Norges-sjef Jo Petter Kjeldset og salgsansvarlig Tom Bækkevold i Tura Scandinavia viser fram noen av selskapets produkter på Euronics-messen. Foto: Marte Ottemo

SKULLCANDY TILBAKE HOS TURA

Tura Scandinavia har fått tilbake Scullcandy-merket, og ser at særlig trådløse hodetelefoner selger godt om dagen.

– Hvor viktig er det for Tura å være på denne type messer?

– Dette er kundene våre, så det er veldig viktig! Vi har så mye mer enn det vi får vist fram når vi kun er ute i butikkene med en salgsrepresentant. Her får vi også vist fram hightech-produktene våre, slik at de som ikke kjenner oss så godt får se at vi også kan dette segmentet, sier Jo Petter Kjeldset, norgesansvarlig i Tura Scandinavia.

Vi ser en vekst i alle prisklasser, men særlig i de høye prisklassene

Blant produktene Tura har med seg, er den nye Koss PortaPro-serien.

– Vi viser fram en veldig god bredde, hvor vi også har mye trådløse produkter, både hodetelefoner og høyttalere fra ulike varemerker. Her er også den nye PortPro serien, med blant annet ensportsvariant med svetteresistent mikrofon. Vi har også med PortaPro Premium-serien, og i revitaliseringen har merket også fått ny forpakningsdesign, sier Tom Bækkevold, salgsansvarlig i Tura.

– Hvordan er det norske hodetelefonmarkedet?

– Vi ser en vekst i alle prisklasser, men særlig i de høye prisklassene. Beats åpnet nye dører i markedet for dyrere hodetelefoner for fire-fem år siden, og vi ser at den døren fortsatt er åpen. Men det store volumet ligger fortsatt under 500 kroner, sier Kjeldset.

 

Trådløst vokser

Han forteller at særlig de trådløse produktene har vokst mye, i alle segmenter.

– Trådløst er in både på de fra de store, dyre modellene til de som koster 299 ut av butikk, og særlig aktuelt er det i sportssegmentet. Men kvalitet koster, kjøper man hodetelefoner i segmentet under 500 bør man kanskje heller velge en modell med kabel. Vi ser at folk er villige til å betale litt mer, og det er en viktig oppsalgsmulighet for butikkene. Når du betaler 8000 kroner for en mobil, så er man også villig til å legge litt mer i hodetelefonene, sier Kjeldset.

Tura tok nylig over agenturet til den britiske radioprodusenten Pure, og venter nå på at FM-slukkingen skal drive opp dab-salget.

– Vi har store forhåpninger til at markedet skal ta av. Det har vært brukbart så langt i år, men ingen bonanza. Tura er relativt nye i det markedet, men føler at vi kommer inn på et veldig riktig tidspunkt i forhold til slukkeprosessen, og med et varemerke som vi har veldig sterk tro på. Pure har laget dab-radio i 12-13 år, og sier selv de er verdens største digitalradioprodusent, sier han.

Til toppen