Robin Bahl i Nordic Brand Hub er ny leverandør av de svenskproduserte kjøkkenmaskinene Ankarsrum. Foto: Stian Sønsteng

SMALERE DISTRIBUSJON AV ANKARSRUM

Nordic Brand Hub har siden juni hatt de svenske kjøkkenmaskinene fra Ankarsrum i sortimentet.

Publisert

– Ankarsrum skal klart vokse i Norge. For å oppnå dette har vi spisset distribusjonen. At den er mer selektiv enn tidligere bidrar også til at prisbildet blir mer attraktivt for forhandlerleddet, sier Robin Bahl til fagbladet Elektronikkbransjen.

Nordic Brand Hub leverer Ankarsrum til én elektrokjede, og vi møter Bahl nettopp på Powers samling for småelektriske produkter, Power Up, på Fornebu utenfor Oslo den siste uken i august.

Utfordringen vår blir å gjøre merket mer kjent og attraktivt blant de yngre – som et godt alternativ til det som ellers finnes på markedet

– Vi vil i tillegg finne én stor landsdekkende kjøkkenkjede, og det er i all hovedsak så bred distribusjonen av Ankarsrum skal være, sier Bahl.

Tidligere hadde Target AS det norske agenturet på Ankarsrum.

De svenskproduserte kjøkkenmaskinene har en historie tilbake til 1937, da Electrolux kjøpte rettighetene til maskinene og navnet fra et selskap i Eskilstuna. I 1940 ble Assistent Original lansert, og i 1974 ble maskin nummer 250.000 levert. I 1995 fikk motorstativet et nytt design, da man gikk bort fra det litt kantede formspråket som ble introdusert på 60-tallet, og tilbake til linjene fra 40-tallet, heter det på selskapets nettsted.

Satser på yngre

I 2001 solgte Electrolux fabrikken i Ankarsrum til AB Traction, og selskapets nye navn ble Ankarsrum Industries. Konsernet består i dag av tre selskap; Ankarsrum Kitchen AB leverer kjøkkenmaskinene, Ankarsrum Motors AB produserer like- og vekselstrømsmotorer, mens Ankarsrum Die Casting AB produserer aluminiumselementer.

– Hva er de viktigste salgsargumentene for Ankarsrum Original?

– Kvalitet. Dette er maskiner som går i arv, som gjerne er 40-50 år gamle. Folk kjenner igjen det ikoniske designet, og funksjonaliteten er unik med den roterende bollen, sier Bahl.

– Hva betyr det for dere å få agenturet på Ankarsrum?

– Det var svært viktig, ja neste avgjørende for oss å få en kvalitetskjøkkenmaskin inn i sortimentet. Vi får en helt annen tyngde, og blir mer attraktive for flere kunder med tanke på at vi også selger bakeutstyr. Ankarsrum som varemerke er relativt godt kjent, men gjerne i den litt eldre delen av befolkningen. Utfordringen vår blir å gjøre merket mer kjent og attraktivt blant de yngre – som et godt alternativ til det som ellers finnes på markedet, sier Bahl.

Flere varemerker

Nordic Brand Hub består av to ansatte; Bahl og Christian Holme.

– Vi eier selskapet 50/50, og har kontorer og visningsrom på Majorstua i Oslo, der Magnor Glassverk holdt til tidligere, sier Bahl.

De andre varemerkene til selskapet er tyske Wüsthof med kniver, småelektriske kjøkkenartikler fra Blendtec og Turmix, bakeformer og -utstyr fra Nordic Ware og Silikomart, og amerikanske Corkcicle med blant annet termoflasker og -kopper.

– I tillegg holder vi på med fire-fem andre veldig spennende prosjekter, blant annet innen kaffe, sier Bahl.

Powered by Labrador CMS