SATSER I NORDEN

Beko vil ta en større del av det nordiske hvitevaremarkedet, og viser seg fram med 3.000 kvadratmeter utstilling på årets IFA-messe.

Den tyrkiske hvitevaregiganten Arçelik er kanskje mest kjent her i Norge under Grundig-merkenavnet som de kjøpte i 2007, og i sommer kom hvitevaresatsningen med tysk profil til Norge. Nå er det selskapets eget Beko-navn som skal gjøres kjent i Norden.

 

Beko kommer inn i en lavere prisklasse enn Grundig, og er kanskje første oppsalg fra et annonseprodukt

Store i Europa

Beko er kanskje ikke så kjent her på berget, men er nummer to på hvitevarer i Europa.

– Beko vokser i alle markeder og er offensive, så for å vise oss fram skikkelig tar vi mye plass på årets IFA, sier Kjetil Mikkelborg, nordisk markedsansvarlig i Grundig, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han forteller det er laget ny logo og markedsstrategi for Beko i Europa, og organisasjonen bygger i alle land.

– Vi har jo også inngått et stort sponsorat med FC Barcelona, for å gi merket et ekstra push. Og nå kommer Norden inn som satsningsområde. Beko er godt etablerte i veldig mange andre europeiske land, men i Norden har vi fortsatt en stor oppside. Og det tar vi nå tak i, sier Mikkelborg.

– Hvordan kommer dere til å jobbe med Beko og Grundig organisatorisk?

– Det er ingen egen Beko-organisasjon i Norden, de rollene dekkes nordisk fra Grundig. Men vi jobber forskjellig med Beko og Grundig, og merkevarene og kampanjene vil være helt adskilte, sier markedssjefen.

 

To markedsposisjoner

Mikkelborg sier deres utgangspunkt nå er at ikke mange kjenner til merkevaren Beko.

– Undersøkelser viser at rundt to av 100 nordmenn sier de har hørt om oss, og mange av dem er nok fotballfans som kjenner igjen navnet fra sponsingen vi gjør. Vi skal nå jobbe med synligheten på markedet generelt, og hvilke kanaler vi skal være til stede i. Det er en jobb som er viktig for oss her nede på IFA. Beko er skalert for bred distribusjon, sier han.

– Hvordan skal dere skille mellom Grundigs hvitevarer og Beko?

– De to merkene har helt ulike posisjoner. Beko kommer inn i en lavere prisklasse enn Grundig, og er kanskje første oppsalg fra et annonseprodukt. Det er et merke hvor man får veldig mye for pengene, med enheter som er pene, praktiske og solide med liten feilrate. Men de har ikke alle de premium-detaljene som vi har på linjen fra Grundig, sier Mikkelborg.

 

Energisparing og friskhet

– Ligger det også småelektriske produkter i Beko-linjen?

– I Norden kommer vi kun til å kjøre hvitevarer, men i sortimentet internasjonalt ligger også støvsugere og kaffemaskiner og andre apparater, sier han.

Blant årets produktnyheter er et nytt side-ved-side kjøleskap og fryser med A+++ merke. Den nye «NeoFrost»-teknologien og «EverFresh», Bekos system for å holde matvarene friske lengre, skal selge kjøl og frys fra tyrkerne.

En ny vaskemaskin-linje sparer også strøm med selskapets Prosmart Inverter-motor, og vaskemaskinene har fått A+++-40 på 11 kilos-maskinen, og A+++-60 om man kun trenger plass til ni kilo tøy.

– På Eurocucina-messen i Barcelona viste Beko frem en ny designserie fra Patricia Urquiola, er dette produkter vi vil se på det norske markedet?

– Dessverre har disse modellene mye gasskomfyrer, så selv om ovnene og de andre løsningene er kjempefine, så er linjen ikke helt i retning nordiske forbrukere, sier Mikkelborg.

Kjetil Mikkelborg, nordisk markedsansvarlig for Beko og Grundig, har kjøleskap med ulike hurtigfrys-varianter. Foto: Marte Ottemo
Design-serien fra Patricia Urquiola baserer seg mye på gass, så vi får neppe se produktene på det norske markedet med det første. Foto: Marte Ottemo
Til toppen