Fra venstre Tommy Skjervold og Lena Beate Skjervold fra Leif Hastadklev på Stjørdal, Jan Erik Fossdal fra Elektroland i Mosjøen, Angela Flynn fra Clarion Amerika, Stig Westerhus fra AutoHiFi, Rune Buraas fra Spaceworld Hønefoss, Rune Hagen fra Bilradiospesialisten i Trondheim, Trond Lindgjerdet fra AutoHiFi og Eirik Midtbø fra Bilradiospesialisten i Bergen.

SIDEPRODUKTER KOMPENSERER for nedgang i tradisjonell bilstereo

– Salget av tradisjonell bilstereo med løse forsterkere og høyttalere går sakte nedover, men kompenseres av multimedia- og integreringsløsninger.

Det sier daglig leder Trond Anders Lindgjerdet i Trondheims-firmaet AutoHiFi AS. Vi møter ham og salgssjef Stig Westerhus i Clarions hotellsuite i Las Vegas under CES, der de har med seg fem forhandlere som har vunnet en salgskonkurranse.

 

– Bilstereobransjen er i stor endring, og vi ser en stor økning i salget av det som trengs for å kople enheter til det eksisterende utstyret. For eksempel blir kablene veldig viktig i tiden som kommer. Dette opprettholder omsetningen, selv om vi mister litt innen de tradisjonelle produktene, sier Lindgjerdet.

 

Han mener utviklingen deres de siste par årene bekrefter dette. I 2009 økte selskapet omsetningen med 28 prosent, i 2010 åtte prosent. I 2011 venter de en tilsvarende økning som i 2010.

 

AutoHiFi har den siste tiden fått flere nye leverandører av kabler, rammer og utstyr for originalmontering. Eksempler på dette er systemer for integrering av blåtannbaserte håndfrisett, ryggekamera, Ipod/USB og TV-mottakere i bilens originale multimediasystem. Disse er hovedsakelig for Audi, BMW, Mercedes, Seat, Skoda, VW, Mini og Porsche. Man kan også styre dette med bilens originale betjeningsknapper. Til de fleste nyere bilder finnes 1- og 2-DIN monteringsrammer, adaptere for rattfjernkontroll og ISO-overganger.

 

Salgskonkurranse

Til CES 2011 har AutoHiFi med seg de fem handlerne som vant fjorårets Rockford Fosgate-konkurranse. Westerhus mener dette har god verdi for selskapet.

 

– Vi gjør dette for å skape ekstra interesse rundt Rockford Fosgate, og ser en klar økning i omsetningen de åtte månedene salgskonkurransen varte. De som blir med får en ekstra motivasjon for å selge mer, de som ikke nådde opp i 2010 blir kanskje inspirert til økt innsats i 2011, sier Westerhus.

 

Han mener CES er relevant for AutoHiFi.

 

– Det er mange nyheter her. For eksempel har Rockford Fosgate sluppet ekstremt mange nyheter, både produkter og nye teknologier. Den største nyheten vi har sett her på CES er nok Rockford Fosgates nye 12 volts-forsterkere på 300 watt, plassert i en 10x15 cm liten boks. Disse venter vi til lager i mars-april, og prisen blir 2.500 kroner, sier Westerhus.

 

I tillegg til Rockford Fosgate er Parrot, Clarion, Sony, Polk Audio og Harman relevante leverandører for AutoHiFi.

Trond Lindgjerdet og Stig Westerhus fra AutoHiFi AS foran den nye 2-Din spilleren NX501E fra Clarion.
CX501E har nytt design med stor volumknapp i front. CD/RDS/MP3/WMA/AUX/USB med innebygd blåtann. 4x50w og 2 par linjeutganger. 728 valgfrie farger i skjermen. Pris: 3.200,-
FZ501E er en ny USB/RDS/MP3/WMA/AUX-radio med innebygd blåtann. 4x50w og 2 par linjeutganger. Pris: 2.100,-
NZ501E har motorisert 7-tommers skjerm. DVD, blåtann, navigasjon for hele Europa. Kartoppdateringene er i følge AutoHiFi rimelige. Pris: 8.000,-
PBR300X1 er Rockford Fosgates nye 12 volts-forsterker på 300 watt, i en 10x15 cm liten boks. I handelen i april-mai. Pris: 2.500,-
NX501E har et nytt grensesnitt som skal være lett å tilpasse den enkelte bruker. Innebygd blåtann og navigasjon for hele Europa. Pris: 8.000,-
AutoHiFi selger quadricopteret Parrots AR.Drone, som styres med en Ipod touch, Iphone eller Ipad. Flymaskinen genererer sitt eget WiFi-nettverk, og den styres med en applikasjonen AR.FreeFlight. Leketøyet er designet for bruk ute og inne, når man flyr utendørs skal et spesialformet skrog redusere vindens påvirkning. Pris: 3.000,-
Til toppen