Nøkkelkundeansvarlig Samsonite, Magnus Nilsson, vil gjerne se flere forretningsfolk med ryggsekk. Foto: Marte Ottemo

SATSER PÅ RYGGSEKK

Samsonite vil la deg ha hendene fri, og satser på at også forretningsfolk skal ta ryggsekken i bruk.

Det forteller nøkkelkundeansvarlig Magnus Nilsson til fagbladet Elektronikkbransjen under årets IFA-messe.

 

Nordiske menn er kanskje ikke så sikre på produktet ennå, men vi ser det i nedover i Europa

Frie hender

– Samsonite har i det siste fokusert på et segment vi kaller «hands free mobility», hvor vi tilbyr det moderne mennesket ulike måter å bære med seg dingsene sine på en ergonomisk, praktisk og stilig måte, og samtidig ha hendene fri til å gjøre andre ting enn å bære, sier han.

Han forteller at selskapet selger mye ryggsekker og at kategorien er en stor del av markedet, men at det fortsatt er mye å hente innen konsumentelektronikk-delen av markedet.

– I dag tar også forretningsfolk seg mer og mer fra med sykkel, buss og tog, og da er det praktisk å kunne bære med seg PCen, nettbrettet og andre dingser, kanskje sammen med treningstøyet, på en enkel måte. I dag selges ryggsekker via våre tradisjonelle bagasje-retailere, ikke så mye innen elektrokjedene. Det tror vi kan endres, sier Nilsson.

Samsonite vil også at nordmenn skal plukke opp trenden de kaller «cross-over» fra sine brødre sørover i Europa.

 

Veske for menn

– Da snakker vi om en skulderveske med plass for nettbrett, lommebok og småting, men ikke en full PC-veske. Nordiske menn er kanskje ikke så sikre på produktet ennå, men vi ser det i nedover i Europa. Når mer figursydde dresser er i motebildet er det ikke pent å putte ting i lommen, og veskene kommer enten i skinn eller stoff i klassiske dress-farger, sier han.

– Hvilke vesker selger best i Norge?

– På det norske markedet innen CE-markedet selger våre vesker i det øvre prissegmentet. Vi har en ganske trofast kundegruppe som kjenner igjen varemerket Samsonite, og innen proffsegmentet har vi en stor kundemasse, sier han.

– Hvordan har salgsnedgangen på enkelte produkter, som for eksempel nettbrett, påvirket deres satsning?

– I fjor hadde vi en stor satsning på vesker og deksler til nettbrett, men nå har vi tatt et steg tilbake. Vi har fortsatt dedikerte Apple-produkter og noen universelle, men vi er ikke størst på området og det er rom for å gjøre mye mer, sier Nilsson.

Til toppen