Nordisk salgssjef i Fitbit, Peter Andersson (t.h), her sammen med europeisk markedssjef Benoit Raimbault, er godt fornøyd med The Qube. Foto: Marte Ottemo

SMARTERE OG PENERE FRA FITBIT

Smartutstyr-produsenten lanserte sitt siste tilskudd til stammen under årets CES, med sin Fitbit Blaze. De lover en smartere og mer stilfull opplevelse.

Fitbit hadde en av de største smartutstyrs-standene på CES i år, og viste fram hele sin serie av smartarmbånd og -klokker. Det var nykommeren Blaze som fikk mest oppmerksomhet under messen, og Fitbits europeiske markedssjef, Benoit Raimbault, sier til fagbladet Elektronikkbransjen at modellen retter seg mot aktiv-segmentet.

– Våre produkter er delt inn i tre segmenter: Fra de enklere aktivitetsmålerne, til produkter beregnet på det aktive segmentet som Charge HR og nye Blaze, og Surge som retter seg mot de virkelige treningsentusiastene, sier han.

Det handler om å komme i form på en stilfull måte. Klokken er veldig allsidig og kommer med mye ulikt tilbehør

Fitbit Blaze er selskapets første modell med berøringsskjerm i farger, og ligner litt mer på en vanlig smartklokke, både design- og funksjonsmessig.

Design din egen modell

– Det handler om å komme i form på en stilfull måte. Klokken er veldig allsidig og kommer med mye ulikt tilbehør. Remmene kommer i mange farger og material, blant annet lær og metall, og du kan også bytte ut rammen i ulike farger. Blaze er et produkt som fokuserer på helse og trening, men vi gjør i det i stil, sier Raimbault.

Han forteller at klokken også har fått en rekke nye funksjoner, blant annet din egen personlige trener via Fitstar.

– Dette er en personlig trener på håndleddet ditt, sier markedssjefen.

Funksjonen gir deg videobasert personlig trening på mobilskjermen i form av instruksjonsvideoer, og tre av de mest populære øktene kommer til å være tilgjengelige direkte i Fitbit Blaze, slik at du ikke trenger å ha med deg mobilen for å få veiledning og tidstakning.

– Du kan kjøre en treningsøkt hvor som helst, i parken etter en løpetur, på hotellrommet eller på treningssenteret, sier Raimbault.

Fitbit kaller sin håndleddsbaserte pulsmåling for PurePulse, og denne måler puls kontinuerlig gjennom dagen. Dermed får man både oversikt over treningsintensitet, men også informasjon om din generelle kondisjon ved hjelp av hvilepuls og pulstrender over tid.

 

Tror på tredobling

Multi-sport-modus innebærer at pulsmålingen intensifieres samtidig som den i sanntid måler spesifikke aktiviteter som sykling, løping, vekttrening, yoga og mer, mens SmartTrack treningsgjenkjenning gjenkjenner treningsaktiviteter automatisk og måler sammenhengende aktiviteter som sykling, turgåing, løping, og populære sporter som tennis, basket eller fotball.

– Det er ikke GPS innebygd i selve klokken, men du kan bruke GPSen i mobilen din og aktivere denne rett fra håndleddet, for å logge hvor du har løpt eller syklet, sier Raimbault.

Fitbit Blaze har også en del smart-funksjoner, og gir deg de viktigste notifikasjonene fra smarttelefonen din, innkomne telefonsamtaler, SMS og kalenderoppdateringer på skjermen. Du kan ta imot og avvise samtaler direkte på klokken, og kontrollere volum og spillelister for din musikk.

– Blaze har en batterilevetid på opp til fem dager, og er kompatibel med både iOS, Android og Windows, slik at du kan utfordre og følge vennene dine, uansett hvilken mobil de har, sier markedssjefen.

– Hvordan tror dere at smartutstyrsmarkedet vil utvikle seg framover?

– Vi er bare i startgropen for kategorien, og det er et stort potensial for disse enhetene. Fitbit driver vekst i markedet, globalt har vi 88 prosents markedsandel, og vi tror markedet skal opp ytterligere tre eller fire ganger. Vår Charge HR er det mestselgende treningsarmbåndet i verden, sier Raimbault.

– Hva er Fitbits stilling i det norske markedet?

– Vi har ikke tall på markedsandeler i Norge, men vi vet at vi er det mest søkte etter merkevaren i kategorien, og Fitbit-appen var den mest nedlastede i Norge uke etter jul, så det gir en god indikator. Nordmenn kjøpte Fitbit-er til jul! sier Peter Andersson, nordisk markedssjef i Fitbit.

Fitbit Blaze kommer i de norske butikkene i mars, men endelig pris er ikke helt klar. Klokken kan også kjøpes direkte fra Fitbits egen nettbutikk, hvor prisen er 300 euro.

Klokken kommer med mange ulike reimer og rammer. Foto: Fitbit
Fitbit retter seg mot smartklokkemarkedet med sin siste lansering. Foto: Fitbit
En av CES-hjelperne på Fitbits stand viser fram den nye Blaze-klokken. Foto: Stian Sønsteng
Med FitStar skal du ha din egen trener på håndleddet og i mobilen. Foto: Fitbit
Til toppen