Smartklokker er et ganske nytt segment som nå har funnet veien til folks ønskelister. Foto: Stian Sønsteng

SER UT SOM EN KLOKKE

– Nå ser det ut som en vanlig klokke, både i fasong og størrelse. Gear S2-modellene støtter alle Android-produkter, og ikke bare våre egne.

Salgssjef Stig-Ove Langø i Samsung Norge viser på IFA frem smartklokkene Gear S2 og Gear S2 Classic, som koster henholdsvis 3.500 og 4.000 kroner.

– Smartklokkene er bygd opp på nytt helt fra grunnen, med et nytt og intuitivt grensesnitt, der også ringen rundt klokka – urkransen - brukes til å styre menyen, sier Langø til fagbladet Elektronikkbransjen.

Opprinnelig var det meningen at de største markedene skulle få den først, som Tyskland, Storbritannia og Frankrike, men igjen ser vi at Norge og Norden er oppgradert slik at vi får produktet tidlig

Klokka måler 11,4 mm i tykkelse. Den runde super amoled-skjermen er på 1,2 tommer.

– Betyr den mindre størrelsen at dere har måtte kompromisse på batteritid og funksjonalitet?

– Tvert imot, produktet er blitt bedre. Klokkene som kommer til Norge har ikke innebygd sim-kort, og vil ha bedre batteritid på to-tre dager, sier Langø.

Samsung er i samtaler med mobiloperatørene, og vil ha avtaler med disse på plass før de tilbyr modeller med sim-kort i markedet.

– Med sim-kort har man mulighet til bruke klokka som en telefon, også når man ikke har telefonen tilgjengelig, sier Langø.

Tokjerneprosessoren er på 1 GHz, operativsystemet er den nyeste versjonen av Tizen. Med NFC ligger det til rette for funksjoner som mobil betaling og elektroniske nøkler. Gear S2 Classic er sort med lærarmbånd, mens Gear S2 kommer i to fargealternativer: mørk grå eller sølv med hvitt armbånd.

 

Trådløs lading

Gear S2-klokkene kan lades trådløst, med samme standard som de andre Samsung-produktene. De kommer i handelen i Norge i oktober; i første omgang i Samsung-butikken på CC Vest, via internett samt hos enkelte klokkeforhandlere.

– På sikt vil også butikkene i elektronikkbransjen få klokka til salgs. Dette handler både om tilgjengelighet, samt hvordan vi ønsker å posisjonere produktet.

– Ser vi en tendens der Samsung velger å selge smarttilbehør i andre kanaler enn hos de tradisjonelle mobilforhandlerne?

– Nei, absolutt ikke. Opprinnelig var det meningen at de største markedene skulle få den først, som Tyskland, Storbritannia og Frankrike, men igjen ser vi at Norge og Norden er oppgradert slik at vi får produktet tidlig, sier Langø.

Smarttelefonen Galaxy S6 edge+ med 5,7 tommers skjerm ble lansert i midten av august og kom i handelen 4. september. Den koster 8.000 og 9.000 kroner med henholdsvis 32 og 64 GB minne.

 

Lik Note 5

– Den har fått svært god respons og gode tester, så vi har store forventninger til den. Den har samme spesifikasjoner som Note 5, bortsett fra at skjermen på edge+ er buet på begge sider og at Note 5 kan betjenes med en penn. Skjermen er en super amoled med gorillaglass, kameraene er 16 og 5 MP, og den kjører siste Android-versjon, sier Langø.

– Hva er de viktigste mobilproduktene for Samsung i høst?

– Hele Galaxy S6-familien, med S6, S6 edge og S6 edge+. Vi kommer også med S5 Neo; en oppgradering av fjorårets flaggskip som har gått en god del ned i pris. En viktig fellesnevner for hele Samsung er tingenes internett; hvordan produktene snakker sammen. For eksempel har vi et samarbeid med VW og BMW, der man via en app i klokka kan styre flere funksjoner i bilen og blant annet se hvor den står parkert. Vi viser også SleepSense; en enhet som legges under madrassen og registrerer søvnrytmen din. Den kan også koples til for eksempel kaffemaskinen, slik at kaffen står klar når du står opp, sier Langø.

Til toppen