SATSER PÅ NETTPRODUKTER

– I Norden er 80 prosent av produktene våre nettverksbasert. Globalt har vi ambisjon om å selge 100 millioner nettverksprodukter hvert år fremover.

Det sier Jonathan White, nordisk marketingsjef i Sony. Torsdag 26. januar hadde selskapet invitert nordisk presse til en gjennomgang av selskapets 2012-produkter. Sony har betalt reisen for fagbladet Elektronikkbransjens medarbeider.

– Globalt har vi 900 millioner nettverksprodukter rundt i hjemmene. I løpet av de neste tre årene har vi ambisjoner om å selge ytterligere 100 millioner nettverksprodukter hvert år, sier White når han ønsker velkommen til arrangementet som finner sted hos Carlsberg-bryggeriet.

Hjertet innen hjemmeunderholdning er fortsatt våre Bravia-TVer

Han sier 2011 var et utfordrende år for Sony og selskapets hjemland Japan, med jordskjelv, hackere og floden i Thailand som rammet kamerafabrikkene deres.

– Vi håper på et bedre år i 2012. Vi har fullført overtakelsen av Sony Ericsson og har Sony Mobile Communications, som er det nye navnet på selskapet, på plass. Spillproduktene våres håndteres og distribueres av Nordisk film, men Sony ønsker gjennom de tre selskapene å snakke med én stemme, sier White.

Han legger vekt på Sonys fireskjerms strategi, med datamaskiner, smarttelefoner, nettbrett og TV.

 

Music Unlimited

– I tillegg til produktene er vi sterke på innholdssiden. Sony Entertainment Network (SEN) er endelig kommet til Norden, og musikktjenesten Music Unlimited er nå på plass. Per i dag har vi 12 millioner titler tilgjengelig, dette holder til 80 års lytting. Vi håper filmtjenesten Video Unlimited kommer til Norden i løpet av året, og vi vil gjennom Play Memories gjøre det mulig å dele og behandle stillbilder og hjemmevideo via SEN, sier White.

Han understreker at Music Unlimited i tillegg til å kunne brukes på Sonys egne produkter også er tilgjengelig på produkter fra andre leverandører.

– Våre nettbrett S og P er svært godt egnet til å høre musikk fra Music Unlimited, det er også tilgjengelig på Android-plattformen. Hvorfor er denne tjenesten viktig i Norden? spurte White og svarte selv:

– Opp til 90 prosent av husstandene i regionen har tilgang til internett, og en undersøkelse vi gjennomførte i Sverige og Danmark viser at 76 prosent ønsker tilgang til strømmingstjenester i andre produkter enn datamaskinen. Folk ønsker tilgang til innhold via andre kanaler enn tradisjonell kringkasting, sier White.

 

Google-TV

Sony lanserer to to nye produkter som gir tilgang til Google-TV. En liten og frittstående boks, og integrert i en BD-spiller. Selskapet plasserer Google-TV utenfor selve TV-apparatene, fordi de ønsker å ta høyde for at det kan komme mer ressurskrevende applikasjoner. Dermed kan man kjøpe en ny boks, i stedet for en TV. Den rene Google-TV-boksen vil koste 1.700 kroner og kommer i butikkene i juli. BD-spilleren med integrert Google-TV kommer til høsten, til rundt 2.500 kroner. Med begge følger en ny fjernkontroll, med berøringsplate på den ene siden og komplett tastatur på den andre. Versjonen som følger med BD-spilleren har innebygd mikrofon, som kan brukes til stemmesøk på internett.

– Hjertet innen hjemmeunderholdning er fortsatt våre Bravia-TVer. For oss er bildekvaliteten det viktigste, et eksempel på dette er HX-850. Den gjør innhold fra internett, som Youtube, bedre på TV-skjermen, sier White.

Han sier skillelinjen mellom Sonys Bravia-TVer og Vaio-datamaskiner blir svakere.

 

Nye 3D-briller

– På fotosiden har vi lansert noen fantastiske produkter, og flere vil komme – både innen kompakt, kompakt system og videokameraer. Våre projektormodeller har solgt bra, bildekvaliteten på disse er fantastisk, sier White.

Over 80 prosent av Sonys TV- og videoprodukter er 3D-klare, og i København viste de nye og aktive 3D-bilder som er lette som et par vanlige solbriller. Disse kommer i butikkene i løpet av året.

– 3D er viktig for Sony, og vi lanserer flere 3D-filmer på BD i løpet av året, som den nye Spiderman-filmen, The Pirates og Men In Black 3, sier White.

Han sier Sony er i ferd med å endre kommunikasjonen av varemerket. Selskapet ønsker å bli mer fargerike og innovative når det gjelder kommunikasjonen til markedet.

Til toppen