Sennheiser Orpheus

Pressemelding fra Sennheiser 6. november 2015:

Denne produktnyheten er en direkte gjengivelse av en pressemelding fagbladet Elektronikkbransjen har mottatt, og er ikke redaksjonelt behandlet.

Verdens beste hodetelefoner:

Sennheiser presenterer etterfølgeren til den legendariske Orpheus

Dette er verdens beste hodetelefoner: Med etterfølgeren til den legendariske Orpheus og med det berømte navnet som fellestrekk presenterer Sennheiser en ny hi-end hodetelefon som kan love en enestående lydopplevelse. Det elektrostatiske hodetelefonsystemet kombinerer til perfeksjon den mest nyskapende teknologi med nøye utvalgte, luksuriøse materialer og håndverk av aller høyeste kvalitet. Et mesterstykke som har sin pris: Disse hi-end hodetelefonene, som vil bli håndlaget i Tyskland fra neste år og framover, vil koste rundt 50 000 euro.

Det å bygge hi-end hodetelefoner som høres så strålende klare ut at du vil føle at du er i konsertsalen, og som skaper en akustikk som overgår alt tidligere hørt: Dette har alltid vært Sennheisers visjon. Og i 1990–1991 oppnådde lydspesialisten nettopp dette: Sennheiser tok lydverdenen med storm med et mesterverk innen ingeniørkunst som overskred alle tidligere ideer om de ytelsesmessige begrensningene i hodetelefoner. Produktet ble et ikon for audiobransjen og anerkjent som verdens beste hodetelefon – fram til nå. Nesten 25 år etter åpner Sennheiser et nytt kapittel i lydhistorien med etterfølgeren, en som deler det berømte navnet: ”Med den nye Orpheus flytter vi nok en gang grenser og viser at vi om og om igjen kan sette nye uovertrufne standarder og ved det forme lydverdenens framtid”, uttaler Daniel Sennheiser, CEO hos Sennheiser.

En unik lydopplevelse basert på teknisk overlegenhet

Den nye Orpheus overgår alle andre hodetelefonsystemer i verden. Dette gjør den ved å by på det ypperste innen gjengivelsespresisjon, med en eksepsjonell romlighet og en frekvensrespons som strekker seg langt utenfor menneskets høreevne. ”Den er i stand til å ’villede sansene våre’ på en helt unik måte, og skaper den perfekte illusjon av å være direkte fordypet i lyden”, forklarer Daniel Sennheiser. Selv de aller fineste nyanser i musikken blir dermed hørbare. Sammen med stjerneprodusent Steve Levine var Grammy-vinner Gregory Porter en av de første som ble invitert til en eksklusiv lyttetest. ”Når jeg spiller inn min egen musikk, er det alltid følelsene mine jeg prøver å formidle. Jeg vet ikke eksakt hvordan, men disse hodetelefonene lykkes virkelig i å formidle disse følelsene”, uttaler jazzmusikeren når han beskriver sin lytteopplevelse med Orpheus.

For å få til dette brukte et team av Sennheisers eksperter nesten ti år der de kontinuerlig arbeidet opp mot grensene for hva som er teknisk mulig – og nok en gang skapte de verdens beste hodetelefoner. Orpheus gjør bruk av et innovativt forsterkerkonsept som til fullkommenhet kombinerer fordelene til en rørforsterker med de en transistorforsterker har. ”Jeg er svært stolt av dette helt enestående produktet”, sier CEO hos Sennheiser, Dr. Andreas Sennheiser. ”Orpheus står for den innovative kraften i vårt selskap og vår felles forpliktelse til å etterstrebe perfekt lyd.”

Lydskulptur

Den unike opplevelsen med Orpheus starter allerede før du begynner å lytte. Når systemet er inaktivt, trekkes alle komponenter tilbake, og Orpheus har da en skulpturs avklarede skjønnhet. Ved forsiktig å skyve på volumkontrollen med av/på-bryter bringes skulpturen til live: Betjeningselementene som hver for seg er laget av ett enkelt stykke messing og deretter belagt med krom, strekker seg langsomt ut fra sin marmorinnkapsling, før rørene som sitter i kolber av kvartsglass, hever seg opp fra basen og begynner å gløde. Helt til slutt heves et glassdeksel, slik at hodetelefonene med øreklokker i ekte skinn kan tas av.

Valget av samtlige materialer støtter dermed konsekvent opp under dette milepælproduktets akustiske uovertruffenhet. Hver eneste av de mer enn 6000 komponentene er omhyggelig utvalgt. For å sikre en fremragende akustisk ytelse benytter lydspesialisten eksklusive komponenter som for eksempel gullpådampede keramiske elektroder og platinapådampede membraner. Marmoren som Sennheiser valgte for forsterkerhuset, kommer fra Carrara i Italia, og er samme type marmor som Michelangelo brukte til å lage sine skulpturer. ”Egenskapene til marmor innebærer at forsterkerens indre blir beskyttet på en optimal måte, og marmorens unike utseende og struktur gjør hver enkelt Orpheus til et individuelt kunstverk”, sier Maurice Quarré, Director for Select & Audiophile hos Sennheiser.

Orpheus’ design følger prinsippet om å flytte grensene for hva som er mulig, for å visualisere Sennheisers ambisjon om å skape perfeksjon i hver eneste detalj. ”På grunn av sin tekniske overlegenhet trenger ikke Orpheus et overdrevent design. Dens skjønnhet ligger i reduksjonen til det som er vesentlig”, forklarer Oliver Berger, Head of Global Design Management hos Sennheiser.

Til toppen