarbeid med andre leverandører?

– På det nåværende tidspunktet er det kun Samsung vi har denne type samarbeid med, sier Kristensen.

Butikksjef Thomas Gens tok over Spaceworld-butikken på CC Vest i april, og visste da ingenting om at den skulle omprofileres til Samsung.

– Er dette en bonus?

– Det er absolutt gøy å være med på noe nytt. Vi har vært i Spaceworld lenge mange av oss, og konseptet er spennende, sier Gens.

– Hva er utfordringen med å drive en opplevelsesbutikk som dette?

– Vi må sette en annen standard, der vi kun skal fronte ett varemerke. Vi ønsker å være spesielt dyktige på produktkunnskap og kundebehandling, og strammer opp hele butikken slik at vi på en best mulig måte skal fremheve Samsung. Dette ser vi som en fin utfordring.

 

Vil konvertere Apple-kunder

– Du har Samsung-logoen på skjorta. Hva står hjertet nærmest; Spaceworld eller Samsung?

– Nå blir det Samsung, absolutt, men etter ti år i Spaceworld stikker det også dypt, sier Gens.

Han er en av to heltidsansatte, og har i tillegg fire medarbeidere på deltid.

– Det som blir en liten utfordring for oss, er at Spaceworld her på CC Vest hadde mange Apple-kunder. Det blir en spennende reise å forsøke å konvertere disse over til Samsung, smiler Gens.

Samsung-sjef Amdal vil ikke si noe om når og hvor det kommer flere Samsung-butikker i Norge.

– I andre land har vi flere butikker. Nå ønsker vi å gjøre en god jobb her på CC Vest, så tar vi det derfra.

– Andre leverandører har lagt ned sine konseptbutikker?

– Det er riktig. Vi åpner vår første, og vil gjøre dette nøysomt. Vi vil ikke rulle ut en stor butikkjede, men starter med dette ene opplevelsessenteret, og legger vekt på at det skal være profitabelt for driveren.

Samsungs forhandlerkonsulenter Torstein Jakobsen (t. v.) og Daniel Kvalheim demonstrerer virtual reality-brillen Galaxy VR for butikkansatt Anders Mathiesen.
Maria Davis (f. h.) og Kenneth Halbjørhus i Get sammen med Geir Stabekk i Spaceworld.
Christian De Lange i Samsung med Note Edge.
Pål Kristensen (t. v.) i Spaceworld i Samsung i samtale med journalist Thomas Marynowski i Digi.no.
Butikksjef Thomas Gens ved Samsung-butikken på CC Vest i Oslo.
Miriam Cheung i Nova Vista foran veggen med esker som skjulte Samsung-butikken frem til åpningen den 25. november kl. 17.00.
Tor Slørdal (f. v.) og Stig-Ove Langø i Samsung og redaktør Hallvard Lunde i Hjemme-PC.
Samsung var tilstede flere steder på CC Vest i forbindelse med butikkåpningen. Alexander Birkeland viste HU8505 og Timeless S9.
Til toppen