Kjedesjef Roar Olafsen (t. v.) og butikksjef Steinar Wold ved Soundgarden i Gulskogen senter i Drammen. Foto: Stian Sønsteng
Kjedesjef Roar Olafsen (t. v.) og butikksjef Steinar Wold ved Soundgarden i Gulskogen senter i Drammen. Foto: Stian Sønsteng

SATSER VIDERE I SENTER

Soundgardens avdeling ved Gulskogen senter i Drammen er kjedens andre senterbutikk. Før jul vil de åpne ytterligere to; i Oslo og Bergen.

– Dere har lagt ned Soundgarden-butikken i Drammen og flyttet inn her på Gulskogen senter. Er dette en tendens vi vil se i andre byer?

– Vi skal beholde destinasjonsbutikker i de største byene, og vil se om vi kan styrke disse. Noen butikker vil vi flytte fra sentrum og ut, men vi skal ha en sterk base med gode og sentralt plasserte butikker i kjent størrelse, sier kjedesjef Roar Olafsen.

Vi lykkes ikke i sentrum, og bratter opp her på Gulskogen senter fordi vi mener Drammen er et marked der vi må klare å levere en god butikk

Med destinasjonsbutikker menes butikker kunden har stor kjørevillighet for å komme til.

Butikken på Gulskogen senter i Drammen åpnet 22. mai. Den er på snaut 100 kvadratmeter med et lite lager, i tillegg kommer et eksternt lager på senteret. Den 20. november 2013 åpnet Soundgarden sin første senterbutikk, i Sandvika storsenter.

 

Sandvika brått på

– Den anledningen kom så raskt på oss, at vi da ikke hadde vårt nye butikkonsept klart. Dette er derimot på plass her i Drammen, tilpasset kundene i et kjøpesenter. Vi er så langt godt fornøyd, men vil nok gjøre noen justeringer frem til neste åpning, sier kjedesjef Roar Olafsen i Soundgarden.

– Når og hvor kommer den neste senterbutikken deres?

– Vi kommer med før jul med én i Oslo-området og én i Bergens-området.

Olafsen sier kjeden har lagt vekt på å tilpasse hjertet til kjeden, god lyd, til et kjøpesenter.

– Vi har utviklet en lydlab, spesialkonstruert for å kunne demonstrere lyd for kundene uten å forstyrre - eller bli forstyrret av - omgivelsene. Inngangen er i et hjørne for å åpne lydlaben mot butikken. Her kan man lukke dørene for å få en god lydopplevelse. Når dørene står åpne skal kundene bli fristet til å gå inn, sier Olafsen.

 

Godt isolert lydlab

Han mener veggene er så godt isolert at de kan spille ganske høyt uten at naboene blir forstyrret.

– Dette har vi fått til i godt samarbeid med senteret. De vet at vi holder på med lyd og er opptatt av at vi ikke skal støye, samtidig som de ønsker å utvide tilbudet til kundene sine, sier Olafsen.

– Hvilket arbeid ligger det bak utviklingen av det nye senterkonseptet?

– Det har vært en lang prosess. Kortfattet dreier det seg om å ivareta vår del av kundemassen med dem som er glad i god lyd; hodetelefoner, dab-radioer, stereoutstyr og hjemmekino. Her har vi en kompetanse vi ønsker å tilføre et bredere publikum enn vi har gjort hittil. Dette er vår andre senterbutikk, det kommer et par til, så får vi erfare hvordan dette tar i vei, sier Olafsen.

– Hvilke erfaringer har dere gjort etter et halvår i Sandvika storsenter?

– Det tar tid å kjøre seg inn også i et kjøpesenter. Ingenting kommer av seg selv, uansett hvor man har beliggenhet, men det er mulig det er noe raskere å bygge kjennskap til butikken i et senter. Resultatene har hatt store svingninger, fra veldig gode til ikke fullt så gode dager. Det er en opplevelse man har når man etablerer en ny butikk.

 

Vil trekke inn alle

– Hva er de viktigste erfaringene dere har tatt med fra Sandvika og korrigert her på Gulskogen senter?

– Det går på hvordan butikken er lagt opp, vareplassering og hvordan vi får kunder som i utgangspunktet ikke er spesielt interessert til å føle at butikken er delikat og tiltrekkende. Vi må på en god måte kunne demonstrere det som er kjernen i virksomheten; god lyd. Her må vi på sikt gjøre en endring i butikken i Sandvika.

– Hvordan vil du beskrive forskjellen utseendemessig når det gjelder de to butikkene?

– Butikken i Sandvika har vi rett og slett bygd selv, siden vi ikke hadde noe klart. Den vil siden bli endret til samme konsept som denne i Gulskogen senter, sier Olafsen.

Soundgarden har samarbeidet med firmaet Itab, som bygger butikker for mange.

– De fikk utfordringen å bringe oss inn i et kjøpesenter, med et bredere perspektiv på kundemassen. Det gjenstår å se om de har lykkes med det.

 

Fyller 20 i høst

Butikksjef er Steinar Wold. Han har bakgrunn fra Expert stormarked i Drammen, og har de senere par årene arbeidet ved Soundgarden i byen. Med seg har han ytterligere én fulltidsansatt, samt to på deltid.

– Vi lykkes ikke i sentrum, og bratter opp her på Gulskogen senter fordi vi mener Drammen er et marked der vi må klare å levere en god butikk, sier Olafsen.

– Hvordan løser dere utfordringen med større produkter og lagerkapasitet?

– Vi har et eksternt lager på senteret, og sentrallageret vårt på Skedsmokorset ligger bare en drøy halvtime med varebil unna. Vi har leveringer flere ganger i uka til Sandvika og Drammen.

Soundgarden het tidligere Hifi Center-kjeden, til de byttet navn i juni 2008. I høst har de 20 års-jubileum, og dette skal markeres med en fest på eiendommen til eieren, Jan Inge Solheim, på Nedstrand i Ryfylke.

 

Hjem til kundene

– Her skal vi samle leverandører og ansatte til en hyggelig helg. I butikkene blir det gode lydaktiviteter i høst og vinter, der vi vil bygge opp under kjernevirksomheten og fortelle forbrukerne hva vi kan tilby.

Den 31. januar stengte Soundgarden butikken sin i Porsgrunn, og de har i dag 18 butikker inkludert netthandelen.

– Vi kommer tilbake til Grenland i en annen form og farge. Dette klarer vi dessverre ikke i år, men det er gode muligheter i 2015, sier Olafsen.

– Hvordan følger dere opp kundene også hjemme?

– Vi har en egen ansatt snekker som tar seg av befaringer og bistår kundene hjemme i forbindelse med installasjoner. Han har base i Stor-Oslo, og vi skal ha opp lignende løsninger i Rogaland, Bergen, Trondheim og Kristiansand, sier Olafsen.

Til toppen