Svein Erik Davidsen (t. h.) og Petter Carlsen i Canal Digital akter å være best på høyoppløst TV.

Selg digitale signaler sammen med flat-TVen

– Handlerne har store muligheter til å selge digitale TV-signaler hvis de utnytter drahjelpen de har i flate TVer.

Det sier salgsdirektør Petter Carlsen i Canal Digital. Nøyaktig ett år før de første signalene i det digitale bakkenettet sendes, startet det Telenor-eide selskapet salgskampanjer både på kabel- og satellittabonnement.

 

– Erfaringsmessig vet vi at mange som kjøper flate- og høyoppløste TVer ikke blir spurt om hvilke signaler de har hjemme. Selvsagt er enkelte handlere veldig flinke til dette, men for mange ligger det store og ubrukte muligheter her. Vi vet at 500.000 husstander kun har en vanlig antenne. Vi må sammen med våre konkurrenter i ViaSat og NTV sørge for å vekke dem til live. Det blir en kjempeutfordring hvis alle 500.000 husstandene først kommer i butikken når de ikke lenger har analoge TV-signaler, sier Carlsen.

 

– Dere har ett år på dere før de første signalene fra det digitale bakkenettet er på lufta, hvis planene til NTV holder. Hvordan vil dere bruke dette året?

 

– Først og fremst vil vi sikre at våre eksisterende kunder har den informasjonen de trenger, og vi har gått ut med en kampanje der kundene får tilbud om dekodere i flere rom slik at de kan se det de vil hvor de vil i husstanden. Vi kommer også til å fokusere på høyoppløst TV. Vi var først ute, og har sendt HD-signaler i et drøyt års tid. Vi skal ha det beste tilbudet på HDTV, o g dette vil også være en positiv driver i overgangen til digital-TV, sier administrerende direktør Svein Erik Davidsen. Carlsen supplerer:

 

 

 

Fri installasjon

– I tillegg kjører vi en høstkampanje der vi tilbyr fri installasjon, slik at det skal bli enkelt for kunden å få parabol og dekodere på plass. Vi lar installatørene evaluere når de kommer hjem til kunden, om hun eller han ønsker TV i flere rom.

 

– Hvem er samarbeidspartnere på installasjonssiden?

 

– De forhandlerne som har eget installasjonsverksted eller kontakt med installatør, samt Anovo AS som er et nett på 150 til 200 installatører, sier Carlsen.

 

– Dere kjører kampanjen i september og oktober. Etter vel halvgått løp, hvilke erfaringer har dere gjort?

 

– Kampanjen har innfridd forventningene. Det er for tidlig å komme med tall, men det har vært god respons og mye folk i butikk. I tillegg til fri installasjon tilbyr vi for første gang en ren norsk pakke, der kundene ikke er tvunget til å ha et betal-TV-abonnement med internasjonale kanaler. Dette er gjort for at vi skal møte det segmentet i markedet som ikke har latt seg friste av våre omfattende kanalpakker. Vi har også et godt tilbud til nye kabel-TV-kunder som får digital-TV med én gang, der de kan velge noen kanaler i tillegg til den ordinære grunnpakken. Dette med valgfrihet er noe vi nå legger vekt på, i konkurransen med det fremtidige bakkenettet, sier Davidsen. Carlsen supplerer:

 

 

 

Handlerne viktig

– Det som preger alle slike kampanjer, er at vi har handlerne med som vår viktigste samarbeidspartner. Ting skal skje fort, og vi har hatt en del akrobatiske utfordringer når det gjelder å få varene ut. Jeg vil si vi har løst disse tilfredsstillende, og handlerne har gjort en kjempejobb i å omstille hele apparatet på kort tid. De har vært fantastiske i måten de har hjulpet oss med å få dette til.

 

– Dette er den mest aggressive kampanjen Canal Digital har kjørt så langt. Hvilke signaler gir det i markedet at dere måtte få en konkurrent i det digitale bakkenettet før dere slakket av på kravene med å tilby en ren norsk pakke?

 

– Jeg vil heller kalle det en positiv og god kampanje med valgfrihet. Dette er gjort nettopp for å møte de kundene som ikke har tatt et valg på digital-TV, svarer Davidsen.

 

– Når kommer de neste høyoppløste kanalene fra Canal Digital?

 

– Ganske snart, svarer Davidsen.

 

Petter Carlsen mener den kanskje største utfordringen fremover blir informasjon.

 

– Her har stiftelsen Elektronikkbransjen en kjempeutfordring med å gi informasjon på en riktig måte. Det vil skape store problemer, ikke minst for handlerne, hvis enkelte aktører går ut og villeder, sier Carlsen.

 

– Hvordan tror dere markedet opplever at Telenor som eier Canal Digital også sitter sterkt inne på eiersiden i NTV?

 

 

 

Bedre for kundene

– Jeg tror folk flest er opptatt av hvilke tilbud som finnes i markedet. At NTV blir etablert som en ny aktør kommer til å skape økt konkurranse. Som alltid fører dette til en bedre situasjon for kundene, uavhengig av hvem som eier selskapet. At Telenor er medeier er helt naturlig, siden det er snakk om TV-distribusjon fra ende til annen. Canal Digital og NTV vil være konkurrenter, sier Davidsen.

 

– Canal Digital er inne på kabel og satellitt. Er det naturlig å tenke seg at Telenor i fremtiden vil slå det digitale bakkenettet sammen med disse to distribusjonsformene?

 

– Jeg kan ikke se for meg det, sier Davidsen. Carlsen supplerer:

 

– Jeg forstår at spørsmålet kommer opp. Men hadde man forstått hvor lite informasjon som tilflyter oss i Canal Digital om NTV… Vi vet mye mindre enn det bransjen får av informasjon generelt. Dette blir en veldig spennende konkurranse, og vi skal virkelig bite fra oss.

 

– Hva blir de sterkeste salgsargumentene for Canal Digital på parabolsiden i konkurranse med det digitale bakkenettet?

 

– For det første valgfriheten; vi har større kapasitet og dermed et bredere tilbud av TV-kanaler. Vi har bedre kvalitet gjennom et større HD-tilbud. Vi har holdt på med digital-TV i ti år, og vet derfor hva folk vil ha. Vi har vist at vi tar initiativ til å få frem nytt innhold. For eksempel sender vi alle tippeligakampene direkte. For oss er det viktig å differensiere oss på innhold. Kundeservice er også viktig, og vi skal fortsatt gi et godt tilbud her, sier Davidsen.

Til toppen