Kazuo Hirai, toppsjef i Sony, viser frem den nye utgaven av robothunden Aibo, med kunstig intelligens (AI). Foto: Stian Sønsteng

SENSORER, AI OG AIBO FRA SONY

Kamerasensorer som ser ting øyet ikke kan oppfatte, kunstig intelligens (AI) og roboter står sentralt på Sonys pressemøte under CES-messen.

Publisert

Kazuo Hirai, toppsjef i Sony, sier 2017 har vært et godt år for det japanske selskapet.

– Alpha 9 endrer spillereglene for systemkamera. Det ultrakompakte og vanntette kameraet RX0 kan med kontrollboksen vi har lansert i dag kombineres med 100 tilsvarende kamera, og brukes kablet eller trådløst. PS4 er solgt i 73,6 millioner enheter, og Sony Mobile har fortsatt å utvikle Xperia-serien og kan blant annet gi gjengi sakte film fire ganger saktere enn konkurrentene. Sony Pictures har blant annet gitt ut BladeRunner 2049, og fra Sony Music har Harry Styles toppet hitlistene i 14 land med sitt nye album. Hvis du ser et Sony-produkt, er det et produkt som beveger deg følelsesmessig. Vi kaller det Kando, sier Hirai.

Ny premium oled

Lene Aagaard i Sony Electronics foran fjernsynet Sony Bravia XF9. Foto: Stian Sønsteng

Han forteller at toppmodell med oled-panel, Bravia A1, nå får følge av AF8-serien, med 4K HDR. PR-sjef i Sony Electronics i Norden, Lene Aagaard, sier dette er en viktig lansering for dem.

– Denne har mange av de samme kvalitetene som A1, og er stadig vekk en premium-modell, men plasserer seg i et rimeligere prissegment. Dermed treffer vi dem som ønsker seg en oled-TV, men ikke vil legge like mye penger på bordet, sier Aagaard.

AF8-serien kommer i butikkene i løpet av våren. Prisen er foreløpig ikke kjent.

Vi arbeider med neste generasjon; X1 Ultimate. Sammen med Sonys proprietære bakbelysning utgjør denne virkelig en forskjell

– Ettersom skjermstørrelsene blir stadig større, blir bildekvaliteten tilsvarende viktig. Derfor har vi lagt vekt på å utvikle vår proprietære bildeprosessor X1, og vi arbeider med neste generasjon; X1 Ultimate. Sammen med Sonys proprietære bakbelysning utgjør denne virkelig en forskjell, sier Hirai.

På CES blir X1 Ultimate vist i en prototyp på en LCD-TV på 8K med en lysstyrke på 10.000 nits. Vi kommer tilbake til denne.

Hirai viser fra scenen til at Sony også har med seg nye led-belyste LCD-TVer, lydplanker og smarte høyttaler til Las Vegas.

Sony WF-SP700N. Foto: Sony

– Vi viser hvordan våre smart-TVer er med på å endre hverdagen til våre kunder, sier Hirai før han trekker frem WF-SP700N, som skal være de første helt trådløse ørepluggene på markedet som både er vanntette og har støyreduksjon, samt 600N som har kabel mellom pluggene, og at Lifespace UX-projektoren nå kommer med innebygde høyttalere.

Slik viser Sony hvordan deres bildesensorer er i stand til å oppfatte ting som ikke sees med det menneskelige øyet. Foto: Stian Sønsteng

Førerløse biler

– Mens Sony hadde noen vanskelige år, ble jeg spurt hvorfor jeg fortsatte i selskapet. Svaret var krystallklart for meg; vi hadde så mange muligheter til å videreutvikle produkter som påvirker hverdagen til folk flest. Et av disse er våre bildesensorer, som kombinert med andre teknologier gjør det mulig å se det som det tidligere ikke har vært mulig å se. Jeg har lagt merke til at mange her i kveld tar bilder med andre smarttelefoner enn Sonys, men sjansen er stor for at disse har en bildeprosessor fra Sony – så det er kanskje ikke så ille likevel, sier Hirai.

Han viser til at Sonys bildesensorer vil bidra i utviklingen av førerløse biler.

– I enkelte tilfeller er det kanskje ti Sony-sensorer i bruk i én bil. Disse gjør det mulig å registrere ting og bevegelser det menneskelige øyet ikke kan oppfatte. Vi samarbeider med Bosch og Denso innen førerløse biler, samt Intel, Mobileye, Nvidia, Huyndai, Kia, Nissan og Toyota, sier Hirai.

Kunstig intelligens (AI) er et annet stikkord fra Hirai.– Tilbake i 1999 lanserte vi Aibo. Den gangen var robotikk i starten, og Aibo var et futuristisk produkt. Men, vi hadde lidenskapen som gjorde det mulig å videreutvikle dette. Vår visjon er å fortsatt utvikle nye produkter som gjør det ordinære ekstraordinært, og i dag lanserer vi den nye Aibo. Den kjenner igjen ansikt, og knytter et følelsesmessig bånd med hver enkelt eier. Den har kunstig intelligens (AI), og lærer av sine eiere. Dette er et produkt som gir Kando; teknologi som inspirerer følelsene, og Aibo er bare begynnelsen for Sony når det gjelder kunstig intelligens, sier Hirai.

Størst i Norge

Vi ønsker å være mer aggressive i denne klassen

Tilbake til Sonys nordiske representanter tilstede på CES-messen. Lene Aagaard sier de er svært godt fornøyd med salget av oled-flaggskipet A1, som ble lansert på CES i fjor.

– Jeg vil ikke si at vi er overrasket, for vi visst at etterspørselen etter oled-TVer var god, men det har gått over all forventning. På TV-siden, både innen oled og LCD, går vi sterkere inn i premium-segmentet, sier Aagaard.

Vi har tidligere nevnt AF8-serien med oled, som plasserer seg på nivået under A1. Når det gjelder LCD, trekker Aagaard frem Bravia XF90, som skal være vesentlig bedre spekket enn 2017-årgangens XE-modeller.

– Her får man vesentlig mer teknologi i et rimeligere prissegment. XF90 kommer i størrelser fra 55 til 75 tommer i Europa, noe som ikke minst er viktig i det norske markedet som virkelig liker store skjermer, sier Aagaard.

– Hvor stor er forskjellen mellom Norge og de øvre nordiske landene?

– Norge kjøper langt flere premium-produkter, og riktig store TVer, sier Aagaard.

8K og 10.000 nits

På CES viser Sony Electronics en prototyp på en LCD-TV på 8K med en lysstyrke på 10.000 nits.

– Vi er veldig glad for at vi har denne, og i Japan er man allerede i gang med å teste 8K for kringkasting. Det krever båndbredde, men resultatet vi kan vise her på CES er helt utrolig, sier Aagaard.

I fjor viste Sony en vegg med mikro-led på CES, de kaller løsningen Cledis, men i år var ikke denne med, og det var Samsung som snakket høyest om mikro-led.

På lydsiden trekker Aagaard frem tre nye blåtannhøyttalere i Extra Bass-serien.

– Man kan kople sammen hundre enheter, og også sette opp to sammen i stereo som høyre- og venstrekanal. Man kan spille på den som en tromme, og endre hvilken lyd som spilles. Mange vil nok også sette pris på at man har mulighet til å slå av lyseffektene, sier Aagaard.

SRS-XB41, -XB31, og -XB21 blir tilgjengelige i april, kommer i fem farger, har opp til 24 timers batteritid og koster 2.400, 1.700 og 1.250 kroner.

Rikard Skogberg i Sony Mobile Communications viser Xpera XA2 Xperia L2 i super-mellomklassen, til 3.500,- og 2.300,- Foto: Stian Sønsteng

Premium i mellomklassen

Fra Sony Mobile Communications møter vi Rikard Skogberg, som er nordisk PR- og produktsjef. Han viser Xperia XA2, som er Sonys nye mobiltelefon i det de kaller super-mellomklassen.

Sony Xperia XA2. Foto: Sony

– Det var en av våre sjefer som tok dette begrepet i bruk for noen år siden, og alle våre modeller i mellomklassen har «super» foran. Dette fordi Sony vil levere premium-modeller i mellomklassen, med funksjoner og teknologier fra våre toppmodeller, sier Rikard Skogberg.

Han sier XA2 har fått bedre batteritid enn forgjengeren, nye kamerafunksjoner, er bygd i metall, har fingeravtrykkleser, bygger på et chipsett fra Qualcom, og støtter Voice over wifi og LTE.

– Tross at det er tatt et langt steg fra forgjengeren, blir prisen i Norge bare 3.500 kroner, med et design som knytter den til våre toppmodeller, sier Skogberg.

Mer aggressivt på mobil

Xperia L2 etterfølger L1, og er ifølge Skogberg et taktisk produkt med en pris på 2.300 kroner.

– Den store endringen er Voice over wifi og LTE, den har fått 3GB minne i stedet for 2GB og 32GB lagring i stedet for 16GB. Den beholder en skjermstørrelse på 5,5 tommer, og den store nyheten på baksiden er fingeravtrykkleseren som vi nå har fått inn på våre rimeligste mobiler, sier Skogberg.

Begge modellene kommer kun med dual sim.

– Er det noen endring når det gjelder hvor Sony ønsker å posisjonere seg med sine mobiltelefoner?

– Vi ser 2018 som et gjennombruddsår. Vi er tidligere ute på året når det gjelder lanseringen av våre mellomklasse-modeller, og har ikke vist nye mobiler her på CES på tre år. Grunnen er at vi ønsker å treffe markedet i februar, og dette viser at vi ønsker å være mer aggressive i denne klassen.

– Det er ikke lenge før dere slipper nye flaggskipmodeller?

– Absolutt. Det er ingen hemmelighet at mobilbransjen følger sine sykluser. Konkurransen er ekstremt tøff, men vi har en ganske sterk posisjon både i Norden og Japan, og ønsker å akselerere ytterligere, sier Skogberg.

Powered by Labrador CMS