Craig Jackson (t. v.) og Pehr Hagerius i Bose på NAMM. Bak dem står L1 Modell II med bassmodulen B1, som i sett koster 23.000 kroner. Foto. Stian Sønsteng

SKAPTE MARKEDET FOR PORTABEL PROFFLYD

– Vi skapte med L1 for 15 år siden kategorien for portable lydsystemer til profesjonell bruk, og er i dag markedsledende, sier Craig Jackson i Bose.

Han er ansvarlig for og leder produktutviklingen av Boses profesjonelle bærbare lydsystemer, og vi møter ham på The NAMM Show i California den siste uken i januar sammen med Pehr Hagerius, som er europeisk kategoridirektør for portable produkter i Bose.

– I år feirer vi at det er 15 år siden L1 i 2004 kom på markedet. Siden har vi fulgt opp med flere modeller, vi skapte kategorien, og er i dag markedsledende. Brukere er blant annet artister og DJer, sier Jackson til fagbladet Elektronikkbransjen.

Boses Pro-divisjon har en historie som går tilbake til 70-tallet.

– Selskapet startet med forbrukerelektronikk, og utvidet med proffsegmentet. Det startet med 801, sier Jackson.

Det nye trekket til Bose S1 Pro kommer i fire farger. Her i hvitt. Foto: Stian Sønsteng.

– Hvordan klinger varemerket Bose hos kundene som kjøper portable lydsystemer til profesjonell bruk?

En standard

– Jeg vil tro vi står sterkt. Da vi først kom på markedet for 15 år siden, forbant folk oss med forbrukerproduktene våre. Vi har brukt tiden på å bygge tillit til merket, på å utvikle unike produkter som fylte behov, og over tid er vi blitt en slags standard. Nå ser vi at mange aktører ønsker seg inn på dette markedet.

– Er konkurransen hard?

– Det er alltid en utfordring å møte konkurransen, men vi mener vi fortsatt tilbyr den beleste kombinasjonen av lyd og portabilitet. Våre systemer har 180 graders spredning og det vi mener er den beste lydkvaliteten, sier Jackson.

Vi mener vi fortsatt tilbyr den beleste kombinasjonen av lyd og portabilitet

– Hvordan arbeider dere med produktutviklingen?

– Vi legger store ressurser i å forstå markedet og deres ønsker, og fokuserer på å være en problemløser. Sammenlignet med konkurrentene kan det gå lenger tid mellom hver gang vi kommer med nye modeller, for når dette skjer er vi sikre på at vi kan krysse av alle punktene på sjekklista. Vi slipper ikke nye produkter bare fordi vi kan, men for å dekke et behov. Dette er L1-familien et godt eksempel på.

S1 Pro har solgt bra

– Hva er de viktigste delene av porteføljen deres?

– De tre modellene i L1-familien er definitivt svært viktig, det samme er også S1 Pro og F1-familien, for å dekke ulike kundegrupper.

Bose S1 Pro, som koster 6.000 kroner, ble av fagbladet Elektronikkbransjen kåret til årets musikkprodukt 2018/2019. Jackson sier den aktive PA-høyttaleren har hatt en utrolig suksess siden den kom på markedet i fjor.

Til mikserne T4S og T8S (bildet) kommer Bose med et nytt futteral, med plass også til kabler og strømforsyning. Foto: Stian Sønsteng.

– Den har solgt mer enn vi ventet, og dekket helt tydelig et behov verden over, sier Jackson.

– Hva blir det neste fra Bose?

– Vi snakker ikke så mye om hva som blir det neste, men fokuserer som nevnt på å forstå hva kundene ønsker fra oss.

Når det gjelder produktnyheter på NAMM, har Bose kun to – og de er på tilbehørssiden. Det ene er et trekk til S1 Pro, som kommer i fire farger.

– Du trekker det over høyttaleren, det spesielle stoffet i front slipper lyden gjennom, og du har tilgang til alle brytere og tilkoplinger. I tillegg kommer vi med et nytt futteral til mikserne T4S og T8S, der det også er plass til kabler og strømforsyning.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2019, som ble distribuert 10. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen