Samsung i butikkene med blu-ray i november

Nordisk produktsjef Stefan Anderson er fornøyd med at Samsung i november vil ha sine første blu-ray-spillere i norske butikker.

– Prisen blir cirka 11.600 kroner, og det finnes filmer å få kjøpt. Sony og Fox har annonsert at de vil slippe mellom 30 og 50 titler, sier Anderson.

– Finnes disse spillerne allerede på andre markeder?

– BDP 1000 som vi nå lanserer kom på markedet i USA i juni. Der har mottakelsen vært god, og etterspørselen har vært større enn hva vi har kunnet levere.

– Hvem vil kjøpe de første blu-ray-spillerne?

– De som er veldig filminteresserte og som har en stor skjerm med HD-oppløsning.

– Hvor stort vil dette markedet være i Norge den første tiden?

– I begynnelsen begrenset, på grunn av prisen. Men når vi ser på den store økningen i salget av flat-TV, vil dette gjenspeile seg for blu-ray – også etter hvert som det kommer flere aktører på markedet.

– Alle er opptatt av krigen mellom HD DVD og blu-ray. Har Samsung tatt en stilling?

– Vi ser at blu-ray er veldig sterkt når det gjelder innhold, og jeg tror det blir avgjørende: alle fil mselskapene støtter blu-ray unntatt ett. Det er en kjempesjanse for oss at vi er først på markedet med en spiller, og vi støtter blu-ray fullt og helt.

– Samsung satser fortsatt på MP3-spillere. Hvordan vurderer dere markedet?

– Det er et stort marked. Selv om man kaller det kannibalisering at man skal høre på MP3 med mobiltelefonen, tror jeg det alltid vil finnes plass for dedikerte MP3-spillere. Dette er et stort marked, selv om den galopperende økningen har avtatt. MP3-spillerne blir stadig raffinert, med større fastminne og nye bruksområdet; et slik er innebygde høyttalere som vår nye modell K5 er utstyrt med.

To nye TV-serier

– Hvor ligger Samsung når det gjelder bærbar TV?

– Dette er et stort produkt i Korea, der man bruker DMB-teknologien. Dette er avhengig av hvilke sendesystem de ulike landene bruker. Siden Norge har DAB-nett, ligger forutsetningene til rette for DMB her, sier Stefan Anderson.

Nordisk produktsjef Robert Widerström lanserer to nye modellserier innen TV på IFA. Disse er de to rimeligste blant Samsungs fire serier. Samsung presenterer tre ulike bildeforbedringsteknologier; LCD 100 Hz, LED baklysteknologi og full HD.

– Hvordan vil du forklare at deres koreanske konkurrent LG lanserer 120 Hz, mens dere bare opererer med 100 Hz?

– Jeg tror LG refererer til den amerikanske standarden NTSC, som bruker 60 Hz. Dobler man dette blir det 120. TV-standarden i Europa, PAL, bruker 50Hz, og betyr at man ikke kan få 120Hz. Vi bruker LCD 100Hz som et begrep for vår nye bildebehandlingsteknologi som gir atskillig mykere bevegelser i bildet på våre LCD TV.

– Dette er altså et nytt begrep handleren kan bruke for å selge dyrere produkter?

– I de nye apparatene vi lanserer finnes det mange tekniske funksjoner som gjør dem bedre enn de andre modellene. Legger man til litt mer penger får man mye mer igjen, for eksempel multimediakortplasser, USB-innganger, bedre kontrast og bedre farger.

– Hva er det viktigste argumentet for en som skal selge en Samsung-TV?

– Design blir stadig mer viktig, og vi har gjort suksess her siden vi tidlig satset på dette. Kjøpsmønsteret er endret det siste året; design og bildekvalitet går hånd i hånd, og kvinnen har fått en større påvirkning i kjøpsprosessen.

– Det er først nå dere lanserer full HD-skjermer. Hvorfor har dere ikke kommet med det tidligere?

Etterspørsel etter full HD

– Det har ikke vært nødvendig med full HD, men nå begynner HD-sendingene å komme via satellitt – og flere kopler datamaskiner, spill og digitalkamera til TV. Dermed kommer etterspørselen, og derfor lanserer vi nå TVer med full HD, sier Robert Widerström.

Samsung opprettet sitt eget Norgeskontor i 2005. Nordisk markedsdirektør Thomas Anderfelt forteller at selskapet forutser en enorm utvikling for Norge.

– Med de innsatser vi har gjort med markedsføring men fremfor alt når det gjelder personell, har det gitt en utrolig effekt ikke minst innen LCD TV. I dag er vi cirka 13 personer i Norge, og er muligheter for en ytter ligere økning av bemanningen, sier Anderfeldt.

– Hvilke ambisjoner har Samsung for Norge?

– Vi vil langsiktig bli betegnet som den beste leverandøren både hos våre kunder og sluttbrukerne. Med gode produkter og aktiviteter vil vi fortsette å vokse.

– Hvilken omsetning har Samsung?

– I 2005 omsatte vi for drøyt 5 milliarder svenske kroner i Norden. Tilsvarende tall for tre år siden var 2,6 milliarder. Vi ser 20-30 prosent vekst hvert år, og vil oppnå det samme i år – i alle markeder.

– Hvor er det største forbedringspotensialet?

– Fortsatt innen hvitevarer. Vi har satset på telematikk, data, lyd og bilde. På den hvite siden kommer vi til å øke kraftig i 2007.

– Hvordan er det å markedsføre Samsung med et så vidt produktspekter?

– Vi forsøker å finne de viktigste produktene innen hvert område, og bygge opp varemerket rundt disse. Dette gir effekter for de andre produktene i samme kategori.

– Hvilke strategiske valg tar dere når dere skal plukke ut hvilke produkter dere kjører frem?

– Det er en kombinasjon av hva som er viktig ut fra et Korea-perspektiv, og hva vi ser i de lokale markedene.

Powered by Labrador CMS