SELEK VIL VOKSE I NORGE

– Hadde vi etablert oss i dag, ville vi startet i Norge, sier Erik Rix-Nielsen i Selek. Det danske selskapet satser nå for fullt på det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Selek omsetter for rundt 100 millioner danske kroner, og er 35 ansatte i Norge, Sverige og Danmark. Hovedlager ligger i Aalborg. Administrerende direktør Erik Rix-Nielsen eier selskapet sammen med Claus Pettersson, de har 40 prosent hver, mens Stefan Hoffman eier resten.

– Vi har vært i Norge i omkring 25 år, og dette er vekstmarkedet for oss. Vi har analysert markedet, og sammenlignet med Danmark bruker nordmenn 20 prosent mer på forbrukerelektronikk. Om to år vil de bruke 41 prosent mer enn Danmark, sier Rix-Nielsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier selskapet nå omorganiserer seg i Norge.

Sammenlignet med Danmark bruker nordmenn 20 prosent mer på forbrukerelektronikk

Nytt salgskorps

– Vi endret for tre-fire år siden selskapet, men var den gangen ikke flinke nok til å vurdere markedet. Nå har vi derfor flyttet kontoret fra Hamar til Oslo, og vi etablerer et nytt salgskorps med en ny salgssjef og to-tre nøkkelkundesjefer. For rundt ti år siden solgte vi for nesten 40 millioner kroner i Norge, i fjor var vi nede i fem millioner. Vi har nok fokusert for lite på det norske markedet, og har omsider innsett at det er langt flere kanaler i Norge enn de to store kjedene. Blant annet finnes det mange gode frittstående hifi-butikker, og jeg kjører nå selv rundt i distriktene. Det jeg ser, er at det er produkter i øvre sjikt de norske kundene ønsker, sier Rix-Nielsen.

Han forteller at Selek primært er tilbehørsleverandør i alle kategorier, som ønsker å levere produkter av god kvalitet.

Sinox

– Forhandlerne skal tjene penger på produktene våre. Vi ser rundt i Europa at det er her fortjenesten ligger. Vi har vårt eget varemerke, Sinox, som vi startet med for tre år siden. Vi produserer våre egne kabler og veggfester i Kina. Vi er også distributør for kjente varemerker som Case Logic, batterier fra Panasonic, Cellularline med tilbehør til smarttelefoner og nettbrett, Pioneer hodetelefoner og en rekke andre, sier Rix-Nielsen.

Selek er representert i Danmark, Norge og Sverige, i Finland har de en underdistributør.

– Vi betrakter Skandinavia som hjemmemarkedet vårt, og har 29 distributører i Europa av Sinox.

– Hvordan opplever du det norske markedet?

Kommisjon

– Nå har jeg virkelig satt meg inn i dette, og jeg synes forhandlerne er meget vennlige og mottakelige for nye idéer. Ved kjedekontorene opplever jeg en større positivet enn vi har i Danmark. Vi ser mange muligheter i Norge.

– Hvem er konkurrentene dine?

– I Skandinavia er det Aurora-gruppen og Tura Scandinavia, i Norge kommer i tillegg selskap som Interconnect og Scanor.

– Hvordan vil Selek skille seg fra konkurrentene?

– Vi vil tilby gode produkter, men det gjør også konkurrentene. For oss ligger det en styrke i at vi som et eierledet selskap er fleksible, og vi kan etterkomme ønsker fra kundene. Vi setter for eksempel varer ut i kommisjon i butikkene, hvis de ønsker. Dette gjør nesten alle kundene våre i Danmark; når de selger produktene får de faktura fra oss. Noen av kundene våre i Norge gjør også dette.

Pure viktig

– Er dette en utfordrende modell for dere som distributør?

– Nei-nei, den er helt fantastisk. Det er ingen hemmelighet at vi har stjålet idéen fra Wallmart i USA. Da vi startet med dette i Danmark for rundt ti år siden, doblet vi omsetningen i løpet av to år, sier Rix-Nielsen.

På IFA møter vi ham hos britiske Pure, som leverer digitalradioer til selskapet.

– Pure er viktige for oss. Vi var blant de første som tilbød dab-radioer på markedet, og nå ønsker vi å være sterkt til stede i forbindelse med overgangen til digitalradio. Men det er ikke her vi tjener pengene, det ligger på tilbehør, sier Rix-Nielsen.

Selek ble opprinnelig etablert i Sverige i 1973. For 20 år siden startet Rix-Nielsen og Pettersson i Danmark, og de har siden kjøpt seg opp på eiersiden.

Powered by Labrador CMS