SLIK GIKK BLACK FRIDAY

Elon Larvik åpnet dagen før Black Friday 2021. Foto: Elon

Black Friday markerer i stadig større grad starten på årets store sesong for bransjen. Hvordan har det gått så langt? Vi spurte detaljistene!

Publisert Sist oppdatert

Vi har stilt fem spørsmål til detaljhandelen, som brukte Cyber Monday til å svare - rett etter at Black Week og Black Friday var unnagjort.

  1. Det er ikke gått mange dagene siden Black Friday, men hvordan ser resultatet for årets kampanje ut til å bli sammenlignet med i fjor?
  2. Hvilke produkter har vært mest populære?
  3. Hvordan har utviklingen de senere år vært for julehandelen i forhold til Black Friday?
  4. Hvilke forventninger har dere til julehandelen?
  5. På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster i november 2021?

Elkjøp

– Det er tydelig at når samfunnet åpnet opp igjen, ønsket flere å komme tilbake for å ta og kjenne på produktene våre, sier Trygve Hillesland i Elkjøp.

Trygve Hillesland, administrerende direktør i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp

1. Det er ikke gått mange dagene siden Black Friday, men hvordan ser resultatet for årets kampanje ut til å bli sammenlignet med i fjor?

– Vi så at salget i starten av Black Week var noe ned sammenlignet med fjoråret, men det tok seg opp inn mot selve Black Friday.

2. Hvilke produkter har vært mest populære?

– Det er alltid spennende å se hva som topper hitlistene, og i år som tidligere år ser vi at TVer, og særlig store, er de mest populære. Det er nok mange som blir fornøyde med harde pakker under treet i år, da det har gått mange Nintendo Switch i denne perioden, samt bakemaskinen fra Ankarsrum.

3. Hvordan har utviklingen de senere år vært for julehandelen i forhold til Black Friday?

– Vi ser at flere og flere kjøper julegavene sine under Black Week, men samtidig har julehandelen holdt seg på et stabilt høyt nivå. Vi ser at mange ønsker å være tidlig ute med julehandelen, og det har vi også oppfordret til da flere av våre mest populære produkter ofte forsvinner først.

4. Hvilke forventninger har dere til julehandelen?

– Vi tror som alltid at de fleste nordmenn ønsker seg harde pakker under juletreet, og forventer et stabilt salg også i denne førjulstiden.

5. På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster i november 2021?

– Sammenlignet med 2020 så handlet flere kunder fysisk i butikk dette året. Det er tydelig at når samfunnet åpnet opp igjen, ønsket flere å komme tilbake for å ta og kjenne på produktene våre.

Elon

– Totalsalget under Black Week er noe redusert i forhold til i fjor, samtidig som inntjeningen har vært noe høyere, sier Asle Bjerkebakke i Elon.

Adm. direktør Asle Bjerkebakke i Elon Norge sammen med eier og daglig leder ved Elon Larvik, Hans Georg Lindhjem, under åpningen av butikken torsdag 25. november. Foto: Elon

1. Det er ikke gått mange dagene siden Black Friday, men hvordan ser resultatet for årets kampanje ut til å bli sammenlignet med i fjor?

– Totalsalget ut av butikk i løpet av Black Week er noe redusert i forhold til rekordåret i fjor. På den annen side kan vi konstatere at inntjeningen har vært noe høyere. Fjorårets tendens, hvor omsetningen på Black Friday gikk ned til fordel for de andre dagene i uken, har forsterket seg betydelig, også for omsetning via elon.no. Om dette er en følge av oppblomstringen av Covid-smitte eller en generell trend, er vi ikke helt sikre på.

2. Hvilke produkter har vært mest populære?

– Produktene med høyest omsetning har vært innen tørk, TV og stavsugere.

3. Hvordan har utviklingen de senere år vært for julehandelen i forhold til Black Friday?

– November-omsetningen i ukene før Black Week har økt i forhold til i fjor. Dette er en trend vi antar kommer til å fortsette i årene fremover, noe som vil tone ned Black Friday sin rolle i høst- og julesalget.

5. På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster i november 2021?

– Omsetningen i desember 2020 var rekordhøy, og vi forventet tidligere i høst en nedgang i desember for vår bransje, da vi antok at forbrukerne ville dreie julegavekjøpene i retning av reiser og tjenester. Smitteutviklingen kan tyde på at dette ikke vil skje i den grad vi hadde anslått.

Soundgarden

– Vi har ordrereserver herfra til evigheten, og gleder oss til ting normaliserer seg, sier Bettina Graham Hansen i Soundgarden.

Daglig leder Bettina Graham Hansen i Soundgarden. Foto: Stian Sønsteng

1. Det er ikke gått mange dagene siden Black Friday, men hvordan ser resultatet for årets kampanje ut til å bli sammenlignet med i fjor?

– Vi er litt foran fjoråret, og er ganske fornøyd med det når man ser på de store utfordringene vi har hatt med å få tilgang til nok varer. Hadde vi hatt alt vi skulle hatt på lager, ville resultatet blitt enda bedre. På den annen side har vi ordrereserver herfra til evigheten, så vi gleder oss til ting normaliserer seg. I fjor fikk vi en melding fra Forbrukertilsynet fordi vi hadde brukt feil ordlyd i markedsføringen, så i ettertid har vi hatt møter med deres jurist for at kundene skal være trygge på at vi opptrer korrekt. Det er trygt å handle i Norge, med gode aktører i bransjen.

2. Hvilke produkter har vært mest populære?

– Lydplanker, platespillere og høyttalere har vært en formidabel suksess, og vi opplever at kundene har gjort gjennomtenkte valg. Det er snakk om at enkelte kunder tar av på Black Friday, men vårt inntrykk er at kundene gjør gode valg.

3. Hvordan har utviklingen de senere år vært for julehandelen i forhold til Black Friday?

– Jeg ser ikke helt de store endringene. Julehandelen er fortsatt en god tid for oss, og siden vi både har netthandel og fysiske butikker ser vi en overgang til sistnevnte når vi nærmer oss julaften.

4. Hvilke forventninger har dere til julehandelen?

– Vi forventer en vekst i forhold til fjoråret, gitt at vi får tilgang til varene vi har bestilt.

5. På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster i november 2021?

– Det er som det har vært siden pandemien kom. Vi ser at folk er fysisk ute og handler igjen, og det tror jeg vil vare i desember. Kundene og vi er vant til pandemien, og bevisst hvordan vi skal opptre overfor hverandre. Kundene er kommet tilbake til demorommene for å oppleve produktene, og det er flott for oss som driver med god lyd.

Skousen

– Omsetningen i desember i fjor var historisk høy, og vi har forhåpning om noe tilsvarende i år, sier Lars Edvardsen i Skousen.

Lars Edvardsen, detaljhandelssjef i Skousen Norge. Foto: Skousen

1. Det er ikke gått mange dagene siden Black Friday, men hvordan ser resultatet for årets kampanje ut til å bli sammenlignet med i fjor?

– Vi ser at handelen i butikkene sprer seg mer utover hele uken enn tidligere. Volumet er noe opp mot foregående år, både på selve Black Friday-uken, men også for november som helhet. Alt i alt er vi godt fornøyd med Black Friday og november som måned.

2. Hvilke produkter har vært mest populære?

– Våre aller mest solgte produkter i antall har vært robotstøvsugere, kaffetraktere, vaskemaskiner og espressomaskiner.

3. Hvordan har utviklingen de senere år vært for julehandelen i forhold til Black Friday?

– Vi er jo en faghandel med hovedfokus på de store hvitevarene, og de er mer drevet av et akutt behov eller prosjekt. Dermed blir ikke desember påvirket veldig av Black Friday, med unntak av noen kategorier som er typiske gaver innen småelektriske produkter.

4. Hvilke forventninger har dere til julehandelen?

– Vi er veldig spente inn mot desember, spesielt med tanke på utviklingen i smittesituasjonen i Norge og eventuelle restriksjoner som måtte komme. Når det er sagt, er vi parate til å håndtere eventuelle endringer på en god måte. Våre dyktige handlere har etter hvert fått god erfaring med omstilling. Omsetningen i desember i fjor var historisk høy, og vi har forhåpning om tilsvarende i år.

5. På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster i november 2021?

– Hvis vi ser bort fra håndsprit og munnbind noen steder, kan vi si at handlemønsteret i november i det store oppleves som tilbake til normalen.

NetOnNet

– Vår innkjøpsavdeling har jobbet hardt for å sikre at vi har produktene som kundene ønsker seg på lager, sier Peter Andersson i NetOnNet.

Peter Andersson, operativ sjef i NetOnNet Norge. Foto: NetOnNet

1. Det er ikke gått mange dagene siden Black Friday, men hvordan ser resultatet for årets kampanje ut til å bli sammenlignet med i fjor?

– Vårt største fokus under Black Week har vært å gi kundene en bra kjøpsopplevelse, med velfylte lager og lagershopper og selvsagt raske leveranser. Vi møter veldig sterke tall fra fjoråret, men interessen for å kjøpe hjemmelektronikk er fortsatt stor blant kundene. Trenden fra fjoråret med endret handelsmønster merkes også i år, der handelsperioden ikke lenger er så konsentrert til bare å gjelde Black Friday, men også over en lengre periode. Interessen har vært høy i hele november og ikke bare på Black Friday eller uken før. Dette ønsker vi velkommen, siden det gir oss bedre forutsetninger til å levere på vårt kundeløfte - laver priser hele året med raske leveranser.

2. Hvilke produkter har vært mest populære?

– Vi har hatt en veldig stor etterspørsel etter TV, mobil, lydprodukter - spesielt ørepropper og hodetelefoner - også gaming har vi sett at mange har handlet til både seg selv og til dem de er glad i. Innen kategoriene «hjem og fritid» har det også vært bra fart, i tillegg til produkter som trenings- og aktivitetsklokker.

3. Hvordan har utviklingen de senere år vært for julehandelen i forhold til Black Friday?

– Black Week er for mange starten på julehandelen og ifølge en undersøkelse som YouGov har gjort på oppdrag fra oss planla 3 av 10 nordmenn å handle julegaver til venner eller familie under Black Week. Dette synliggjør en trend og tendensene har vært at julehandelen drar i gang litt tidligere.

4. Hvilke forventninger har dere til julehandelen?

– Det er en intens, men veldig morsom periode vi nå står foran, og hele organisasjonen er oppsatt på å levere i årets siste måned. Vår innkjøpsavdeling har jobbet hardt i tett samarbeid med våre leverandører for å sikre at vi har produktene som kundene ønsker seg på lager. Vi har velfylte varehus og sentrallager, og er klare til å ta imot alle kunder!

5. På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster i november 2021?

– Som en omnikanal-aktør med både netthandel og fysiske lagershopper ser vi at netthandelen brøt enda noen barrierer under pandemien, med flere som har begynt å handle på nett og flere som handler mer på nett. Dette er en utvikling vi tror vil fortsette. Forbrukere velger i økende grad å bestille varene sine helt hjem - gjerne samme dag. Vår undersøkelse viste også at 4 av 10 nordmenn allerede i starten av november og før Black Week hadde handlet inn julegaver til venner og familie. Og syv prosent sa faktisk at de var helt ferdighandlet. Spesielt i år, med en pandemi som skaper logistikkutfordringer samt at flere produsenter rapporterer om mangel på komponenter, kan dette vise seg å være en god strategi. Vi tror derfor at mange har kommet lenger i årets julehandel enn det som er normalt på denne tiden av året, samtidig som mange nok fortsatt ikke er helt ferdighandlet. Det virker som mange er klar over at det i år er smart å være tidlig ute, så november har nok blitt brukt godt av mange for å handle julegaver. Vi råder til god planlegging og å sjekke prisen på ulike sammenligningstjenester for å sikre en best mulig julehandel.

Power

– Click&Collect-andelen har fortsatt å holde seg høy også i år, så pandemien har kanskje påvirket folks handlevaner, sier Siri Røhr-Staff i Power.

Siri Røhr-Staff, PR-og kommunikasjonssjef i Power International AS. Foto: Power

1. Det er ikke gått mange dagene siden Black Friday, men hvordan ser resultatet for årets kampanje ut til å bli sammenlignet med i fjor?

– På selve Black Friday økte vi med hele 27 prosent fra i fjor! Dette er positivt med tanke på at folk i 2020 brukte svært mye penger på elektronikk under pandemien. Det vi også ser er at vi har et vesentlig høyere butikkbesøk i år, hele 73 prosent på høyere på Black Friday sammenlignet med 2020. I tillegg hadde vi kjempesuksess med liveshoppingen som kickstartet det hele!

2. Hvilke produkter har vært mest populære?

– Topp tre av solgte produkter er helt trådløse ørepropper, luftfrityrkokere og støvsugere.

3. Hvordan har utviklingen de senere år vært for julehandelen i forhold til Black Friday?

– Vi ser at mange gjør en del planlagte julekjøp denne uken, samtidig har vi fortsatt et bra trykk i desember under selve julehandelen.

4. Hvilke forventninger har dere til julehandelen?

– Vi håper på å kunne holde samme nivå som i fjor – forhåpentligvis også litt opp.

5. På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster i november 2021?

– Click&Collect-andelen var meget høy i fjor på grunn av pandemien, men det vi ser er at den har fortsatt å holde seg høy også i år. Det viser at pandemien kanskje har påvirket folks handlevaner en del.

Komplett

– Mange har under pandemien testet netthandel for første gang, og de aller fleste opplever dette som en effektiv måte å handle på, sier Kristin Hovland i Komplett.

Kristin Hovland, kommunikasjonssjef i Komplett. Foto: Komplett

1. Det er ikke gått mange dagene siden Black Friday, men hvordan ser resultatet for årets kampanje ut til å bli sammenlignet med i fjor?

– Komplett er svært fornøyd med gjennomføringen av årets store begivenhet. Handletrykket har vært stort gjennom hele Black Week, som hadde en topp på Black Friday. Uten å gå inn på konkrete tall kan vi bekrefte at våre kunder har benyttet seg av Black Week hos Komplett!

2. Hvilke produkter har vært mest populære?

– Komplett er kjent for å ha et stort utvalg innenfor kategorien gaming, og blant annet har våre egenbygde Komplett PCer vært svært populære. I tillegg er lyd og bilde en ettertraktet kategori, kan også melde om at vi har solgt tusenvis av Iiglo, vår egne håndholdte støvsuger.

4. Hvilke forventninger har dere til julehandelen?

– Komplett har alltid store forventninger til høysesongene, som Black Week og julehandelen.

5. På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster i november 2021?

– Vi har lenge sett at pandemien som traff Norge i 2020 sterkt har påvirket folks handlevaner. Blant annet har mange under pandemien testet netthandel for første gang, og de aller fleste opplever dette som en effektiv måte å handle på. At Komplett også leverer varer raskt, mange steder i landet på gane dagen, er med på å øke vår kundemasse.

Evenstad musikk

– Uken med Black Friday er da julesalget virkelig starter, så det er med andre ord bare å holde seg fast de kommende ukene, sier Geir Magnus Evenstad i Evenstad musikk.

Geir Magnus Evenstad, daglig leder i Evenstad Musikk. Foto: Stian Sønsteng

1. Det er ikke gått mange dagene siden Black Friday, men hvordan ser resultatet for årets kampanje ut til å bli sammenlignet med i fjor?

– Omsetningen på Black Friday i år var cirka likt som i fjor, og det er vi veldig godt fornøyd med.

2. Hvilke produkter har vært mest populære?

– Mye gitarrelatert, samt lydkort og hodetelefoner.

3. Hvordan har utviklingen de senere år vært for julehandelen i forhold til Black Friday?

– For vår del har det de siste par årene blitt enda tydeligere at uken med Black Friday er da julesalget virkelig starter. Det er med andre ord bare å holde seg fast de kommende ukene …

4. Hvilke forventninger har dere til julehandelen?

– Vi forventer en veldig bra julehandel, men vi frykter at store leveringsutfordringer hos våre leverandører kan hindre at vi topper desember i fjor.

5. På hvilken måte påvirker pandemien folks handlemønster i november 2021?

– Vi har levd med pandemien såpass lenge nå, at jeg synes det til tider er vanskelig å skille mellom hva som direkte skyldes pandemien og ikke, men produktmessig har vi utover høsten og november inkludert sett en stor økning i salg av varer som er relatert til avvikling av live arrangementer.

Powered by Labrador CMS