På IFA viser Samsung SmartThings-porteføljen sin. Foto: Stian Sønsteng

SMARTTHINGS ÅPNER ET NYTT UNIVERS

Samsung kjøpte for noen år siden selskapet SmartThings, og nå er produktene tilgjengelig i Norge. – Dette åpner et nytt univers for oss!

Det sier produktspesialist Knut-Eirik Rørnes i Samsung, når vi møter ham på IFA-messen i Berlin den første uken i september.

– Vi har ventet på dette, siden det knytter alle kategoriene våre sammen, og gir kundene helt nye muligheter. Har du Samsung-produkter snakker de allerede sammen, og du setter dem opp og styrer dem med SmartThings-appen. Kjøper man til enheten SmartThings Wifi kan hjemmet gjøres smart også med produkter fra andre leverandører, sier Rørnes til fagbladet Elektronikkbransjen.

Kjøper man til enheten SmartThings Wifi kan hjemmet gjøres smart også med produkter fra andre leverandører

Han mener prisen på 850 kroner for SmartThings Wifi er en svært rimelig inngangsbillett til det smarte hjemmet.

– Med SmartThings-appen kopler man det hele sammen, og bruksmuligheten er uendelige. For eksempel kan lyset skrus på via en bevegelsessensor, man kan få beskjed hvis katten gjør noe galt, via TVen får man tilgang til kameraet på barnerommet eller man kan se hvem som ringer på døra, og man kan plassere en knapp ved inngangsdøra som skrur på lys, varme og musikk når man kommer hjem, eller skrur av alt når man går ut, sier Rørnes.

Bitt av basillen

Han sier man også kan sette opp en rekke automatiseringer, og mener at når man først har tatt i bruk mulighetene blir det fort til at man blir bitt av basillen.

– Vi har mange SmartThings-enheter, som en sensor som måler luftkvaliteten, et støpsel man setter mellom et dumt produkt og stikkontakten, lyspærer, bevegelsessensorer, kamera og SmartThings Vision. Denne registrerer omrisset av det som beveger seg i rommet, slik at man ikke ser hvem det er, men en kunstig intelligens ser forskjellen på om det er et kjæledyr eller et menneske, slik at du for eksempel kan få et varsel dersom det registreres et menneske når ingen skal være hjemme, sier Daniel Kvalheim, teknisk kunde- og medieansvarlig i Samsung Norge.

– Hva skal dere gjøre for å fortelle markedet om disse mulighetene?

– Her har vi gode planer sammen med partnerne våre, som skal selge produktene, sier Rørnes.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen