Produktsjef Bente Vikenes i Fujifilm mener passive designbriller gjør 3D-opplevelsen lettere tilgjengelig for folk flest. I bakgrunnen sandstranden kameraleverandøren hadde bygd opp. Foto: Stian Sønsteng

SATSER PÅ 3D

Fujifilm brukte halve utstillingen på Lillestrøm til å vise hele 3D-prosessen, fra opptak av egen video eller stillbilder til du ser det på TV-skjermen.

Produktsjef Bente Vikenes mener mange lar seg skremme av de store brillene i markedet.

 

– Dette kan handle om forfengelighet eller at de føler seg utilpass i sin egen stue. Vi har derfor valgt å vise 3D-bildene våre på en JVC-TV med passiv 3D-teknologi, der man kan bruke lette designbriller. Disse er mye rimeligere enn de store og aktive brillene, og gjør det billigere å utstyre hele familien med hver sin brille, sier Vikenes.

 

Hun mener den passive teknologien er bedre for øynene, og at den gir en like god 3D-opplevelse som de aktive brillene.

 

Fujifilm lanserte på Photokina i høst andre generasjon 3D-kamera, Finepix 3D W3. Kameraet kom i handelen i oktober, og Vikenes forteller at salget har vært godt inn til butikk.

 

– Det har derimot gått noe tregt ut til forbrukeren. Det er tydelig at folk ennå ikke er kjent med teknologien og hvilke muligheter den gir. Vi har derfor satt av god plass her på Lillestrøm slik at folk får prøve kameraet, og oppleve den fantastiske effekten 3D-opptakene gir – både som video og still. Dessuten er tanken at folk skal få drømme seg litt bort hos oss, siden fotomessen arrangeres vegg i vegg med reiselivsmessen, sier Vikenes.

 

Til toppen