Unn Vigdis Skåtun og Karsten Vestbøstad i Varehuset Rydland har vært kolleger i 21 år. Foto: Kjell Sigve Ivarsøy

SOSIALE MEDIER GIR ØKT SALG

– Spesielt i koronatiden har vi solgt mye på grunn av bildene vi har lagt ut på Instagram og Facebook, sier Unn Vigdis Skåtun i Varehuset K. Rydland.

Publisert

– Når vi spør kundene hvor de har oppdaget oss og produktene de etterspør, er svaret ofte storyen på Instagram. Her forsøker vi å ligge ute kontinuerlig, sier Skåtun til fagbladet Elektronikkbransjen.

For 15 år siden kjøpte hun Varehuset Knut Rydland AS sammen med Karsten Vestbøstad av deres tidligere arbeidsgiver. Siden har de drevet selskapet, som i tillegg til Elon- og Fagmøbler-butikkene består av en klesbutikk.

– Elon står for 60 prosent av omsetningen i Varehuset Rydland, sier Karsten Vestbøstad. Foto: Kjell Sigve Ivarsøy.

Varehuset Rydland ligger i sentrum av Fitjar, et tettsted nord på øya Stord i Sunnhordland i Vestland fylke. Haugesund ligger 70 minutter sørover med bil, Bergen 45 minutter nordover med ferge. Oslo er ikke stort lenger unna, siden Stord har egen flyplass.

– Vi har kunder fra hele Stord, men også fra naboøya Bømlo. Et viktig kundegrunnlag er hyttefolket, og i Fitjar er snart halvparten av et nytt nytt felt med 500 hytter utbygd, sier Skåtun.

Unn Vigdis Skåtun og Karsten Vestbøstad utenfor Varehuset Rydland i Fitjar. Kommunen har 3.300 innbyggere. Foto: Kjell Sigve Ivarsøy.

Står på flere ben

Bildene hun og kollegene legger ut i sosiale medier er fra de tre avdelingene, av nye produkter, klær og kampanjer, og de ansatte.

Vi merker at de setter pris på å handle hos oss, og den personlige kontakten man fort får på et mindre sted

Varehuset Rydland har 600 kvadratmeter på gateplan og 150 kvadratmeter i overetasjen. Her har de en sengeavdeling, og de leier også ut et lokale til butikken Små skatter, som selger garn og barneklær. I underetasjen har de lager.

Kjell Sigve Ivarsøy er heltidsanatt i Varehuset Rydland. Her er han i Fagmøbler-butikken. Foto: Kjell Sigve Ivarsøy.

– Hvordan er det å kombinere elektronikk, møbler, interiør og klær?

– Det går fint! På en liten plass må du ha flere bein å stå på, og vi som arbeider her tar i et tak i alle avdelinger. I tillegg til Karsten og meg har vi Kjell Sigve Ivarsøy på heltid, og Vilde Vestbøstad på deltid, sier Skåtun.

Åpningstiden er 09.30-16.30, torsdager til 18.00 og lørdager 09.30-15.00.

Varehuset Rydland hadde allerede elektronikk og møbler da Unn Vigdis Skåtun og Karsten Vestbøstad tok over for 15 år siden. For 10 år siden begynte Skåtun også med klær. Foto: Kjell Sigve Ivarsøy.

Stor arbeidsglede

Hvitevareavdelingen i Elon-butikken. Foto: Kjell Sigve Ivarsøy.

– Det blir lange nok dager, men vi har stor arbeidsglede. Karsten og jeg har arbeidet sammen i 21 år, og siden dette er en liten bedrift tror mange at vi er et par. Det er vi ikke, men vi fungerer svært godt sammen som kolleger. Jeg tror kanskje to menn eller to kvinner som arbeider så mye sammen kan ha større utfordringer, sier Skåtun.

Deres nærmeste konkurrenter ligger i byen Leirvik, sør på Stord og tre mil unna.

– Der har de alt, men vi har også kunder som kommer derfra og hit. Hyttefolket er blitt gode kunder hos oss, og de kommer ofte fra Bergen, Haugesund og Stavanger. Vi merker at de setter pris på å handle hos oss, og den personlige kontakten man fort får på et mindre sted.

– De er kanskje villige til å betale mer på et lite sted?

– Det tror jeg ikke, jeg opplever at alle er prisbevisste. Men, det er veldig koselig at de gjør innkjøpene til hyttene sine her, og de setter også pris på at vi kjører ut både møbler og hvitevarer, sier Skåtun.

Kate Helland driver butikken Små skatter i andre etasje. Foto: Kjell Sigve Ivarsøy.
Noen av bildene Varehuset Rydland har publisert på Facebook og Instagram. Foto: Varehuset Rydland.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2020, som ble distribuert 31. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

Varehuset Rydland omsetter årlig for mellom 8,5 og 9,5 millioner kroner. Elon-delen av virksomheten står for rundt 60 prosent av dette, møbler, klær og interiør resten.

Powered by Labrador CMS