SATSER PÅ TYRKISKE CREA

QPVision AS satser på det tyrkisk produserte merket Crea, og håper på å selge opp mot 10.000 TV-apparater i året på det norske markedet.

– Vi arbeider med å komme inn på de ledende kjedene både på nett og fysisk handel, men dette er et arbeid som selvsagt tar tid. Håpet er at det skal bringe oss opp på et akseptabelt nivå. Volumet vi trenger for at forretningsdriften skal gå rundt er et sted mellom 7 og 10.000 TV-apparater, sier daglig leder Kjetil Sætre.

Selskapet har slitt økonomisk de siste to årene. Strategien nå er å være forsiktig, men offensiv. Sætre har tro på prinsippet med å bygge stien på stien, og innrømmer at firmaet beveger seg inn i et veldig tøft marked med produkter også alle konkurrenter har. Komplett har vært samarbeidspartner tidligere, og Sætre sier han ønsker å komme tilbake til denne kjeden. I tillegg tror han Euronics er en aktuell kjede for QPVision.

Crea

QPVision introduserer det tyrkiske produserte merket Crea på det norske markedet. Denne fabrikken ligger i Istanbul. Sætre karakteriserer fabrikken som finansielt sterk og ambisiøs både når det gjelder produktutvikling, kvalitet og etterservice. I tillegg til TV lager fabrikken mobiltelefoner og datamaskiner. QPVision deltar også i noen grad i produktutviklingen hos Crea, eksempelvis på det de kaller PCTV. Denne betegnelsen bruker produsenten om en TV som også er en fullverdig PC i ett og samme produkt. Dermed skiller de seg noe fra det som vanligvis blir betegnet som IPTV. Kommende sesong kommer TVer med skjermstørrelse fra 32 til 46 tommer i grunnsortimentet. I november kommer PCTV-modeller og det ser Sætre frem til med stor spenning. Foreløpig satser QPVision utelukkende på TV i det norske markedet. Modeller med innebygd digitalmottaker for bakkenett er på trappene og det blir arbeidet med å få denne mottakeren godkjent i Norge.

1. sorts komponenter

Teknisk sjef Henning Øhre forteller at det blir satset på høykvalitets komponenter i TV-apparatene fra Crea. Dette gjelder både egenproduserte deler, moduler og innkjøpte paneler.

– Dette er noe mange små leverandører ikke får til. De må som oftest bruke 2. sorterings komponenter i produktene sine. Det fører blant annet til at disse produktene får større feilprosent, sier Øhre.

– Hvordan kan dere i det lille norske firmaet få innflytelse hos denne produsenten?

– I dag er vi faktisk den største utenlandske kunden hos Crea, og vi er i høyeste grad med på utviklingen av produktene. Crea har sett at hvis vi får et produkt til å lykkes i Norge og Skandinavia, vil de med stor sannsynlighet også lykkes i resten av Europa, sier han.

I tillegg til grunnsortimentet vil produktserien neste år bestå av skjermstørrelser fra 22 til 52 tommer, alt LCD, opplyser Øhre. Han legger også vekt på at apparatene kommer med slimline design og øko-sjassi. En detalj han legger vekt på er metallrammer av aluminium.

Alle Crea-produktene kommer med multimedia player og med USB-terminal som standard. Dette skal gjøre det mulig å spille av musikk, stillbilde og videofiler direkte i apparatet.

Powered by Labrador CMS